Ένα ακόμα χτύπημα στις ήδη «ματωμένες» τσέπες των μη προνομιούχων νοικοκυριών αποτελεί η απόφαση επιβολής πρόσθετων δασμών στα καταναλωτικά προϊόντα που προσφέρουν πλατφόρμες όπως η Shein και η Temu. Κι αυτό καθώς οι νέοι αυτοί φόροι σημαίνουν σημαντική αύξηση του κόστους για τους καταναλωτές σε κάθε εισαγόμενο δέμα, ακόμα και για αγαθά μικρής αξίας κάτω των 150 ευρώ.
Και μπορεί οι εφαρμογές αυτές ηλεκτρονικών αγορών να μπαίνουν στο στόχαστρο της ΕΕ και των ΗΠΑ με πρόσχημα ότι συμβάλλουν στην υπερκατανάλωση και τον εθισμό στις αγορές, αλλά δεν παύουν να είναι και μία διέξοδος για πολλούς Έλληνες που ήθελαν να αγοράσουν κάποια προϊόντα σε πολύ χαμηλότερες τιμές από αυτές που διαμορφώνονται στα ευρωπαϊκά, φυσικά και ηλεκτρονικά, καταστήματα.
Γιατί μην ξεχνάμε ότι είναι πάρα πολλοί αυτοί που χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες για αγορές χρηστικών προϊόντων της καθημερινότητας όπως τσάντες, εργαλεία, αξεσουάρ αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, ρούχα ακόμα και προϊόντα τεχνολογίας.
Μετά την επιβολή των δασμών τα προϊόντα αυτά δεν θα αποτελούν πια τόσο φθηνές λύσεις για τους καταναλωτές, τουλάχιστον όχι όσο στο παρελθόν, καταφέρνοντας ένα ακόμα πλήγμα σε ένα «όπλο» που είχαν τα φτωχότερα στρώματα έναντι της ακρίβειας.
Τι αλλάζει για τον καταναλωτή
Κάθε αγορά μικρής αξίας (κάτω των 150 ευρώ) θα επιβαρύνεται πια με κανονικούς δασμούς, που συχνά ξεπερνούν το 12% για είδη όπως ρούχα και υφάσματα, αλλά και με πάγια χρέωση διαχείρισης (2 ευρώ ανά πακέτο).
Για ένα τυπικό προϊόν αξίας 10 ευρώ, η συνολική αύξηση του τελικού κόστους μπορεί να φτάσει το 20-30%. Ιδιαίτερα τα χαμηλότερα εισοδήματα, που βασίζονται περισσότερο στις φθηνές εισαγωγές των πλατφορμών αυτών, θα αισθανθούν έντονα την επιβάρυνση, είτε μειώνοντας τις αγορές, είτε επιλέγοντας πιο ακριβές ευρωπαϊκές αλυσίδες.
Οι δασμοί ουσιαστικά λειτουργούν ως ένας έμμεσος φόρος που μετακυλίεται τελικά στον αγοραστή.
Μακροπρόθεσμες επιπτώσεις και στόχοι
Η πολιτική αυτή βοηθά στην προστασία της ευρωπαϊκής εγχώριας παραγωγής και θέσεων εργασίας από τον φθηνό ανταγωνισμό, μπορεί όμως να περιορίσει την κατανάλωση φθηνών προϊόντων και να αυξήσει το κόστος ζωής για τους καταναλωτές. Ορισμένοι αναλυτές θεωρούν ότι αυτό ενθαρρύνει πιο υπεύθυνες καταναλωτικές επιλογές και προστατεύει από προϊόντα χαμηλής ποιότητας, αλλά η άμεση συνέπεια είναι η αύξηση τιμών στην καθημερινή αγορά εισαγόμενων αγαθών.
Διαβάστε ακόμα
Μετά τη Γαλλία και η ΕΕ βάζει «χαράτσι» στη Shein και το Temu










