Εξήντα χρόνια ενεργής δράσης και δημιουργίας συμπληρώνει ο εμβληματικός μουσικοσυνθέτης, Χρήστος Νικολόπουλος, ο οποίος έρχεται στη Θεσσαλονίκη για μια μοναδική συναυλία στις 13 Σεπτεμβρίου. Πριν βρεθεί στη σκηνή του Θεάτρου Γης μιλά στην Karfitsa για τις συνεργασίες του, για τη νέα βιογραφική ταινία του Στέλιου Καζαντζίδη, για τον Άκη Πάνου καθώς και για τη σχέση του με την τεχνολογία.
Υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ανάμνηση που έχετε από τη Θεσσαλονίκη ως μουσικός;
Βεβαίως υπάρχουν αναμνήσεις από τη Θεσσαλονίκη. Κατάγομαι από την Καψόχωρα της Αλεξάνδρειας, πολύ κοντά δηλαδή στη Θεσσαλονίκη. Οι αναμνήσεις που έχω προέρχονται κυρίως από τα παλιά. Η πιο έντονη ανάμνηση είναι όταν πολύ μικρός πήγαινα μαζί με τον μεγαλύτερο αδερφό μου σε διάφορα κέντρα και άκουγα μεγάλους καλλιτέχνες. Φυσικά έξω από το κέντρο και από πίσω από την περίφραξή του. Θυμάμαι μία φορά που έτυχε και πήγα, έκανε πρόβες ο Μανώλης Αγγελόπουλος. Η στιγμή αυτή μου είναι ακόμα χαραγμένη στη μνήμη μου.
Ίσως το γράψιμο ενός τραγουδιού ή κάποια συγκεκριμένη συναυλία που έχει μείνει στη μνήμη σας όλα αυτά τα χρόνια;
Έχω πολλά τέτοια περιστατικά. Το 1981 όταν πρωτογνώρισα τον Πασχάλη Τερζή του υποσχέθηκα ότι θα του κάνω ένα δίσκο και του έγραψα το γνωστό δίσκο «ΛΕΩ». Αναθέσαμε να το ενορχηστρώσει ένας φίλος, ο Παναγιώτης Παπαχατζής. Όταν μετά από λίγο καιρό βρέθηκα παίζοντας σε συναυλία με τον Γιώργο Νταλάρα στο Παλαί Ντε Σπορ, μόλις τελείωσε η συναυλία πήγα στο στούντιο και έπαιξα τα 12 τραγούδια, δύο μπουζούκια το καθένα. Δηλαδή 24 play back μπουζούκια σε τρεις με τέσσερις ώρες. Ακόμα το συζητάμε με τον Πασχάλη αυτό το γεγονός και γελάμε. Υπάρχουν κι άλλα περιστατικά. Όταν συμφώνησα να γράψω τη μουσική στο «Μη μου λες αντίο» πήγαινα από νωρίς στο καμαρίνι του Regency Casino που εμφανιζόμουν και μελοποιούσα τα μουσικά θέματα που παίχτηκαν στη σειρά αυτή. Και φυσικά το ομότιτλο τραγούδι της σειράς που τραγούδησε ο Κώστας Μακεδόνας.
Υπάρχουν κάποιοι ερμηνευτές από τους οποίους έχετε πάρει επιρροές είτε ως συνθέτης είτε ως οργανοπαίχτης;
Ναι φυσικά. Αυτός που με επηρέασε αφάνταστα και στο χαρακτήρα μου και στο παίξιμο του μπουζουκιού είναι ο Γιώργος Νταλάρας. Όταν πρωτοδούλεψα μαζί του, παρότι ήμασταν και οι δύο παιδιά, αυτός ήταν πολύ πιο ώριμος από εμένα που ήμουν ένα χωριατόπαιδο που μόλις πήγε στην Αθήνα. Κι έτσι πραγματικά μου μετέδωσε πολλά προτερήματα και γνώσεις οι οποίες χρησίμευσαν πολύ στην υπόλοιπη ζωή μου.
Έχετε δηλώσει πως έχετε μελοποιήσει κάποια τραγούδια σε στίχους του Άκη Πάνου. Υπάρχει κάποια προοπτική έκδοσής τους;
Η αδερφή του Άκη Πάνου, η κυρία Μίνα, μέσω του Νταλάρα μου έδωσε μία σειρά ανέκδοτων στίχων να τους μελοποιήσω. Και μιλάμε για στίχους πρώτου μεγέθους. Κάθισα με πολύ μεράκι να φτιάξω τα τραγούδια. Μία γνωστή εταιρεία ήθελε πολύ να τα κάνει παραγωγή, να κυκλοφορήσουν και να τα απολαύσει ο κόσμος. Αλλά δυστυχώς, ενώ τα δικαιώματα των συγκεκριμένων τραγουδιών φυσιολογικά ανήκουν στην κυρία Μίνα, την αδερφή του Άκη, γιατί από όσα ξέρω αυτή τα κληρονόμησε μέσω συμβολαίου, τα παιδιά του Άκη Πάνου μού έστειλαν δύο εξώδικα να μην βγάλω τα τραγούδια. Δηλαδή κάτι παράλογο. Να μη βγάλω τα τραγούδια του πατέρα τους. Να μην ακουστούν τραγούδια του πατέρα τους. Θεωρώ μεγάλο λάθος τους. Αν έχουν οικονομικές διαφορές με τη θεία τους, ας κυκλοφορούσαν τα τραγούδια και τις διαφορές στη συνέχεια θα τις έλυναν είτε φιλικά, είτε μέσω κάποιων δικαστηρίων. Όμως όταν είδα αυτή την αντιμετώπιση σταμάτησα να ενδιαφέρομαι. Τα τραγούδια τα οποία υπάρχουν είναι πάρα πολύ καλά. Και είναι στο συρτάρι. Οι προοπτικές για να βγουν ελάχιστες. Θα αναγκαστώ πλέον να βάλω άλλους στίχους στις μελωδίες αυτές που έφτιαξα.
Ποια είναι η σχέση σας με την τεχνολογία, ως μουσικός και ως άνθρωπος;
Φυσικά και ακολουθώ την τεχνολογία. Όχι ως ειδικευμένος. Αλλά σαν άποψη πιστεύω πως η τεχνολογία έχει βοηθήσει πάρα πολύ στη μουσική. Μας διευκολύνει να γράφονται περισσότερα και πιο πιστά διάφορα όργανα. Και για αυτό και εγώ είμαι πολύ θετικός με την τεχνολογία της μουσικής.
Προσπαθείτε να ακολουθείτε την εξέλιξη ή προτιμάτε να εστιάζετε αλλού;
Τα δεδομένα στις εγγραφές των τραγουδιών έχουν αλλάξει πλέον και πρέπει όλοι να τις αποδεχθούμε. Η γοητεία βεβαίως υπάρχει όταν γράφουμε τραγούδια πολύ σπάνια με ακουστικά όργανα. Αλλά αυτό σιγά-σιγά εκλείπει.
Ένας εμβληματικός λαϊκός συνθέτης της Θεσσαλονίκης, πολύ αγαπημένος στον κόσμο της ήταν ο Σταύρος Κουγιουμτζής. Υπάρχει κάποια ξεχωριστή ιστορία στη μνήμη σας από τα τραγούδια που ηχογραφήσατε μαζί;
Με τον Σταύρο και με την Αιμιλία, τη γυναίκα του, ήμασταν πολύ καλοί φίλοι. Με την Αιμιλία παραμένουμε ακόμα. Αναμνήσεις υπάρχουν από τις εγγραφές διότι έτυχε να παίξω στο 90% των τραγουδιών του Σταύρου. Έντονη ανάμνηση ήταν αυτή όταν έπαιξα αυτό το ταξίμι που όλοι το αποκαλούνε ευρηματικό στο τραγούδι «Μη μου θυμώνεις μάτια μου». Τον Σταύρο Κουγιουμτζή τον θαύμαζα. Ήταν ένας εκπληκτικός συνθέτης, μεγάλο ταλέντο, με πολλές επιτυχίες, με ένα εντελώς προσωπικό στιλ. Κρίμα που έφυγε νωρίς.
Στη μακρόχρονη πορεία σας στη μουσική συνεργαστήκατε με όλους σχεδόν τους σύγχρονούς σας λαϊκούς μουσικούς, στιχουργούς και ερμηνευτές. Υπάρχει κάποιος με τον οποίο θα θέλατε να είχατε συνεργαστεί αλλά δεν προλάβατε;
Φυσικά και υπάρχουν. Και ποιος δεν θα ήθελε να συνεργαστεί τον Νίκο Γκάτσο; Μεγάλη μορφή. Όμως προσωπικά είχα πολλές θετικές συναντήσεις με μορφές του στίχου. Όπως τον Λευτέρη Παπαδόπουλο, τη Λίνα Νικολακοπούλου, τον Μανώλη Ρασούλη, τον Άρη Δαβαράκη και τον μεγάλο συμπατριώτη μας Φίλιππο Γράψα. Και φυσικά τον μεγάλο Πυθαγόρα. Από τραγουδιστές κρίμα που δεν συνεργάστηκα και δεν έγραψα τραγούδια με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. Τον έχω συνοδεύσει όμως με τον μπουζούκι μου πολλές φορές.
Πρόσφατα παρευρεθήκατε στα γυρίσματα της ταινίας «Υπάρχω» με πρωταγωνιστή και ερμηνευτή τον Χρήστο Μάστορα. Πώς σας φάνηκε το project της ταινίας;
Το project ιδανικό. Η εταιρεία που το γυρίζει είναι αυτή που έκανε και την ταινία με την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου. Είναι άνθρωποι γνώστες της ιστορίας, μελετούν εις βάθος τους ανθρώπους που τους κάνουν ταινία, στην προκειμένη περίπτωση τον Στέλιο Καζαντζίδη.
Δώσατε κάποιες συμβουλές όσον αφορά το μουσικό μέρος;
Βεβαίως. Έχω την τιμή να είμαι μουσικός σύμβουλος στην ταινία αυτή. Τυχαίνει να γνωρίζω πάρα πολλά, και για τον Στέλιο Καζαντζίδη και για τις εποχές που εξελισσόταν το λαϊκό τραγούδι. Νομίζω πως θα είναι μία εξαιρετική ταινία. Ακόμα και ο Χρήστος Μάστορας που διάλεξαν έχει πολλές ομοιότητες με τον Στέλιο Καζαντζίδη της εποχής που ξεκινούσε.