«Η ικανότητα μεταφοράς εξωτερικών ή εσωτερικών ερεθισμάτων στον εγκέφαλο και η αντίληψή τους, σε συνδυασμό με την απελευθέρωση ποικίλων συναισθημάτων», μας λέει η πρωτοπόρος αρχιτέκτων Σίσσυ Παπακώστα, η οποία δημιουργεί κοσμήματα σχεδιασμένα σε προγράμματα υπολογιστών και εκτυπωμένα σε 3d printers.
Υλικό τους, το πολυαμίδιο. Βρίσκεται σε μορφή σκόνης και στερεοποιείται, σύμφωνα με το σχέδιο, με Laser MJF Technology. Ένα πανέμορφο υλικό, εξαιρετικά ελαφρύ, εύκαμπτο και κυρίως, πιστοποιημένα φιλικό προς το δέρμα. Αίσθηση βελούδινη και αμμώδης ταυτόχρονα. Ανθεκτικό, υδρόφιλο και ecofriendly, αποτελεί το ιδανικό υλικό για κάποιον που θέλει να ξεχωρίζει.
Το 3D printing με απελευθερώνει από κάθε σχεδιαστικό περιορισμό
«Η αρχιτεκτονική αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος της επαγγελματικής μου ζωής. Είναι τέχνη και επιστήμη, μαζί. Η επιθυμία μου να σχεδιάζω, ήταν αυτή που με ώθησε στο να σπουδάσω και να εργαστώ σαν Αρχιτέκτων μηχανικός. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, μυήθηκα στον κόσμο της αρχιτεκτονικής και αφομοίωσα τις αρχές της. Έμαθα λοιπόν, πως η επιτυχία ενός project αποτελεί μια σύνθετη διαδικασία. Είναι ένας συνδυασμός σχεδίου και υλικών, τεχνολογίας και παρουσίασης. Το 3D printing το επέλεξα, γιατί με απελευθερώνει από κάθε σχεδιαστικό περιορισμό και έχω τη δυνατότητα της ακριβούς αποτύπωσης της έμπνευσής μου στο υλικό. Το κόσμημα προέκυψε όταν σκέφτηκα ότι θα ήταν πολύ όμορφο να σχεδίαζα ακριβώς αυτά που θα ήθελα να φοράω. Άνετα, ελαφριά, ευκολοφόρετα, γραμμικά και μαύρα. Αυτό ακριβώς θέλω να φέρω στον κόσμο της τέχνης του κοσμήματος. Εντυπωσιακό σχεδιασμό, καινοτόμα υλικά και νέα τεχνολογία, μέσα από μια εντυπωσιακή παρουσίαση», αναφέρει η δημιουργός, της οποίας η τελευταία συλλογή φέρει το όνομα «Chaos».
Η συλλογή «Chaos» και το «κόσμημα για την Καρυάτιδα»
«Το χάος είναι απλώς μεταβλητές σε μια εξαιρετικά περίπλοκη μορφή, που επί του παρόντος δεν μπορεί να εξηγηθεί. Αν είχαμε πλήρη πρόσβαση στην πραγματικότητα θα μπορούσαμε να κάνουμε προβλέψεις για τα πάντα. Αναρωτιέμαι όμως, υπάρχει πραγματικά χάος ή είναι το χάος η πιο περίπλοκη μορφή τάξης», τονίζει. Παράλληλα με το «Chaos», με σχεδόν απόλυτη συμμετρία, σχεδίασε ένα κόσμημα – έργο τέχνης, με μήνυμα συμβολικό και βαθύτατα συναισθηματικό, σμιλευμένο σε πορσελάνη, που στόχευε την καρδιά κάθε Έλληνα, την «ξεριζωμένη» ηθικά λόγω της κλοπής -μεταξύ άλλων- της Καρυάτιδας από το Ερέχθειο, με την ελπίδα αυτή να γυρίσει εκεί που ανήκει, στο «σπίτι της», την πατρίδα.
«Η ιδέα της κ. Σαμόλη ”ΕΝΑ ΚΟΣΜΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ” ήταν για μένα μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική πρόκληση που γεννήθηκε μέσα από μια έντονη συγκινησιακή φόρτιση. Το περιδέραιο αυτό είναι το δώρο μας για την πολυπόθητη επιστροφή της κλεμμένης Καρυάτιδας στο Ερέχθειο, στο σπίτι της. Η ιδέα για το περιδέραιο ήρθε από την πρώτη στιγμή. Ήθελα να είναι κάτι οικείο και συμβολικό, από υλικά που εκείνη γνωρίζει και αγαπά. Για το κόσμημα συνδυάστηκαν παραδοσιακές τεχνικές με τη χρήση τεχνολογιών τρισδιάστατης εκτύπωσης. Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε είναι 100% Parian πορσελάνη, ένα αυτουαλούμενο σώμα πορσελάνης εξαιρετικά διαυγές, φωτοδιαπερατό, ελαφρύ και απαλό στην υφή».
Κάθε κομμάτι κατασκευάστηκε με την ακρίβεια της σύγχρονης τεχνολογίας, αλλά και το ίδιο το υλικό αποτίει φόρο τιμής στην πλούσια κληρονομιά της Ελλάδας (το νησί της Πάρου είναι γνωστό για το λευκό του μάρμαρο που κατά την αρχαιότητα χρησιμοποιήθηκε στην γλυπτική). Τα μεταλλικά συνδετικά στοιχεία είναι ασήμι 925 με επιχρύσωση 18 καρατίων. Τα ανάγλυφα σχέδια είναι στοιχεία/σύμβολα διακοσμητικά της Αρχαίας Ελληνικής Αρχιτεκτονικής, Ιωνικού ρυθμού, όπως και ο ναός του Ερεχθείου. Πιο συγκεκριμένα, ο ανάγλυφος μαίανδρος του κοσμήματος είναι το στοιχείο που βρίσκεται πάνω από τις Κόρες. Τη διαδικασία της τρισδιάστατης εκτύπωσης επιμελήθηκε ο Θοδωρής Σαμαράς, Αρχιτέκτων Μηχανικός, Creative Director της KERAMIK_3D CERAMIC ARTISANS. Το κείμενο ”ΣΤΗΝ ΚΟΡΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ” έγραψε η αδερφή μου Βασιλική Τιτίκα Παπακώστα, φιλόλογος καθηγήτρια ξένων γλωσσών με σπουδές στην Ιστορία της Τέχνης».