Ευρωπαίοι εισαγγελείς ανακοίνωσαν τη Δευτέρα κατηγορίες εναντίον έξι ατόμων για φερόμενη συμμετοχή τους σε εγκληματικά δίκτυα που κατακλύζουν την ΕΕ με παράνομα εισαγόμενα κινεζικά προϊόντα.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) κατέσχεσε 2.435 εμπορευματοκιβώτια στο λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο της Ελλάδας, το οποίο ανήκει κατά πλειοψηφία στην κινεζική κρατική επιχείρηση COSCO, όπως αναφέρει το politico.Τα εμπορευματοκιβώτια ήταν γεμάτα κυρίως με ηλεκτρικά ποδήλατα, υφάσματα και υποδήματα. Ήταν η μεγαλύτερη κατάσχεση εμπορευματοκιβωτίων στην ΕΕ στην ιστορία.
Το σχέδιο παράκαμψης της καταβολής δασμών αντιντάμπινγκ που εφαρμόζονται στις εισαγωγές από την Κίνα συνεχιζόταν για τουλάχιστον οκτώ χρόνια, με αποτέλεσμα την εκτιμώμενη απώλεια 350 εκατομμυρίων ευρώ σε τελωνειακούς δασμούς και επιπλέον 450 εκατομμυρίων ευρώ σε ΦΠΑ, στερώντας πόρους τόσο από τους εθνικούς όσο και από τους προϋπολογισμούς της ΕΕ, σύμφωνα με την EPPO.
Στην φάκα τελωνειακοί υπάλληλοι
Δύο τελωνειακοί υπάλληλοι κατηγορήθηκαν από τους Ευρωπαίους εισαγγελείς στην Αθήνα για επανειλημμένη ψευδή πιστοποίηση, πρόκληση παράνομου κέρδους και ζημία του προϋπολογισμού της ΕΕ μέσω της συνέργειας σε τελωνειακή απάτη. Τέσσερις τελωνειακοί μεσίτες κατηγορήθηκαν για επανειλημμένη τελωνειακή απάτη και υποκίνηση σε ψευδή πιστοποίηση.
Τι είδε η Καλυψώ
Η έρευνα υπό την ηγεσία της EPPO, με την ονομασία «Καλυψώ», στόχευε σε εγκληματικά δίκτυα που διαχειρίζονταν ολόκληρο το κύκλωμα των εισαγόμενων αγαθών από την Κίνα στην ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της διανομής τους σε όλες τις χώρες μέλη, ενώ παράλληλα απέφευγαν τους τελωνειακούς δασμούς και διέπρατταν απάτη μεγάλης κλίμακας στον τομέα του ΦΠΑ.
Η έρευνα αφορούσε υφάσματα, παπούτσια, ηλεκτρικά σκούτερ, ηλεκτρικά ποδήλατα και άλλα αγαθά που εισήχθησαν από την Κίνα. Τα έσοδα ξεπλύθηκαν και στάλθηκαν πίσω στην Κίνα.
«Αυτά τα άκρως οργανωμένα εγκληματικά δίκτυα ειδικεύονται σε αυτό το είδος απάτης εδώ και χρόνια», δήλωσε η Γενική Εισαγγελέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Λάουρα Κοντρούτσα Κιόβεσι.
«Η επιχείρηση Καλυψώ στέλνει σε αυτούς τους εγκληματίες ένα σαφές μήνυμα: οι κανόνες έχουν αλλάξει και δεν υπάρχουν πια ασφαλή καταφύγια. Τώρα, πρέπει να μετατρέψουμε αυτή την θεαματική επιτυχία σε συστηματική εργασία. Χρειαζόμαστε αφοσιωμένους και εξειδικευμένους αστυνομικούς, τελωνειακούς και φορολογικούς ερευνητές σε ολόκληρη τη ζώνη της EPPO», πρόσθεσε ο Kövesi.
Αυτά τα δίκτυα — τα οποία ελέγχονται κυρίως από Κινέζους υπηκόους, σύμφωνα με την EPPO — εμπλέκονται επίσης σε ξέπλυμα χρήματος και στην αποστολή των κερδών πίσω στην Κίνα.
Τα κατασχεμένα
Τα κατασχεμένα εμπορευματοκιβώτια ελέγχονται αυτή τη στιγμή.
Μέχρι στιγμής, οι ελληνικές αρχές έχουν ανοίξει μόνο έναν περιορισμένο αριθμό — αλλά το περιεχόμενο των εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται ότι αξίζει 250 εκατομμύρια ευρώ. Ο EPPO δήλωσε ότι το άνοιγμα και η ανάλυση των εμπορευμάτων αντιπροσωπεύει έναν πρωτοφανή φόρτο εργασίας για τους τελωνειακούς υπαλλήλους του Πειραιά, καθώς και κίνδυνο για την ασφάλεια.
Τουλάχιστον 500 από τα εμπορευματοκιβώτια είναι γεμάτα με ηλεκτρικά ποδήλατα. Από αυτά, 360 δεν είχαν ακόμη δηλωθεί στο τελωνείο. Ωστόσο, με βάση τον γνωστό τρόπο δράσης των εγκληματικών οργανώσεων, οι εισαγγελείς υποθέτουν ότι θα είχαν δηλωθεί ψευδώς και θα είχαν υποτιμηθεί, προκειμένου να παρακαμφθούν οι δασμοί αντιντάμπινγκ που ισχύουν για τις κινεζικές εισαγωγές.
Κατά μέσο όρο, με βάση τα αρχικά στάδια της έρευνας, δηλώθηκε μόνο το 10-15% των ηλεκτρικών ποδηλάτων σε ένα κοντέινερ. Συντηρητικά, η ζημία στον προϋπολογισμό της ΕΕ μόνο από αυτά τα ηλεκτρικά ποδήλατα εκτιμάται σε 25 εκατομμύρια ευρώ σε μη καταβληθέντες τελωνειακούς δασμούς και 12,5 εκατομμύρια ευρώ σε απώλειες ΦΠΑ.
Διαβάστε επίσης:
Επιτροπή Ανταγωνισμού: Έδωσε το «πράσινο φως» για την πώληση της Άκτωρ Παραχωρήσεις στην Aktor