Απογοητευτική ήταν η εικόνα της αγοράς κατά τη φετινή Black Friday μία περίοδο στην οποία οι Έλληνες λιανέμποροι και ειδικά οι μικρομεσαίου πόνταραν πολλά σε ότι αφορά τις ελπίδες τους για αντιστροφή της αρνητικής εικόνας του πρώτου 9μήνου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, η πορεία της φετινής Black Friday, δεν διαφοροποιήθηκε σημαντικά από την, αρνητική σε σχέση με πέρυσι, συνολική πορεία του φθινοπώρου που προηγήθηκε.
Δεδομένου επίσης, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ, η αγορά βρίσκεται με περίπου 750 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος της βαρύτητας που θα έχει η πορεία των πωλήσεων του επόμενου μήνα, που για πολλούς λιανεμπορικούς κλάδους αφορούν στο 20%-30% του συνολικού τζίρου ολόκληρης της χρονιάς.
Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι για να γυρίσει σε θετικές πωλήσεις το 2025 σε σχέση με το 2024 δεν αρκεί απλά ο επόμενος μήνας να πάει καλύτερα από τον αντίστοιχο περυσινό, αλλά και να καλύψει το χαμένο έδαφος των προηγούμενων 11 μηνών. Ένα εγχείρημα που, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, κρίνεται ως ιδιαίτερα δύσκολο από παράγοντες της αγοράς, και με την ευκαιρία της Black Friday να πηγαίνει, όπως φάνηκε, χαμένη.
Και μάλιστα αυτή η αρνητική πορεία που καταγράφει το ελληνικό λιανεμπόριο συμβαίνει σε μία χρονιά που πάει για νέο ρεκόρ τουριστικών αφίξεων καθώς στο 8μηνο του 2025 αυξήθηκαν κατά 4% φτάνοντας τα 26 εκατομμύρια ταξιδιώτες, ενώ οι τουριστικές εισπράξεις έκαναν άλμα κατά 12,4% φτάνοντας τα 16,7 δις ευρώ.
Δηλαδή η σημαντική αυτή πτώση στο λιανεμπόριο έχει συμβεί τη στιγμή που ήρθαν στη χώρα φέτος περισσότεροι ταξιδιώτες που μάλιστα ξόδεψαν ακόμα περισσότερα.
Το στοιχείο αυτό καταδεικνύει με τον πιο πειστικό τρόπο την πίεση που δέχεται η αγοραστική δύναμη του Έλληνα καταναλωτή καθώς για να υπάρχει τέτοια πτώση με ανεβασμένο τουρισμό σημαίνει ότι οι Έλληνες έχουν ξοδέψει ακόμα λιγότερα από τα 750 εκατ. ευρώ που φαίνονται στα στοιχεία των εμπόρων.
Και παρά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις έκαναν μεγάλες εκπτώσεις στη Black Friday και για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, οι καταναλωτές δεν ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες των εμπόρων με τις αγορές τους, αφήνοντας πλέον στα Χριστούγεννα την όποια ελπίδα ανάκαμψης.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (48%) παρουσίασαν χειρότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρσι, με τις 2 στις 3 (που είχαν χαμηλότερες πωλήσεις), να έχουν πτώση μικρότερη του 10%.
Οι μισές επιχειρήσεις (52%) έμειναν μέτρια ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους, σε σχέση με τις προσδοκίες τους. Ωστόσο, σε σχέση με πέρυσι, υπερδιπλασιάστηκε το μερίδιο των επιχειρήσεων που εμφανίζει χαμηλό βαθμό ικανοποίησης από τις πωλήσεις (38% έναντι 15% το 2024).
Η ικανοποίηση αναφορικά με την επισκεψιμότητα στα καταστήματα για τις μισές επιχειρήσεις (54%) κινήθηκε σε χαμηλά επίπεδα.
Έτσι λοιπόν η αγορά βάζει τα γιορτινά της και έχει ξεκινήσει ήδη να προετοιμάζεται για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, ελπίζοντας ότι οι καταναλωτές «κράτησαν δυνάμεις» για να κάνουν τον μεγαλύτερο όγκο των αγορών τους κατά τη διάρκεια της επερχόμενης εορταστικής περιόδου.
Διαβάστε ακόμα
ΕΛΣΤΑΤ: Στο 2% η ανάπτυξη της ελληνικής Οικονομίας το τρίτο τρίμηνο
ΕΣΕΕ: Πτώση τζίρου για πολλές επιχειρήσεις στη φετινή Black Friday











