Νέο επεισόδιο στο οικονομικό – γεωπολιτικό παιχνίδι με την υλοποίηση του έργου GSI για την υποθαλάσσια διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου παίχτηκε πριν λίγες μέρες με τον Έλληνα πρωθυπουργό να μιλάει με τον Κύπριο πρόεδρο, Νίκο Χριστοδουλίδη, στο πλαίσιο της 80ης Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ. Και οι δύο έστειλαν αισιόδοξο μήνυμα σχετικά με το μέλλον της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών.
Του Γιώργου Καλούμενου
Μετά το τέλος της συνάντησης εξεδόθη κοινό ανακοινωθέν με το οποίο οι δύο ηγέτες επανέλαβαν ότι Ελλάδα και Κύπρος είναι απολύτως προσηλωμένες στο έργο της υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Όμως τι είναι αυτό που άλλαξε μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα όταν ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου Μάκης Κεραυνός έλεγε ότι έχει στα χέρια του δύο οικονομικές εκθέσεις που αποδεικνύουν ότι το έργο είναι αρκετά ακριβό (η συνεισφορά της Κύπρου φτάνει τα 25 εκατ. ευρώ) σε σημείο που να μην είναι βιώσιμο;
Και μην ξεχνάμε και το γεωπολιτικό σκέλος όπου η Τουρκία δεν φαίνεται διατεθειμένη να επιτρέπει στην Ελλάδα και την Κύπρο να πραγματοποιούν ενεργειακά έργα τέτοιας σημαντικότητας στην περιοχή του Αιγαίου.
Πάντως πρόκειται για ένα έργο που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με 650 εκατ. ευρώ ενώ έχουν παρασχεθεί και 100 εκατ. από το RRF.
Η πληρωμή που αντιστοιχεί στην Κύπρο για το έργο φτάνει τα 25 εκατ. ευρώ τα οποία όμως η κυπριακή πλευρά φαίνεται ότι δεν θέλει να τα πληρώσει καθώς ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός με δηλώσεις του ανέφερε ότι το έργο με τα σημερινά δεδομένα δεν είναι βιώσιμο.
Συγκεκριμένα δήλωσε ότι «με τα σημερινά οικονομικά, τεχνικά και γεωπολιτικά δεδομένα που χαρακτηρίζουν το έργο, η πληρωμή του ποσού των 25 εκατομμυρίων δεν είναι μια απλή υπόθεση. Χρειάζεται πρώτα η διασφάλιση κάποιων σοβαρών παραμέτρων».
Γιατί είναι δυσαρεστημένη η Λευκωσία
Πάντως υπάρχουν φήμες ότι η Κυπριακή πλευρά είναι δυσαρεστημένη με το γεγονός ότι το σύνολο της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης το διαχειρίζεται εξ ολοκλήρου η ελληνική πλευρά, η οποία ζητά μάλιστα και από την κυπριακή κυβέρνηση να πληρώσει τα 25 εκατ. ευρώ που της αναλογούν.
Κι όλα αυτά τη στιγμή που η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου, άναψε και το πράσινο φως το προηγούμενο διάστημα για την πληρωμή του εν λόγω ποσού.
Δηλαδή έχουμε το παράδοξο η ρυθμιστική αρχή (που τεχνικά είναι και η πλέον αρμόδια) να εγκρίνει το οικονομικό σκέλος θεωρώντας προφανώς ότι πρόκειται για μία συμφέρουσα για την κυπριακή πλευρά συνθήκη και από την άλλη τον υπουργό Οικονομικών της χώρας να εγείρει αντιρρήσεις επικαλούμενος κάποιες οικονομοτεχνικές μελέτες αμφιβόλου προέλευσης.
Από την άλλη η ελληνική Κυβέρνηση θέλει την ολοκλήρωση του έργου αλλά, όπως είχε αναφέρει τότς ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δεν θέλει να επωμιστεί η Ελλάδα το σύνολο του κόστους.
Πάντως με τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα το έργο κινδυνεύει να «παγώσει» επ’ αόριστο κάτι που γεωπολιτικά δεν συμφέρει καθόλου την ελληνική πλευρά καθώς κάτι τέτοιο ενδεχομένως ληφθεί ως de facto αναγνώριση του παράνομου Τουρκολιβυκό Μνημόνιο, αφού οι περιοχές έρευνας και πόντισης του καλωδίου, περνούν από σημεία που επικαλύπτουν οι τουρκικές διεκδικήσεις.
Υπενθυμίζουμε ότι λιγότερο ένα χρόνο πριν τον Οκτώβριο του 2024, ο ΑΔΜΗΕ εκτελούσε εργασίες πόντισης καλωδίου στο Ανατολικό Αιγαίο με αφορμή τις με το πλοίο «Αιγαίο» και ο σταθμός της Σμύρνης είχε εκδόσει Navtex, ισχυριζόμενος ότι μέρος της θαλάσσιας περιοχής μεταξύ Χίου και Λέσβου όπου γίνονταν έρευνες είναι τουρκική υφαλοκρηπίδα. Ότι δηλαδή οι εργασίες σε αυτή την περιοχή πρέπει να συντονίζονται από τις αρμόδιες τουρκικές αρχές, και η αρμοδιότητα Νavtex ανήκει στην Τουρκία.
Διαβάστε επίσης:
Συνεχίζει την απεργία πείνας ο Πάνος Ρούτσι
Κακοκαιρία: Σοβαρή προειδοποίηση Τσατραφύλλια για 100 τόνους νερού ανά στρέμμα