Ακόμα ένα δύσκολο τρίμηνο κατέγραψε η Tesla, με την εταιρεία να ανακοινώνει πτώση 23% στα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη για την περίοδο Απριλίου – Ιουνίου, τα οποία διαμορφώθηκαν στα 1,4 δισ. δολάρια, δηλαδή 419 εκατ. λιγότερα από την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Παράλληλα, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 13,5%, ενώ τα έσοδα από τα οχήματα –τον βασικό τομέα δραστηριότητας της Tesla– έπεσαν κατά 16%, οδηγώντας σε συνολική υποχώρηση εσόδων κατά 12%. Το αποτέλεσμα ήταν χειρότερο από τις εκτιμήσεις των αναλυτών, καθώς η εταιρεία χρέωσε τα αυτοκίνητά της χαμηλότερα απ’ ό,τι αναμενόταν. Ειδικότερα, το μέσο έσοδο ανά όχημα μειώθηκε κατά 500 δολάρια, φτάνοντας τα 42.231 δολάρια.
Tesla: Κατρακύλα στα ακριβά μοντέλα – Μείωση και στα best-sellers
Η εικόνα στις πωλήσεις μοντέλων δείχνει τη σοβαρότητα της κρίσης. Το Model Y και το Model 3 –τα πιο εμπορικά μοντέλα της Tesla– σημείωσαν πτώση 12% σε σχέση με πέρυσι. Ακόμα χειρότερη ήταν η εικόνα για τα ακριβότερα μοντέλα, όπως το Cybertruck, που είδαν τις πωλήσεις τους να κατρακυλούν κατά 52%.
Η μετοχή της Tesla υποχώρησε κατά 2% μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, στη μετασυνεδριακή διαπραγμάτευση στη Wall Street.
Ανταγωνισμός, πολιτική και Κίνα πίσω από την πτώση
Η πτώση των πωλήσεων αποδίδεται σε δύο βασικούς παράγοντες:
(α) Τη φθορά της δημόσιας εικόνας του Elon Musk και τις πολιτικές του παρεμβάσεις, και
(β) Τον ολοένα αυξανόμενο ανταγωνισμό στα ηλεκτρικά οχήματα, ιδιαίτερα από κινεζικούς κατασκευαστές όπως η BYD, η οποία οδεύει να εκτοπίσει την Tesla από την κορυφή της παγκόσμιας αγοράς EV – και αυτό χωρίς να δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Tesla υποχωρεί ακόμη και σε αγορές όπου η συνολική ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται, δείγμα της μείωσης της ανταγωνιστικότητάς της.
Tesla: Τέλος στις επιδοτήσεις – Πιέσεις στα περιθώρια κέρδους
Από τον Οκτώβριο, λήγει η φορολογική ελάφρυνση των 7.500 δολαρίων για αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ, μία παροχή που στήριξε σημαντικά τις πωλήσεις της Tesla. Με δεδομένο ότι η αμερικανική αγορά αντιπροσωπεύει περίπου το 50% των συνολικών πωλήσεων, αναμένεται πως η Tesla θα βρεθεί υποχρεωμένη να μειώσει κι άλλο τις τιμές, με αρνητικό αντίκτυπο στα περιθώρια κερδοφορίας.
Το τέλος των πιστώσεων άνθρακα απειλεί τα οικονομικά της
Ίσως το πιο σοβαρό πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει η Tesla είναι η κατάργηση της αγοράς για τις πιστώσεις άνθρακα, που είχε αποφέρει 11 δισ. δολάρια στην εταιρεία από το 2019. Οι παραδοσιακοί κατασκευαστές αγόραζαν αυτές τις πιστώσεις για να αποφύγουν πρόστιμα λόγω εκπομπών ρύπων.
Όμως, νέο νομοσχέδιο των Ρεπουμπλικάνων –που ψηφίστηκε στις ΗΠΑ– καταργεί τις κυρώσεις για τους κατασκευαστές κινητήρων εσωτερικής καύσης, ακυρώνοντας έτσι ένα σημαντικό έσοδο της Tesla χωρίς να υπάρχει άμεση εναλλακτική.
Musk: «Δύσκολα τρίμηνα μπροστά» αλλά υπόσχεται… ρομπότ και ρομποταξί
Σε δηλώσεις του μετά τα αποτελέσματα, ο Elon Musk παραδέχθηκε ότι η Tesla ενδέχεται να βιώσει «μερικά δύσκολα τρίμηνα», αν και εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι από τα μέσα του 2025 η εικόνα θα αλλάξει δραστικά. «Η οικονομική μας πορεία θα είναι συναρπαστική», τόνισε.
Επικεντρώθηκε δε στους φιλόδοξους στόχους για την υπηρεσία ρομποταξί, η οποία –όπως είπε– θα είναι διαθέσιμη στο 50% του πληθυσμού των ΗΠΑ μέχρι το τέλος του έτους, ενώ μίλησε για την παραγωγή του ανθρωποειδούς ρομπότ Optimus, που παραμένει σε στάδιο ανάπτυξης.
Το ερώτημα ωστόσο παραμένει: Θα φτάσει η Tesla στο “συναρπαστικό” μέλλον πριν εξαντληθούν τα αποθέματα εμπιστοσύνης των επενδυτών;