Η εξαγγελία του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για δασμό 50% στις εισαγωγές χαλκού ανοίγει νέο κύκλο αβεβαιότητας για τον αμερικανικό βιομηχανικό τομέα και ειδικά για την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία ήδη πιέζεται από τις υψηλές τιμές των μετάλλων και τη δυσκολία απορρόφησης των συνοριακών φόρων.
Ράλι τιμών και περιορισμένα αποθέματα
Ο χαλκός, υλικό-κλειδί για τα ηλεκτρικά οχήματα λόγω της χρήσης του σε καλωδιώσεις και κινητήρες, σημειώνει ιστορικά υψηλές τιμές, με την αμερικανική πλατφόρμα COMEX να καταγράφει ρεκόρ 5,68 δολαρίων ανά λίβρα – πολύ πάνω από την τιμή αναφοράς του Λονδίνου. Η ζήτηση είναι στα ύψη, αλλά οι ΗΠΑ εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από εισαγωγές. Η τοπική παραγωγή είναι περιορισμένη και απαιτεί χρόνια για να αυξηθεί.
Παράλληλα, οι προμηθευτές σπεύδουν να εξασφαλίσουν ποσότητες, με αποτέλεσμα να εκτινάσσονται και οι τιμές για αλουμίνιο και χάλυβα. Από την έναρξη της προεδρίας Trump, το κόστος του αλουμινίου με δασμούς έχει τριπλασιαστεί, ενώ το κόστος χάλυβα για μικρές επιχειρήσεις έχει τετραπλασιαστεί από το 2018.
Οι κατασκευαστές μετακυλούν το κόστος
Μέχρι τώρα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες στηρίζονταν σε αποθέματα. Πλέον, η πίεση μεγαλώνει και το αυξημένο κόστος αρχίζει να περνά στους καταναλωτές. Η Ford και η Toyota έχουν ήδη ανακοινώσει ανατιμήσεις. Η Porsche αναμένει ζημιές 300 εκατ. ευρώ μόνο για Απρίλιο και Μάιο, λόγω των ήδη ισχυόντων δασμών.
Αναλυτές της Benchmark υπολογίζουν ότι τα κόστη για χαλκό, χάλυβα και αλουμίνιο συνιστούσαν το 5% της τιμής ενός αυτοκινήτου. Με την αύξηση των δασμών, αυτό το ποσοστό μπορεί να φτάσει έως και το 9%.
Έως και 5.700 δολάρια επιπλέον ανά όχημα
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των Cox Automotive και Benchmark Mineral Intelligence, ο νέος δασμός θα επιβαρύνει κατά:
- 1.700 δολάρια την εγχώρια παραγωγή ανά όχημα,
- 3.500 δολάρια τα οχήματα από Καναδά και Μεξικό (μέσω της συμφωνίας USMCA),
- και έως 5.700 δολάρια για τα οχήματα που εισάγονται από τρίτες χώρες.
Σιγή ιχθύος από τους μεγάλους – συναγερμός στους προμηθευτές
Οι κορυφαίοι κατασκευαστές GM, Ford και Stellantis απέφυγαν κάθε σχόλιο, αλλά ήδη οι προμηθευτές σπεύδουν να προειδοποιήσουν για αυξήσεις. Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, οι διαπραγματεύσεις με πελάτες εντείνονται, καθώς «δεν μπορούν πλέον να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος».
Η Melanie White, πρόεδρος της Hellwig Products, δήλωσε πως η οικογενειακή της επιχείρηση με 50 εργαζόμενους αναγκάστηκε να αναβάλει αγορές εξοπλισμού και να «παγώσει» προσλήψεις λόγω του κόστους χάλυβα.
Ηλεκτρικά οχήματα: τριπλάσια χρήση χαλκού
Ο χαλκός έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία για τα ηλεκτρικά οχήματα: Ένα συμβατικό αυτοκίνητο χρησιμοποιεί περίπου 24 κιλά, ενώ ένα πλήρως ηλεκτρικό 59 κιλά. Οποιαδήποτε επιβάρυνση αυξάνει το κόστος αυτής της ταχέως αναπτυσσόμενης κατηγορίας.
Θα εφαρμοστεί τελικά ο δασμός;
Παρά τις αναταράξεις, αρκετοί εκφράζουν επιφυλάξεις για το κατά πόσο ο Trump θα προχωρήσει μέχρι τέλους. Ο Andy Leyland (SC Insights) εκτίμησε ότι ενδέχεται να υπάρξει υπαναχώρηση λόγω πολιτικού κόστους και πληθωριστικών πιέσεων.
«Ο πληθωρισμός είναι αυτό που τελικά μετράει για τους περισσότερους Αμερικανούς», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ο νέος δασμός δεν έχει ακόμη τεθεί σε ισχύ (προγραμματισμένος για την 1η Αυγούστου), αλλά η προοπτική του αρκεί για να φέρει αναστάτωση σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα. Η αυτοκινητοβιομηχανία καλείται να προσαρμοστεί σε ένα περιβάλλον αυξανόμενου κόστους, αβεβαιότητας και γεωπολιτικής εργαλειοποίησης των εμπορικών σχέσεων.