Ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας, Χρίστιαν Μίτσκοσκι, ανακοίνωσε ότι η επαναλειτουργία του αγωγού πετρελαίου Θεσσαλονίκης-Σκοπίων θα πραγματοποιηθεί έως τα τέλη του 2025, έπειτα από 12 χρόνια αδράνειας.
«Ως κράτος, λαμβάνουμε όλα τα μέτρα για να θέσουμε σε λειτουργία τον αγωγό, ο οποίος είχε σχεδόν καταστραφεί και δεν είχε συντηρηθεί για πολλά χρόνια», δήλωσε προσθέτοντας ότι οι δοκιμές πίεσης βρίσκονται σε εξέλιξη και η κυβέρνηση έχει εγκρίνει τον σχετικό τιμοκατάλογο.
Ιστορικό και τεχνικά στοιχεία
Ο αγωγός κατασκευάστηκε το 2002 από την εταιρεία VARDAX, στην οποία η HELLENiQ ENERGY κατέχει το 80% και το Δημόσιο της Βόρειας Μακεδονίας το 20%. Στόχος ήταν να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το τότε διυλιστήριο ΟΚΤΑ στα Σκόπια.
Η λειτουργία του σταμάτησε το 2013, όταν τα ΕΛΠΕ (νυν HELLENiQ ENERGY) θεώρησαν ασύμφορη τη διύλιση στις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ. Στη συνέχεια, ο αγωγός τροποποιήθηκε ώστε να μεταφέρει κυρίως έτοιμα καύσιμα, όπως πετρέλαιο κίνησης, που έχει υψηλή ζήτηση στη Βόρεια Μακεδονία.
Οφέλη και προοπτικές
Η επαναλειτουργία του αγωγού αναμένεται να μειώσει το κόστος εφοδιασμού, να περιορίσει το παράνομο εμπόριο καυσίμων και να ενισχύσει τη σταθερότητα στον ενεργειακό εφοδιασμό.
Η HELLENiQ ENERGY θα επωφεληθεί από τη λειτουργία του αγωγού και εξετάζει την επέκταση των εξαγωγών σε άλλες βαλκανικές χώρες, όπως η Σερβία και το Κόσοβο. Σήμερα, η Βόρεια Μακεδονία εισάγει το 86% των πετρελαϊκών προϊόντων της από την Ελλάδα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του αγωγού
Ο αγωγός έχει συνολικό μήκος περίπου 213 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 70 χλμ. βρίσκονται εντός ελληνικού εδάφους. Οι σημαντικές επενδύσεις εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων ΟΚΤΑ και του αγωγού έχουν προετοιμάσει το έδαφος για την ασφαλή και αποδοτική επαναλειτουργία του.
Διάβαστε επίσης:
Την τελευταία στιγμή και ο Νίκος Ανδρουλάκης στην εκδήλωση για το κλίμα
Φάμελλος, Χαρίτσης και Δούκας ενώνουν τις φωνές τους για την κλιματική αλλαγή (live)
ΜέΡΑ25 για νεκρό στο Μετρό: Να σταματήσει η δουλειά σε ζώνες θανάτου











