Η Κίνα εξελίσσεται ταχύτατα στον μεγαλύτερο εξαγωγέα αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης παγκοσμίως, καθώς η έκρηξη των ηλεκτρικών οχημάτων στο εσωτερικό της χώρας «στριμώχνει» τις πωλήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων μοντέλων, τα οποία πλέον διοχετεύονται μαζικά στο εξωτερικό.
Καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα καταλαμβάνουν σχεδόν το μισό της κινεζικής αγοράς μέσα σε ελάχιστα χρόνια οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας, αλλά και κοινοπραξίες που είχαν στήσει με δυτικούς κολοσσούς όπως η Volkswagen, η General Motors και η Nissan, βλέπουν τις πωλήσεις των θερμικών μοντέλων να βυθίζονται. Η κρατικά χρηματοδοτούμενη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα έχει πυροδοτήσει έντονο πόλεμο τιμών, οδηγώντας πολλές εταιρείες στο να στραφούν μαζικά στις εξαγωγές.
Σύμφωνα με την Automobility, το 76% όλων των κινεζικών εξαγωγών αυτοκινήτων από το 2020 είναι οχήματα καύσης, με τις συνολικές αποστολές να έχουν εκτοξευθεί από 1 εκατομμύριο σε πάνω από 6,5 εκατομμύρια οχήματα το 2025. Ακόμη και χωρίς τα ηλεκτρικά, οι εξαγωγές βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων μοντέλων αρκούν για να τοποθετήσουν την Κίνα στην κορυφή των παγκόσμιων εξαγωγέων.
Η εικόνα αυτή αντικατοπτρίζει την αντίφαση ανάμεσα στην επιθετική προώθηση των ηλεκτρικών από το Πεκίνο και τις παλαιότερες πολιτικές που ενίσχυσαν την εγχώρια παραγωγή αυτοκινήτων καύσης μέσω συνεργασιών με δυτικές εταιρείες. Καθώς οι πωλήσεις αυτών των κοινοπραξιών καταρρέουν –χαρακτηριστικό παράδειγμα η SAIC-GM, που από 1,4 εκατ. πωλήσεις το 2020 έπεσε στις 435.000 το 2024– οι κρατικοί κολοσσοί στρέφονται σε νέες αγορές.
Έτσι, όμιλοι όπως οι SAIC, BAIC, Dongfeng και Changan γεμίζουν αναδυόμενες και δευτερογενείς αγορές σε Ασία, Λατινική Αμερική, Αφρική και Ανατολική Ευρώπη με τεράστιους όγκους θερμικών αυτοκινήτων. Η SAIC, για παράδειγμα, έχει δει τις εξαγωγές της να ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο οχήματα ετησίως – αριθμός ρεκόρ.
Η μεγάλη στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα εντός Κίνας και ο ταυτόχρονος κορεσμός της αγοράς δημιουργούν ένα παράδοξο αποτέλεσμα: τα αυτοκίνητα καύσης που δεν βρίσκουν πλέον αγοραστές στη χώρα, γίνονται επιθετικά εξαγώγιμα προϊόντα στις διεθνείς αγορές.
Το ρεπορτάζ του Reuters βασίζεται σε ανάλυση πωλήσεων σε δεκάδες χώρες και σε συνεντεύξεις με περισσότερους από 30 παράγοντες του κλάδου, περιγράφοντας μια παγκόσμια αναδιάταξη της αυτοκινητοβιομηχανίας με επίκεντρο την Κίνα.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Διαβάστε επίσης:
Eurovision: «Χωρισμένη» στα δύο η Ευρώπη για τη συμμετοχή του Ισραήλ
Απότομη άνοδος του πληθωρισμού στο 2,9% τον Νοέμβριο στην Ελλάδα (βίντεο)










