Οι νέοι άνθρωποι της Gen Z δεν ονειρεύονται καριέρες σε ένα μόνο γραφείο ή σε έναν μόνο εργοδότη. Σύμφωνα με έρευνα της EY, σχεδόν 6 στους 10 δηλώνουν ότι θα αλλάξουν εργασία έως και πέντε φορές στη ζωή τους, ενώ 1 στους 5 προβλέπει ότι θα κάνει περισσότερες από έξι αλλαγές. Λατρεύουν το job hopping, την ευελιξία και την εξ αποστάσεως εργασία. Θέλουν να ορίζουν τον χρόνο τους, να έχουν αυτονομία και να ξαναγράψουν τους κανόνες της εργασίας.
Αντί όμως η κυβέρνηση να σταθεί δίπλα σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, επιμένει σε ένα παρωχημένο εργασιακό πλαίσιο, με συμβάσεις-λάστιχο, χαμηλούς μισθούς και έλλειψη στήριξης της νεανικής επιχειρηματικότητας.
Η δίψα για επιχειρηματικότητα
Σύμφωνα με την έρευνα της Prorata, σχεδόν ένας στους δύο νέους στην Ελλάδα (48%) θέλει να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση. Πρόκειται για μια τεράστια δεξαμενή ταλέντου και ιδεών, που θα μπορούσε να αναγεννήσει την ελληνική οικονομία.
- 20% θα επέλεγε τον τομέα της τεχνολογίας και της καινοτομίας.
- 15% θα επένδυε σε κατασκευές και ακίνητα.
- 15% θα στραφεί στον τουρισμό.
Οι νέοι δεν θέλουν να περιμένουν «διορισμούς» και «ρουσφέτια». Θέλουν να πάρουν την πορεία τους στα χέρια τους. Κι όμως, η κυβέρνηση δεν προσφέρει το οικοσύστημα που χρειάζεται: φορολογικά κίνητρα, ουσιαστική πρόσβαση σε χρηματοδότηση, πολιτικές ενίσχυσης της καινοτομίας.
Η κυβέρνηση απέναντι στη νεολαία
Αντί να στηρίξει, η σημερινή εξουσία αντιμετωπίζει τη νεολαία με καχυποψία.
- Αντί για φορολογική ελάφρυνση, φορτώνει τους νέους επιχειρηματίες με υψηλές ασφαλιστικές εισφορές.
- Αντί για πρόσβαση σε χρηματοδότηση, τους αφήνει στα χέρια τραπεζών που δεν δανείζουν χωρίς υπέρογκες εγγυήσεις.
- Αντί για προώθηση της καινοτομίας, κρατάει την Ελλάδα χαμηλά στους δείκτες ψηφιακής οικονομίας και νεοφυούς επιχειρηματικότητας.
Έτσι, ενώ στην Ευρώπη –σύμφωνα με έρευνα της Apeiron Ventures– το 62% των νέων δηλώνει ότι είναι πιθανό να στήσει επιχείρηση τα επόμενα 3-5 χρόνια, στην Ελλάδα οι επίδοξοι startuppers βρίσκουν μπροστά τους τοίχο γραφειοκρατίας και αδιαφορίας.
Η γενιά της τεχνολογίας σε μια χώρα που μένει πίσω
Η Gen Z είναι γενιά της τεχνολογίας. Το 99% έχει smartphone, το 94% χρησιμοποιεί καθημερινά social media, σχεδόν οι μισοί είναι πρόθυμοι να δοκιμάσουν νέες τεχνολογίες. Είναι η πιο ψηφιακά συνδεδεμένη γενιά στην Ιστορία.
Και όμως, η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται χαμηλά στους δείκτες ψηφιοποίησης, ενώ οι πολιτικές της κυβέρνησης παραμένουν επιφανειακές. Δεν υπάρχουν ουσιαστικά προγράμματα στήριξης νεοφυών επιχειρήσεων, ούτε πραγματική ενθάρρυνση της καινοτομίας στην περιφέρεια.
Η νεολαία ζητάει χώρο, όχι εμπόδια
Η νέα γενιά θέλει να δημιουργήσει, να πάρει ρίσκα, να καινοτομήσει. Αλλά η κυβέρνηση προτιμά να κρατάει τους νέους εγκλωβισμένους σε καθεστώς επισφαλούς εργασίας ή μετανάστευσης.
Η οικονομική ανεξαρτησία, η επιχειρηματικότητα, η καινοτομία δεν είναι πολυτέλειες· είναι ανάγκες. Κι όμως, η Ελλάδα του 2025 τις μετατρέπει σε άθλο.
Η Gen Z θα ξαναγράψει τους κανόνες, είτε με είτε χωρίς την πολιτική βούληση της κυβέρνησης. Το ερώτημα είναι αν η χώρα θα ακολουθήσει το μέλλον της νεολαίας ή θα συνεχίσει να την εμποδίζει.