Το χθεσινό όργιο καταστολής κατά εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών, με την αστυνομία να ψεκάζει με χημικά ακόμα και μικρά παιδιά – όπου οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν πως «χτυπήθηκαν συνάδελφοι, γονείς και μικρά παιδιά» έφερε την υπόθεση της απαξίωσης της Παιδείας ξανά στο προσκήνιο.
Σύμφωνα με ομοσπονδίες εκπαιδευτικών, η φετινή σχολική χρονιά ξεκίνησε με περίπου 20.000 κενά σε δασκάλους και καθηγητές. Πολλοί αναπληρωτές έφτασαν στα σχολεία την ίδια ημέρα που χτύπησε το πρώτο κουδούνι, ενώ σε ορισμένες περιοχές, όπως ο Έβρος, η Κρήτη και τα Δωδεκάνησα, οι τοποθετήσεις καθυστέρησαν ακόμη περισσότερο, χωρίς να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κενά και σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Η κατάσταση είναι ακόμη πιο δύσκολη στην ειδική αγωγή και την παράλληλη στήριξη, όπου χιλιάδες αιτήσεις μαθητών με αναπηρίες ή μαθησιακές δυσκολίες παραμένουν ακάλυπτες. Οι γονείς τους καταγγέλλουν ότι τα παιδιά μένουν για μήνες χωρίς εκπαιδευτικούς κύριων μαθημάτων, με αποτέλεσμα να αποκλείονται ουσιαστικά από τη μαθησιακή διαδικασία.
Η κυβέρνηση επιμένει ότι «οι ελλείψεις είναι περιορισμένες» και ότι το σύστημα καλύπτεται σταδιακά με προσλήψεις αναπληρωτών. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί υπογραμμίζουν πως έχουν γίνει «λάστιχο», γιατί μοιράζονται σε τρία ή και πέντε σχολεία, προσπαθώντας να καλύψουν τα κενά.
Η Α΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης καταγγέλλει ότι «αντί να διοριστούν οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί που χρειάζονται, το Υπουργείο διασπά το ωράριο των ήδη υπαρχόντων, εξαντλώντας τους και υποβαθμίζοντας την ποιότητα της διδασκαλίας».
Το δημογραφικό πλήγμα και τα κλειστά σχολεία
Για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, περισσότερα από 700 σχολεία αναστέλλουν τη λειτουργία τους, καθώς δεν συμπληρώνουν τον ελάχιστο αριθμό των 15 μαθητών. Η εικόνα αυτή δεν περιορίζεται μόνο σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, αλλά φτάνει μέχρι και στα μεγάλα αστικά κέντρα. Στην Αττική, σχολικές μονάδες με μειωμένες εγγραφές μαθητών συγχωνεύονται, δημιουργώντας υπεράριθμα τμήματα.
Για τις οικογένειες στις αγροτικές και νησιωτικές περιοχές, το πρόβλημα είναι δραματικό. Μαθητές υποχρεώνονται να διανύουν μεγάλες αποστάσεις κάθε μέρα για να φτάσουν στο νέο τους σχολείο, καθώς το προηγούμενο έχει κλείσει ή συγχωνευθεί.
Υποδομές που θυμίζουν άλλη εποχή
Πέρα από τα κενά σε προσωπικό, σοβαρές είναι και οι ελλείψεις σε υποδομές. Σχολικά κτίρια σε πολλές περιοχές χαρακτηρίζονται «επικίνδυνα», με προβλήματα στη στατικότητα, την υγιεινή και τη θέρμανση.
Στον Ασπρόπυργο, γονείς και δάσκαλοι καταγγέλλουν ότι τα παιδιά κάνουν μάθημα σε ακατάλληλες αίθουσες, με ρωγμές στους τοίχους και πλημμύρες στις πρώτες βροχές. Αντίστοιχα προβλήματα εντοπίζονται και στη Θεσσαλία, όπου πολλά σχολεία ακόμη δεν έχουν αποκατασταθεί πλήρως μετά τις περσινές πλημμύρες.
Η υποστελέχωση οδηγεί στη συγχώνευση τμημάτων, με αποτέλεσμα 27 και 28 παιδιά να στοιβάζονται σε αίθουσες σχεδιασμένες για 20. «Δεν μπορεί να γίνεται λόγος για ποιοτική εκπαίδευση όταν έχουμε τόσο πολυπληθή τμήματα», σημειώνουν οι εκπαιδευτικοί.
Έντονες αντιδράσεις από ΟΛΜΕ και ΕΛΜΕ
Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θεόδωρος Τσούχλος, προειδοποιεί:
«Τα πολλά κενά και οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς έχουν δημιουργήσει υπερμεγέθη σχολικά τμήματα με έως και 29 μαθητές. Το πρόβλημα δεν λύθηκε με τους διορισμούς 10.000 μονίμων και 40.000 αναπληρωτών, ενώ δεν θα δώσει διέξοδο ούτε η πρόσληψη των 3.000 νέων εκπαιδευτικών που αναμένονται στις 31 Οκτωβρίου».
Σύμφωνα με την ΟΛΜΕ, «πάνω από 10.000 τα κενά στα σχολεία», ενώ πολλά μαθήματα ειδικοτήτων που εξετάζονται στις Πανελλαδικές γίνονται τετράωρα ή πεντάωρα εξαιτίας των ελλείψεων. Ο κ. Τσούχλος πρόσθεσε: «Τα παιδιά δεν είναι υποχρεωμένα να κάνουν φροντιστήριο για να καλύψουν τα κενά. Το Δημόσιο Σχολείο οφείλει να παρέχει όλα τα εχέγγυα ώστε οι μαθητές να δώσουν ακώλυτα και χωρίς εμπόδια εξετάσεις τον Ιούνιο».
Η Α΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης και οι τοπικές ΕΛΜΕ καταγγέλλουν συγχωνεύσεις τμημάτων και επισημαίνουν τις σοβαρές συνέπειες για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Κινητοποιήσεις και διαμαρτυρίες
Η εκπαιδευτική κοινότητα αντιδρά με συνεχείς κινητοποιήσεις. Στην Αθήνα, σωματεία εκπαιδευτικών διαδήλωσαν ενάντια στις συγχωνεύσεις τμημάτων σε 15 δημοτικά σχολεία, τονίζοντας ότι πρόκειται για «λογιστική διαχείριση» που θυσιάζει την παιδαγωγική σταθερότητα στο βωμό της εξοικονόμησης πόρων.
Στην Κέρκυρα, η τοπική ΕΛΜΕ καταγγέλλει ότι η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καλεί γονείς να μεταγράψουν τα παιδιά τους σε άλλα σχολεία, μόλις ενάμιση μήνα μετά την έναρξη της χρονιάς, λόγω συγχωνεύσεων.
Η καταστολή και η απάντηση των εκπαιδευτικών
Το σκληρό κατασταλτικό πρόσωπο της κυβέρνησης δεν θα μείνει αναπάντητο, όπως διαμηνύει ο Α’ Σύλλογος Αθηνών Εκπαιδευτικών ΠΕ, που κάλεσε σε συγκέντρωση, στο ίδιο σημείο, σήμερα στις 2 το μεσημέρι.

Οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν πως «χτυπήθηκαν συνάδελφοι, γονείς και μικρά παιδιά», ενώ αναφέρουν πως παιδιά μεταφέρθηκαν στο Κέντρο Υγείας Αλεξάνδρας και ένα από αυτά στο Νοσοκομείο Παίδων για περαιτέρω εξετάσεις.
«Η κυβέρνηση έχει φτάσει στο σημείο να αντιμετωπίζει γονείς, εκπαιδευτικούς και ανήλικα παιδιά με άγρια καταστολή» αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, απευθύνουν κάλεσμα προς όλους τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών, τις ΕΛΜΕ, τους γονεϊκούς και μαζικούς φορείς, καθώς και τις δημοτικές αρχές να ενώσουν τις δυνάμεις τους για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου.
Τα βασικά αιτήματά τους:
«Καμία σύμπτυξη τμήματος
Άμεσες προσλήψεις αναπληρωτών/τριών
Τερματισμός του αυταρχισμού της Διοίκησης και της κυβέρνησης
Απαγόρευση παρουσίας ΜΑΤ σε εκπαιδευτικές κινητοποιήσεις
Αναλυτικά το κάλεσμα του Α’ Συλλόγου Αθηνών Εκπαιδευτικών ΠΕ
Απαντάμε στην κυβερνητική βία και την πολιτική αποδόμησης του δημόσιου σχολείου: Νέα συγκέντρωση στην Α΄ ΔΙΠΕ Αθήνας, Παρασκευή 24/10, 14:00, με στάση εργασίας
Καταγγέλλουμε τη βάρβαρη επίθεση των δυνάμεων καταστολής στη συγκέντρωση εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, το μεσημέρι της Πέμπτης 23/10, έξω από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Χειροβομβίδες κρότου λάμψης και χημικά, προπηλακισμοί, ρόπαλα στα κεφάλια συναδέλφων, δακρυγόνα εκεί που ύψωναν τις φωνούλες τους μικρά παιδιά. Σπρωξιές και χτυπήματα στις μανάδες και τους πατεράδες που μάχονται για το δημόσιο σχολείο.
Καταγγέλλουμε τη Διευθύντρια Εκπαίδευσης για τις προσωπικές της ευθύνες. Καταγγέλλουμε το Υπουργείο Παιδείας και την κυβέρνηση για την πολιτική επιλογή της. Αντί να καλύψει τα κενά, επιβάλει 13 συμπτύξεις και χτυπάει εκπαιδευτικούς, γονείς και παιδιά.
Το αποκορύφωμα του κυβερνητικού αυταρχισμού ήρθε την Πέμπτη 23 Οκτώβρη, όταν μια μαζικότατη συγκέντρωση εκπαιδευτικών και γονιών μαζί με τα παιδιά τους, δέχθηκε πρωτοφανή επίθεση καταστολής από μονάδες ΜΑΤ και …ΟΠΚΕ, με χημικά και ξύλο κυριολεκτικά στο ψαχνό, έξω από τα γραφεία της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας. Δεν δίστασαν να ρίξουν χημικά σε μικρά παιδιά. Το αποτέλεσμα, παιδιά μετακομίστηκαν από τους γονείς τους στο Κέντρο Υγείας Αλεξάνδρας και μάλιστα ένα από αυτά παραπέμφθηκε στο νοσοκομείο Παίδων για παραπέρα εξετάσεις και παρακολούθηση.
Εδώ φτάσαμε λοιπόν. Η κυβέρνηση έχει φτάσει στο σημείο να αντιμετωπίζει γονείς, εκπαιδευτικούς και ανήλικα παιδιά με άγρια καταστολή. Είναι οι ίδιοι που νομοθετούν και μας λένε ότι δε μπορούμε να διαδηλώνουμε στο Σύνταγμα. Οι ίδιοι χτύπησαν τους γιατρούς έξω από το νοσοκομείο τους στο Αττικό, οι ίδιοι χτύπησαν τους φοιτητές της Αρχιτεκτονικής μέσα στη σχολή τους, οι ίδιοι χτύπησαν και τους εκπαιδευτικούς και γονείς έξω από τα γραφεία της Διεύθυνσής τους! Τελικά που έχουμε το δικαίωμα να διαδηλώσουμε σύμφωνα με την κυβέρνηση;
Αντί να ενισχύσει το εκπαιδευτικό προσωπικό, το Υπουργείο επιλέγει συγχωνεύσεις τμημάτων, υπερωρίες και τάξεις με 25 παιδιά.
Καλούμε τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών ΠΕ, τις ΕΛΜΕ, τους γονεϊκούς φορείς, τους μαζικούς φορείς, τις δημοτικές αρχές, σε κοινό αγώνα και συστράτευση:
– Καμία σύμπτυξη τμήματος
– Άμεσα να γίνουν όλες οι απαραίτητες προσλήψεις αναπληρωτών/τριών
– Ο αυταρχισμός της Διοίκησης και της κυβέρνησης δε θα περάσει
– Να μην τολμήσουν τα ΜΑΤ να εμφανιστούν στην επόμενη κινητοποίηση μας στη Διεύθυνση
Για τη διευκόλυνση συμμετοχής των συναδέλφων κηρύσσουμε μία έως τέσσερις ώρες στάση εργασίας (13:15 έως 17:15).
Με το παρόν ενημερώνεται για τη στάση εργασίας και η Α΄ ΔΙΠΕ Αθήνας».
Η πολιτική διάσταση
Το Υπουργείο Παιδείας υπερασπίζεται τις επιλογές του, κάνοντας λόγο για «αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις» και «ορθολογική κατανομή πόρων». Ωστόσο, η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας και η ΟΛΜΕ δηλώνουν ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τη δημόσια εκπαίδευση ως δημοσιονομικό βάρος, όχι ως κοινωνικό αγαθό.
Η εξάρτηση από αναπληρωτές βαθαίνει κάθε χρόνο, ενώ οι μόνιμοι διορισμοί παραμένουν ελάχιστοι. Οι συνέπειες αυτής της πολιτικής είναι η διαρκής υποβάθμιση της ισότητας στην εκπαίδευση και η αδυναμία όλων των παιδιών να έχουν ίση πρόσβαση στη μόρφωση.
Λίγο πριν μπει ο Νοέμβριος, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να λειτουργήσουν «κανονικά» μέσα σε ένα πλαίσιο μη κανονικό, με ελλείψεις σε δασκάλους, ασφυκτικά γεμάτες αίθουσες και περιορισμένα ολοήμερα προγράμματα.
Διαβάστε επίσης:
Ο Γιώργος Λάνθιμος χρειάζεται ένα διάλειμμα από τον κινηματογράφο
Κόλαφος για Μητσοτάκη η Eurostat: Δύο στους 3 Έλληνες αισθάνονται φτωχοί











