Σε φάση τελικής προετοιμασίας βρίσκεται η νέα ψηφιακή πλατφόρμα για την καταγραφή και πιστοποίηση των ανελκυστήρων στη χώρα, μια μεταρρύθμιση που φιλοδοξεί να βάλει τέλος σε δεκαετίες ανομίας και τεχνικής υποεκτίμησης στον κρίσιμο αυτό τομέα δημόσιας ασφάλειας. Παρότι η θεσμική υποχρέωση για αδειοδότηση και συντήρηση ανελκυστήρων ισχύει από το 1937, η απουσία ενιαίου μηχανισμού εποπτείας και ο κατακερματισμός των αρμοδιοτήτων έχουν οδηγήσει σε τεράστιο αριθμό ανεξέλεγκτων εγκαταστάσεων, πολλές από τις οποίες δεν διαθέτουν ούτε καν στοιχειώδη πιστοποιητικά λειτουργίας.
Ανελκυστήρες: Πώς θα λειτουργεί η πλατφόρμα
Η νέα πλατφόρμα θα δέχεται δηλώσεις από ιδιοκτήτες, διαχειριστές, συντηρητές και εγκαταστάτες, με χρήση των προσωπικών κωδικών taxisnet. Για κάθε ανελκυστήρα, θα καταγράφονται στοιχεία όπως:
-
Διεύθυνση και ΚΑΕΚ του ακινήτου
-
Έτος εγκατάστασης
-
Αριθμός στάσεων
-
Σήμανση CE
-
Ιστορικό πιστοποιήσεων
-
Τεχνικά χαρακτηριστικά (είδος, ωφέλιμο φορτίο κ.λπ.)
Σε επόμενο στάδιο, αναμένεται να οριστούν και οι υποχρεώσεις ανάρτησης εγγράφων, όπως η δήλωση συμμόρφωσης CE, το τρέχον πιστοποιητικό λειτουργίας και τα στοιχεία των υπευθύνων (συντήρησης, εγκατάστασης και επιθεώρησης). Η τελική ταυτοποίηση και η καταχώριση των ευαίσθητων τεχνικών δεδομένων θα γίνεται από εξειδικευμένους επαγγελματίες με ψηφιακή υπογραφή.
Ασφάλεια και συχνότητα ελέγχων
Η διαδικασία πιστοποίησης προβλέπει τεχνικό έλεγχο βάσει των προδιαγραφών εγκατάστασης, συμπεριλαμβανομένων και των απαιτήσεων εκσυγχρονισμού για παλαιότερους ανελκυστήρες, με βάση το πρότυπο ΕΝ 81.80. Τα συνηθέστερα προβλήματα εντοπίζονται σε εγκαταστάσεις προ του 1999, όπου απουσιάζει εντελώς η πρώτη πιστοποίηση και καταγράφονται σοβαρές φθορές ή ελλείψεις σε βασικά συστήματα ασφαλείας.
Η ελάχιστη περιοδικότητα των ελέγχων καθορίζεται από το είδος του κτιρίου και κυμαίνεται από 1 έτος (δημόσια κτίρια) έως 6 έτη (κατοικίες με λιγότερες από έξι στάσεις). Σε επαγγελματικά ακίνητα η υποχρέωση είναι κάθε 3 ή 4 χρόνια, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του ανελκυστήρα και τη χρήση του κτιρίου.
Αρμοδιότητες και ευθύνες
Ο ιδιοκτήτης ή διαχειριστής οφείλει να δηλώσει τον ανελκυστήρα, να διατηρεί σε ισχύ το πιστοποιητικό και να συνεργάζεται με αδειοδοτημένα συνεργεία. Ο υπεύθυνος συντηρητής έχει την ευθύνη τήρησης των τεχνικών προδιαγραφών και ενημέρωσης για ενδεχόμενες βλάβες. Οι Φορείς Πιστοποίησης ελέγχουν και εγκρίνουν τις εγκαταστάσεις, εκδίδοντας τα σχετικά πιστοποιητικά.
Προκλήσεις και κόστος
Με μόλις 17 Φορείς Πιστοποίησης για εκατοντάδες χιλιάδες ανελκυστήρες, και ελλείψεις σε εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό, το χρονοδιάγραμμα της μετάβασης αναμένεται να είναι απαιτητικό. Το κόστος πιστοποίησης και εκσυγχρονισμού μπορεί να φτάσει ή να ξεπεράσει τα 5.000 ευρώ ανά εγκατάσταση, ειδικά για ανελκυστήρες παλαιότερων δεκαετιών που δεν έχουν υποστεί καμία παρέμβαση.
Τι μένει να καθοριστεί
Ανοιχτά παραμένουν αρκετά σημεία, όπως:
-
Ποιοι θα έχουν πρόσβαση στην πλατφόρμα (και με ποια δικαιώματα)
-
Πώς θα διασφαλίζεται η εγκυρότητα των στοιχείων
-
Πώς θα καταχωρούνται ψηφιακά τα ιστορικά συντηρήσεων και βλαβών
Η νέα ψηφιακή πλατφόρμα φιλοδοξεί να δώσει λύση σε μια χρόνια αβεβαιότητα, προσφέροντας σαφήνεια, ασφάλεια και διαφάνεια για όλους τους ανελκυστήρες στη χώρα. Ωστόσο, η επιτυχία της θα εξαρτηθεί από την ταχύτητα υλοποίησης, την τεχνική υποστήριξη του κλάδου και την ουσιαστική συμμόρφωση όλων των εμπλεκομένων.