Τις πρώτες μέρες του Δεκεμβρίου, η Ελλάδα δεν αρκέστηκε στη διαφήμιση μόνο του ήλιου και της θάλασσας στη Νέα Υόρκη αλλά πήγε να πουλήσει και μάλιστα σε όσους μπορούν (και θέλουν) να πληρώσουν ακριβά γι’ αυτήν.
Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού, μαζί με την υπουργό Τουρισμού, είχε σειρά κλειστών επαφών με το δίκτυο Virtuoso, ίσως το πιο ισχυρό παγκοσμίως στα luxury & experiential ταξίδια, καθώς και με άλλους μεγάλους παίκτες της αμερικανικής αγοράς. Στόχος: να «κλειδώσει» συνεργασίες για υψηλής δαπάνης Αμερικανούς ταξιδιώτες μέχρι το 2026, με έμφαση στη διεύρυνση της σεζόν και στην ανάδειξη της Ελλάδας ως premium προορισμού.
Κι αυτή τη φορά δεν επρόκειτο για επικοινωνιακό πυροτέχνημα καθώς τα νούμερα λένε ήδη την ιστορία.
Τι δείχνουν τα νούμερα για τον high-end τουρισμό
- €7,6 δισ. τουριστικά έσοδα στο α’ εξάμηνο 2025, +11% σε σχέση με το 2024.
- €16,7 δισ. ταξιδιωτικά έσοδα στο 8μηνο 2025, +12% σε ετήσια βάση.
- Οι μη-EU επισκέπτες (ΗΠΑ, Ην. Βασίλειο κ.ά.) είναι ο βασικός μοχλός αύξησης, με διψήφια άνοδο δαπάνης.
- Η δαπάνη ανά ταξίδι έφτασε τα 613 ευρώ στο 8μηνο 2025, +7,2% σε σχέση με πέρσι.
- Η δαπάνη των Αμερικανών επισκεπτών αυξήθηκε σχεδόν 30% στο α’ εξάμηνο 2025.
Για δύο δεκαετίες, η Ελλάδα έμαθε να ζει με το βραχιολάκι του all inclusive: τσάρτερ, μαζικός τουρισμός, Ευρωπαίοι μεσαίου εισοδήματος, μέγιστη πληρότητα τον Αύγουστο και αγωνία τον Οκτώβριο.
Η στροφή στην αμερικανική αγορά και στο Virtuoso σηματοδοτεί κάτι διαφορετικό: λιγότεροι επισκέπτες, περισσότερα έσοδα, εμπειρία αντί για “πακέτο”, επιμήκυνση σεζόν με city breaks, πολιτιστικό, γαστρονομικό, wellness και MICE τουρισμό, πολύ υψηλότερες απαιτήσεις σε υπηρεσίες, υποδομές, αυθεντικότητα.
Το δίλημμα δεν είναι αν θέλουμε αυτό το κοινό. Φυσικά και το θέλουμε.
Το πραγματικό ερώτημα είναι πού θα κατευθυνθεί αυτή η ζήτηση και αν η Βόρεια Ελλάδα θα προλάβει να πάρει μερίδιο ή θα βλέπει τα deals να κλείνονται για το κλασικό τρίγωνο: Αθήνα – Σαντορίνη – Μύκονος. «Η Ελλάδα μπήκε επιτέλους στη συζήτηση για τον παγκόσμιο luxury τουρισμό. Το αν θα μπει και η Βόρεια Ελλάδα, είναι άλλο έργο.»
Θεσσαλονίκη: από «πόλη του φαγητού» σε city break πολυτελείας
Η Θεσσαλονίκη έχει ήδη δυνατό brand: UNESCO City of Gastronomy, διεθνή αφιερώματα (National Geographic, FT κ.ά.) που τη συστήνουν ως “multilayered food & culture city”, εικόνα αυθεντικής, ζωντανής πόλης με ιστορία, nightlife, events.
Αυτό που λείπει ακόμη είναι η ξεκάθαρη μετάφραση αυτού του προφίλ στη γλώσσα του luxury: περισσότερα κορυφαία πεντάστερα city hotels με σοβαρό concierge / curated experiences (private food tours, wine tastings, yacht στον Θερμαϊκό), πιο επιθετική στόχευση σε luxury city breaks προς Αμερική (σε συνεργασία με Αθήνα), καλύτερη συνδεσιμότητα μέσω SKG (direct/seasonal πτήσεις, smart συνδέσεις με transatlantic flights).
Με απλά λόγια: η Θεσσαλονίκη έχει το story, χρειάζεται να το ντύσει με πιο premium «προϊόν».
Χαλκιδική: το έτοιμο χαρτί
Αν κάποιος ψάχνει “έτοιμο” luxury προϊόν στη Βόρεια Ελλάδα, η απάντηση είναι σχεδόν αυτονόητη: Χαλκιδική.
Εκεί βρίσκεις:
- Sani Resort – ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα πεντάστερα οικοσυστήματα της Μεσογείου, με μαρίνα, fine dining, nature experiences.
- Ikos Olivia & Ikos Oceania – διεθνώς βραβευμένα ultra all inclusive resorts, χτισμένα πάνω στο concept του “Unconditional Luxury”.
- Eagles Resort (Eagles Palace & Eagles Villas) – κλασικό high-end όνομα σε Ouranoupoli, με private beach, spa και tailor made εμπειρίες.
Αυτά τα resorts ήδη παίζουν σε high-end επίπεδο, κυρίως με Ευρωπαίους, UK, Σκανδιναβία, Βαλκάνια. Το στοίχημα της επόμενης μέρας είναι: να συνδεθούν πολύ πιο οργανικά με τα δίκτυα τύπου Virtuoso, να «κουμπώσουν» σε πακέτα Athens – Thessaloniki – Halkidiki για Αμερική, να πουλήσουν όχι μόνο «θέρετρο», αλλά ολόκληρη εμπειρία περιοχής (Άθως, κρασιά, sailing, gastronomy στη Θεσσαλονίκη).
Πιερία: Όλυμπος με added value
Η Πιερία είναι το κρυφό χαρτί:
- Όλυμπος, Δίον, Λιτόχωρο, παραλία – όλα σε μικρή ακτίνα, μία ώρα από Θεσσαλονίκη.
- Σήμερα όμως εμφανίζεται διεθνώς πιο πολύ ως value for money παραθαλάσσιος προορισμός, όχι ως premium επιλογή.
Στο παιχνίδι του luxury, η Πιερία μπορεί να γίνει: βάση για mythology & hiking retreats στον Όλυμπο, πεδίο για boutique πεντάστερων hotels με wellness, gastronomic & wine tourism, ιδανικό «δεύτερο κεφάλαιο» μετά από Αθήνα / Θεσσαλονίκη για Αμερικανούς που θέλουν κάτι διαφορετικό από “νησί-μπαρ”.
Η σκληρή πλευρά της πολυτέλειας: «Thailand of Europe»;
Την ίδια ώρα που η Ελλάδα κυνηγά τον αμερικανικό high-end ταξιδιώτη, ένα άλλο αφήγημα κάνει τον γύρο του διεθνούς Τύπου: η Ελλάδα ως «Thailand of Europe» – χώρα όπου οι ξένοι ζουν το ονειρικό τους καλοκαίρι, ενώ οι ντόπιοι δεν μπορούν να πλησιάσουν τις ίδιες παραλίες.
Σύμφωνα με Eurostat, σχεδόν οι μισοί Έλληνες δεν μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά ούτε μία εβδομάδα διακοπές το 2024, ποσοστό περίπου 19 μονάδες πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Την ίδια στιγμή, η έκρηξη του τουρισμού εκτόξευσε τα έσοδα αλλά συνέβαλε στην αύξηση τιμών σε στέγη, διατροφή και μετακίνηση.
Εδώ ανοίγει ένα κρίσιμο, πολιτικό ερώτημα: «Πόσο “εθνική επιτυχία” είναι ένας τουρισμός που γεμίζει τα ταμεία αλλά αδειάζει τις παραλίες από τους ίδιους τους κατοίκους;»
Αν το luxury tourism αναπτυχθεί χωρίς: ρύθμιση για βραχυχρόνιες μισθώσεις, πολιτική στέγασης για εργαζόμενους και νέους, προστασία περιβάλλοντος και τοπικών κοινοτήτων, τότε ο κίνδυνος είναι η Ελλάδα – και η Βόρεια Ελλάδα μαζί της – να γίνει high-end playground για ξένους και χαμένη πατρίδα διακοπών για τους ντόπιους.
Το διακύβευμα για Θεσσαλονίκη – Χαλκιδική – Πιερία
Στο δίπολο «μαζικός φθηνός τουρισμός» vs «στοχευμένη πολυτέλεια», η στρατηγική στροφή προς τον αμερικανικό luxury ταξιδιώτη είναι λογική και αναγκαία.
Η μεσαία τάξη της Ευρώπης πιέζεται, οι μαζικές αφίξεις έχουν πιάσει ταβάνι, τα έσοδα πρέπει να αυξηθούν χωρίς να τετραπλασιαστεί ο όγκος των επισκεπτών.
Για να έχει όμως νόημα αυτή η στροφή: πρέπει η Βόρεια Ελλάδα να ζητήσει μερίδιο, με σοβαρό σχεδιασμό σε υποδομές, branding, συνεργασίες, πρέπει ο τουρισμός πολυτελείας να μην είναι άλλο ένα «Αθηνοκεντρικό–νησιωτικό» project, και πρέπει το αφήγημα της επιτυχίας να περιλαμβάνει και την ερώτηση:
“Σε ποιον μένει τελικά ο λογαριασμός;”
Η εικόνα GNTO – Virtuoso – New York είναι σίγουρα ελκυστική.
Το στοίχημα, όμως, θα κριθεί αλλού: Στο αν ο Αμερικανός ταξιδιώτης του 2026 θα γνωρίζει τη Θεσσαλονίκη, τη Χαλκιδική και την Πιερία όχι απλώς ως σημείωση στον χάρτη, αλλά ως συνεκτική, υψηλής ποιότητας εμπειρία.
Και, ακόμη περισσότερο, στο αν ο Θεσσαλονικιός, ο Χαλκιδικιώτης και ο Πιεριώτης θα μπορούν ακόμη να απολαμβάνουν τον τόπο τους, χωρίς να τον βλέπουν μόνο μέσα από τις προσφορές των tour operators και τα post της Virtuoso.
Top 5 luxury spots σε Χαλκιδική για Αμερικανούς
- Sani Resort (Κασσάνδρα)
- Κλειστό οικοσύστημα με μαρίνα, nature activities, fine dining· ιδανικό για families and couples που θέλουν “resort bubble”.
- Ikos Olivia (Γερακινή)
- 22 στρέμματα πράσινο, private sandy beach 450 μ., διεθνώς βραβευμένο all inclusive luxury· δυνατό προϊόν για “first time in Halkidiki”.
- Ikos Oceania (Νέα Μουδανιά)
- Ultra all inclusive με infinity pools, private bay και άμεση πρόσβαση από Θεσσαλονίκη – ιδανικό για συνδυασμό city break και resort.
- Eagles Palace (Ουρανούπολη)
- Κλασικό πεντάστερο με μοναδικό τοπίο απέναντι από τον Άθω, private beach, spa, δυνατότητα για boat trips και spiritual/monastic experiences.
- Eagles Villas (Ουρανούπολη)
- Villas με ιδιωτικές πισίνες, full service από Eagles Palace – προϊόν που «γράφει» πολύ στην αμερικανική αγορά για honeymooners & high-income families.
Διαβάστε επίσης
Το αγροτικό φέρνει στα όριά της την Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας
Παρέμβαση Αλέξη Τσίπρα: Οι αγρότες έχουν δίκιο που εξεγείρονται (βίντεο)
Το ΠΑΣΟΚ βλέπει «στοχευμένες» ερωτήσεις κατά της ηγεσίας σε δημοσκοπήσεις











