Η Μύκονος και η Σαντορίνη εξακολουθούν να αποτελούν τοπόσημα του ελληνικού τουρισμού, όμως το φετινό καλοκαίρι φέρνει έναν αέρα αλλαγής. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η Σαντορίνη καταγράφει σημαντική πτώση στις διεθνείς αφίξεις – σε επίπεδο αεροπορικών πτήσεων αγγίζει το -19%, ενώ οι απώλειες συνολικά αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ 10% και 15% σε σχέση με το 2024. Αντίθετα, η Μύκονος, παρότι είχε αρχικά μείωση -8% στις αφίξεις, ανέκαμψε με +2% τον Ιούνιο.
Η σεισμική ανησυχία και οι διεθνείς αγορές που «κρατούν»
Η εικόνα για τη Σαντορίνη επιβαρύνθηκε από την αβεβαιότητα που προκάλεσαν οι σεισμικές δονήσεις στην αρχή του έτους. Οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Αυστραλία – παραδοσιακές πηγές τουριστών – μείωσαν τις κρατήσεις τους: -5%, -2% και -6% αντίστοιχα, με ακόμα μεγαλύτερες απώλειες από τη Γαλλία (-20%). Αντιθέτως, η Μύκονος εμφανίζει σταθερότητα από την αμερικανική αγορά, ενώ σε Αυστραλία και Καναδά παρατηρούνται κάμψεις -10% και -22%.
Η ελληνική αγορά γεμίζει το κενό – μερικώς
Η σημαντικότερη θετική εξέλιξη για τα δύο νησιά είναι η αύξηση των κρατήσεων από την εσωτερική αγορά. Οι Έλληνες ταξιδιώτες επιστρέφουν σε Μύκονο και Σαντορίνη, προσφέροντας ανάσες, ειδικά σε ό,τι αφορά τις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις. Το Ferryhopper καταγράφει αύξηση κρατήσεων από Έλληνες, που όμως δεν αρκεί για να καλύψει τις απώλειες από το εξωτερικό.
Πτώση στις αναζητήσεις – άνοδος για εναλλακτικούς προορισμούς
Το ενδιαφέρον για ταξίδια όπως “Πειραιάς – Σαντορίνη” ή “Μύκονος – Σαντορίνη” παρουσιάζει μείωση 16% και 25% αντίστοιχα στις αναζητήσεις Google. Αντίθετα, αυξημένες είναι οι αναζητήσεις για Ύδρα και Νάξο, με +11% και +10% αντίστοιχα, γεγονός που μαρτυρά μια πιθανή αλλαγή στις τουριστικές προτιμήσεις.
Οικονομικές πιέσεις, υπερτουρισμός και κόπωση του κοινού
Ο κορεσμός, το υψηλό κόστος και οι επιπτώσεις του υπερτουρισμού φαίνεται να λειτουργούν αποτρεπτικά, κυρίως για τη Σαντορίνη. Οι καταναλωτές προτιμούν πιο ισορροπημένες επιλογές, ενώ η οικονομική αβεβαιότητα οδηγεί πολλούς σε κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.
Προοπτικές φθινοπώρου και αλλαγή εποχικότητας
Η αλλαγή συμπεριφοράς των ταξιδιωτών επηρεάζεται και από τις καιρικές συνθήκες. Όπως δείχνουν στοιχεία της Guardian, όλο και περισσότεροι προτιμούν τις λεγόμενες “ενδιάμεσες περιόδους” — τέλος άνοιξης και αρχές φθινοπώρου — λόγω πιο ήπιων θερμοκρασιών και χαμηλότερων τιμών.
Οι τουρίστες γίνονται πιο απαιτητικοί – και η τεχνητή νοημοσύνη επεμβαίνει
Σύμφωνα με μελέτες της Google και της ETC, το 67% των τουριστών εξετάζει πλέον ενδελεχώς τις λεπτομέρειες των διακοπών του, με το 61% να δηλώνει ότι η επιλογή προορισμού είναι πιο περίπλοκη από ποτέ. Η τεχνητή νοημοσύνη παίζει πλέον ενεργό ρόλο στον τουριστικό σχεδιασμό, ενισχύοντας τη σύγκριση επιλογών και τη λήψη αποφάσεων.
Νέα εποχή για δύο εμβληματικούς προορισμούς
Η Μύκονος και η Σαντορίνη δεν χάνουν τη λάμψη τους, αλλά φαίνεται πως εισέρχονται σε φάση επαναπροσδιορισμού. Η φετινή τουριστική περίοδος αποκαλύπτει ότι δεν είναι πλέον αποκλειστικά προορισμοί διεθνούς απήχησης – αποκτούν σταδιακά και εσωτερική δυναμική. Η πρόκληση για την επόμενη μέρα είναι να συνδυάσουν την παγκόσμια φήμη τους με μια βιώσιμη, πιο ισορροπημένη τουριστική στρατηγική.