Αρκετά «παγωμένη» εμφανίζεται φέτος η αγορά ιδιαίτερα του λιανεμπορίου σε ό,τι αφορά τις καμπάνιες των μεγάλων αλλά και μικρότερων αλυσίδων ενόψει της Black Friday.
Αν και τα προηγούμενα χρόνια οι εταιρείες περίμεναν με ενθουσιασμό αυτή την ημέρα με εκτεταμένες διαφημίσεις για προσφορές και εκπτώσεις στα προϊόντα τους προκειμένου να πάρουν μία καλή ανάσα ρευστότητας μετά από τους συνήθως αρκετά αδύναμους εμπορικά μήνες όπως είναι ο Σεπτέμβριος, ο Οκτώβριος αλλά και ο Νοέμβριος, φέτος δεν βλέπουμε κάτι αντίστοιχο.
Και αυτό τη στιγμή που το λιανεμπόριο μπαίνει στην πιο κρίσιμη καμπή του δηλαδή στην περίοδο μέχρι τα Χριστούγεννα που αναμένεται να καθορίσει τον τζίρο για ολόκληρη τη φετινή χρονιά. Είναι γνωστό ότι μέσα στις επόμενες 45 μέρες στις οποίες περιλαμβάνονται η Black Friday και φυσικά οι αγορές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, γίνεται για πολλούς κλάδους του λιανεμπορίου μέχρι και το 30%-40% των συνολικών ετήσιων πωλήσεων.
Αυτό ίσως δείχνει και την εικόνα της αγοράς του λιανεμπορίου με τους καταναλωτές να δυσκολεύονται να καλύψουν τα βασικά πάγια έξοδα τους. λογαριασμούς, σχολικά, μετακινήσεις κλπ. που ίσως δεν αφήνει χώρο για αγορές προϊόντων τεχνολογίας, επίπλων, κοσμημάτων, αξεσουάρ, δώρων κλπ. που συνήθως προωθούνται κατά την Black Friday.
Γενικότερα η περίοδος της Black Friday αποτελούσε τα προηγούμενα χρόνια μία πολύ καλή «πρόγευση» ενόψει των γιορτών για χιλιάδες επιχειρήσεις. Η αγορά έχει την ευκαιρία να πάρει μία «ενδιάμεση» βαθιά ανάσα ρευστότητας, μετά από μία αρκετά δύσκολη χρονιά με υψηλά λειτουργικά κόστη και μειωμένη καταναλωτική κίνηση.
Χαρακτηριστικό της «σιωπής» που δείχνει φέτος η αγορά για το θεσμό είναι ότι μόλις τρεις αλυσίδες έχουν ξεκινήσει, δειλά ακόμα κάποιες καμπάνιες.
Μία από αυτές είναι τα Intersport έχουν βγει φέτος με καμπάνια «Black Month – Black και κάτω» με προσφορές να τρέχουν όλο τον Νοέμβριο.
Τα Praktiker ήδη «τρέχουν» προωθητική ενέργεια με τίτλο “Για ό,τι είχες βάλει στο μάτι” και δίνουν σε προσφορά μία μεγάλη γκάμα προϊόντων, από νέα έπιπλα και ανανέωση του κήπου μέχρι εργαλεία, ηλεκτρικές συσκευές, διακοσμητικά & φωτιστικά.
Με το Click & Collect οι καταναλωτές μπορούν να παραγγείλουν online ή τηλεφωνικά και να παραλάβουν το προϊόν από το κατάστημα που του εξυπηρετεί, ενώ μπορούν να ψωνίσουν με έως 60 άτοκες δόσεις για αγορές με πιστωτική κάρτα αλλά και χωρίς αυτήν μέσω του προγράμματος «Δ-ΟΣΗ ΘΕΛΕΙΣ».
Το Πλαίσιο που αποτελεί και την αλυσίδα που έφερε πρώτη τη Black Friday στην ελληνική αγορά έχει ξεκινήσει την καμπάνια της με το αινιγματικό: «Έτοιμοι για ακόμα μία διαφήμιση BLACK FRIDAY που δεν θα καταλάβει κανείς ΤΙΠΟΤΑ; ΤΟΣΟ Πλαίσιο. Μπορείς να μαντέψεις τι έρχεται;» προσπαθώντας να τραβήξει το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Τι ψωνίζουν οι καταναλωτές
Πάντως σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκε η Public από τις πωλήσεις που πραγματοποίησαν τα καταστήματά της και το public.gr την περσινή Black Friday, φάνηκε μία στροφή των καταναλωτών στις mobile αγορές.
Συγκεκριμένα, 8 στις 10 ηλεκτρονικές συναλλαγές πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά. Στις κορυφαίες επιλογές βρέθηκαν smartphones, τηλεοράσεις, έξυπνες οικιακές συσκευές και δημοφιλή gaming προϊόντα, ενώ σημαντική ζήτηση κατέγραψαν οι υπηρεσίες εγκατάστασης και απεγκατάστασης, αποδεικνύοντας ότι η Black Friday στην εξέλιξή της συνδυάζει τεχνολογία, άνεση και ψυχαγωγία.
Το προφίλ των καταναλωτών βάσει φύλου ήταν ισορροπημένο σε όλη τη χώρα
Η ηλικιακή ομάδα 35-54 ετών κυριάρχησε για μία ακόμη χρονιά, αποτελώντας την πλέον ενεργή ομάδα καταναλωτών. Παράλληλα, οι νεότερες, τεχνολογικά εξοικειωμένες γενιές κατέγραψαν σημαντική άνοδο, ενισχύοντας τη μετατόπιση του κοινού προς τις online αγορές και το mobile shopping.
Συγκεκριμένα, η τάση αυτή ενισχύθηκε περαιτέρω το 2024, με τις mobile αγορές να σημειώνουν νέο ρεκόρ, φτάνοντας σχεδόν το 84% των συνολικών ηλεκτρονικών αγορών, ενώ οι αγορές μέσω υπολογιστή παρουσίασαν ήπια πτώση, όπως και το 2023.
Η γεωγραφία της Black Friday: Ποιες περιοχές ξεχώρισαν
Οι τρεις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας – Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα – βρέθηκαν στην κορυφή των mobile αγορών, με την πρωτεύουσα να ξεχωρίζει, αντιστοιχώντας στο 77% των συνολικών αγορών μέσω τηλεφώνου.
Παράλληλα, αυξημένο ενδιαφέρον σημειώθηκε και σε μεγάλες πόλεις της περιφέρειας, όπως το Ηράκλειο, η Λάρισα, τα Ιωάννινα και ο Βόλος, αναδεικνύοντας τη δυναμική, πανελλαδική απήχηση της Black Friday και επιβεβαιώνοντας τη στροφή των καταναλωτών σε γρήγορες και εύκολα προσβάσιμες μεθόδους αγοράς.
Διαβάστε ακόμα
Σε ρυθμούς Black Friday μπαίνει η αγορά
Black Friday: Ώθηση στην αγορά από το μεγαλύτερο εκπτωτικό γεγονός του Φθινοπώρου











