Του Κώστα Νούση
Με «όχημα» το γιαούρτι η γαλακτοβιομηχανία ΚΡΙ-ΚΡΙ συμφερόντων της οικογένειας Τσινάβου, σχεδιάζει την στρατηγική ανάπτυξής της σε ξένες αγορές, ενώ φουλάρει τις μηχανές για τις ΗΠΑ, όπου έκανε την είσοδό της την περασμένη εβδομάδα. Όλα αυτά, ενώ στο τραπέζι βρίσκονται επενδύσεις οι οποίες την επόμενη τριετία αναμένεται να αγγίξουν τα 50 εκατ. ευρώ.
Ήδη τις τελευταίες ημέρες η ελληνική γαλακτοβιομηχανία έχει επεκτείνει τις δραστηριότητές της στην άλλη άκρη του Ατλαντικού και συγκεκριμένα το Greek Frozen Yogurt έχει τοποθετηθεί στα σούπερ μάρκετ του Τέξας. Μάλιστα, η Αμερική αποτελεί μεγάλοι «στοίχημα» για την εταιρεία, τόσο για το μέγεθος της αγοράς όσο και για το ενδιαφέρον που δείχνουν για το ελληνικό γιαούρτι.
Παράλληλα, στη στρατηγική ανάπτυξης της εταιρείας βρίσκεται η επέκταση και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές όπως είναι η Γαλλία -όπου οι πωλήσεις υπολογίζονται σε 4 εκατ. ετησίως- έχοντας δυναμική από τις δραστηριότητές της σε Ηνωμένο Βασίλειο και Ιταλία.
Ισχυρή ανάπτυξη σε Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο
Τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας δείχνουν ισχυρή ανάπτυξη στο εξωτερικό όπου οι πωλήσεις παρουσιάζουν διψήφια ανάπτυξη +27,8%, ξεπερνώντας τα 63 εκατ. ευρώ και πλέον αποτελούν το 62,6% της δραστηριότητας των γαλακτοκομικών.
Έκπληξη αποτέλεσε η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, ενώ δυναμική είναι η παρουσία στην Ιταλία, η οποία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 35% των τρεχουσών εξαγωγικών πωλήσεων.
Στον κλάδο γιαουρτιού συνολικά οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά +14,5% σε αξία και +19,7% σε όγκο.
Στην ελληνική αγορά γιαουρτιού οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 37,8 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση -2,4% σε αξία, αλλά αύξηση +4,8% σε όγκο. Και αυτό γιατί οι τιμές των προϊόντων βρίσκονται σε χαμηλότερο επίπεδο, και αυτό επηρεάζει αρνητικά την αξία των πωλήσεων, πιέζοντας, παράλληλα, τα περιθώρια κερδοφορίας.
Η στροφή στην ιδιωτική ετικέτα
Στην ελληνική αγορά γιαουρτιού οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 37,8 εκατ. παρουσιάζοντας μείωση 2,4% σε αξία, αλλά αύξηση 4,8% σε όγκο. Στην τρέχουσα περίοδο, οι τιμές των προϊόντων βρίσκονται σε χαμηλότερο επίπεδο, και αυτό επηρεάζει αρνητικά την αξία των πωλήσεων, πιέζοντας, παράλληλα, τα περιθώρια κερδοφορίας.
Σε σχέση με την κατάσταση στην αγορά, συνεχίζεται η στροφή των καταναλωτών στα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας, ως αποτέλεσμα των επιλογών τους για οικονομικότερα προϊόντα.
Οι ανακατατάξεις που συμβαίνουν δείχνουν το μερίδιο αγοράς σε όγκο των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας ενισχυμένο κατά 1,4 ποσοστιαίες μονάδες, ασκώντας πίεση στα branded γιαούρτια.
Η συνεχιζόμενη πίεση από την ανάπτυξη των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας, οδηγεί τα branded γιαούρτια της ΚΡΙ-ΚΡΙ σε περιορισμένη μεριδιακή απώλεια.
Γενικότερα, από τις εξελίξεις στην αγορά φαίνεται να προκύπτει όφελος για την ΚΡΙ-ΚΡΙ, μιας και αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό για την εγχώρια αγορά γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας.
Στον κλάδο του παγωτού, στην εγχώρια αγορά, οι πωλήσεις μας εμφανίζουν ισχυρή διψήφια μεταβολή 21,7%. Σε αυτήν συντελούν, αφενός οι ευνοϊκές καιρικές συνθήκες και αφετέρου, η επέκταση του δικτύου πωλήσεων και η ενίσχυση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου. Σημαντικός είναι και ο ρόλος των τουριστικών ροών από το εξωτερικό. Στο υπόλοιπο της καλοκαιρινής σαιζόν ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων παγωτού επιβραδύνθηκε.
Οι εκτιμήσεις για το 2024
Για το υπόλοιπο της χρήσης 2024, η διοίκηση της ΚΡΙ-ΚΡΙ εκτιμά ότι θα συνεχιστεί η ισχυρή ανάπτυξη των οικονομικών της μεγεθών.
Έτσι, προχωρά και σε αναπροσαρμογή των προβλέψεων της για την κερδοφορία. Βάσει της αναθεωρημένης πρόβλεψης της Διοίκησης για το 2024, οι συνολικές πωλήσεις αναμένεται να ξεπεράσουν τα 245εκατ. (έναντι των 233 εκατ ως αρχική εκτίμηση), ενώ τα Κέρδη προ φόρων, τόκων να διαμορφωθούν στα επίπεδα περιθωρίου πέριξ του 16% (έναντι του 15% ως αρχική εκτίμηση).
Η ΚΡΙ-ΚΡΙ συνεχίζει να ενισχύει το κοινωνικό και οικονομικό της αποτύπωμα. Το τελευταίο διάστημα, ο αριθμός των απασχολούμενων εργαζομένων αυξήθηκε, με 100 νέες προσλήψεις. Έτσι, πλέον το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού αγγίζει τα 700 άτομα.