Η 25η Δεκεμβρίου έχει καθιερωθεί στη συλλογική μνήμη ως η ημέρα των Χριστουγέννων. Πίσω από αυτή τη φαινομενικά αυτονόητη ημερομηνία, όμως, κρύβεται μια μακρά ιστορική και θεολογική διεργασία, που συχνά παρερμηνεύτηκε ως απλή «υποκατάσταση» παγανιστικών εορτών. Οι πηγές των πρώτων αιώνων και η σύγχρονη έρευνα αποκαλύπτουν μια πολύ πιο σύνθετη εικόνα.
Η διαδεδομένη θεωρία για τα Σατουρνάλια και τον Ήλιο Ανίκητο
Για δεκαετίες κυριαρχεί η άποψη ότι τα Χριστούγεννα τοποθετήθηκαν στις 25 Δεκεμβρίου ώστε να αντικαταστήσουν τις παγανιστικές εορτές της Ρώμης. Τα Σατουρνάλια, αφιερωμένα στον θεό Κρόνο, ξεκινούσαν στις 17 Δεκεμβρίου και, ήδη από τον 1ο π.Χ. αιώνα, διαρκούσαν έως τις 23 του μήνα, αποτελώντας περίοδο γενικευμένης εορταστικής ατμόσφαιρας. Παράλληλα, η εορτή του Ήλιου Ανίκητου θεωρείται ότι θεσπίστηκε από τον αυτοκράτορα Αυρηλιανό το 274 μ.Χ., με ημερομηνία την 25η Δεκεμβρίου, ημέρα που συνδεόταν με τη «γέννηση» του Ήλιου.
Η σύνδεση αυτή φάνηκε να προσφέρει μια απλή εξήγηση: οι Χριστιανοί, υποστηρίζεται, επέλεξαν μια ήδη δημοφιλή παγανιστική ημερομηνία, για να την «εκχριστιανίσουν».

Τι δείχνουν οι ιστορικές μαρτυρίες
Η σύγχρονη ιστορική έρευνα, ωστόσο, περιπλέκει αυτή την αφήγηση. Μελετητές όπως ο Steven Hijmans επισημαίνουν ότι η αρχαιότερη σαφής μαρτυρία για εορτασμό του Ήλιου Ανίκητου στις 25 Δεκεμβρίου δεν ανάγεται στον Αυρηλιανό, αλλά στην εποχή του αυτοκράτορα Ιουλιανού, στα μέσα του 4ου μ.Χ. αιώνα. Μάλιστα, η τελευταία επίσημη επιγραφή που μνημονεύει τη συγκεκριμένη εορτή χρονολογείται το 387 μ.Χ., σε μια περίοδο που ο παγανισμός βρισκόταν ήδη σε παρακμή.
Τα στοιχεία αυτά υποδηλώνουν ότι η εδραίωση της παγανιστικής εορτής είναι μεταγενέστερη και πιθανώς συνδέεται με προσπάθειες αναβίωσης της παραδοσιακής λατρείας σε μια εποχή όπου ο Χριστιανισμός είχε ήδη κυριαρχήσει.
Στους πρώτους χριστιανικούς αιώνες δεν υπήρχε ομοφωνία για την ημερομηνία της Γέννησης του Χριστού. Ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς μαρτυρεί ότι τον 2ο και τις αρχές του 3ου αιώνα προτείνονταν διαφορετικές ημερομηνίες, όπως η 20ή Μαΐου ή η 28η Αυγούστου. Μόνο από τα μέσα του 4ου αιώνα άρχισαν να επικρατούν δύο βασικές ημερομηνίες: η 25η Δεκεμβρίου στη Δύση και η 6η Ιανουαρίου στην Ανατολή.
Στη Δύση και την Ανατολή
Σύμφωνα με τον ιστορικό Louis Duchesne, η επιλογή της 25ης Δεκεμβρίου στη Δύση δεν σχετίζεται με παγανιστικές εορτές, αλλά με θεολογικούς συλλογισμούς. Ο Τερτυλλιανός είχε υποστηρίξει ότι η Σταύρωση του Χριστού συνέβη στις 25 Μαρτίου. Οι πρώιμοι Χριστιανοί πίστευαν ότι ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου και η Σταύρωση έλαβαν χώρα την ίδια ημερομηνία, γεγονός που οδήγησε στην καθιέρωση της 25ης Μαρτίου ως ημέρας του Ευαγγελισμού.
Αν ο Χριστός συνελήφθη στις 25 Μαρτίου, τότε η Γέννησή Του έπρεπε να εορτάζεται εννέα μήνες αργότερα, στις 25 Δεκεμβρίου. Η μαρτυρία του Ιερού Αυγουστίνου επιβεβαιώνει αυτή τη σύλληψη της «τέλειας κύησης» και της ημερολογιακής σύμπτωσης Ευαγγελισμού και Σταύρωσης.
Στην Ανατολή επικράτησε μια διαφορετική χρονολόγηση. Ο Επιφάνιος Σαλαμίνας τοποθετούσε τον Ευαγγελισμό και τη Σταύρωση στις 6 Απριλίου, γεγονός που οδηγούσε στον εορτασμό της Γέννησης του Χριστού στις 6 Ιανουαρίου. Έτσι, η εορτή των Θεοφανίων περιλάμβανε αρχικά και τη Γέννηση, πριν διαχωριστούν οι δύο εορτασμοί.

Ιωάννης Χρυσόστομος και ο μύθος της «χριστιανικής υποκατάστασης»
Καθοριστική υπήρξε η παρέμβαση του Ιωάννη του Χρυσοστόμου. Το 386 μ.Χ., σε ομιλία του στην Αντιόχεια, υπερασπίστηκε με θέρμη την 25η Δεκεμβρίου ως αυθεντική ημερομηνία των Χριστουγέννων. Τόνισε ότι η ημερομηνία αυτή είχε ήδη γίνει αποδεκτή σε μεγάλο μέρος της Ευρώπης, από τη Θράκη έως την Ισπανία, ύστερα από μακρά και συστηματική μελέτη. Η επιχειρηματολογία του συνέβαλε αποφασιστικά στη σταδιακή υιοθέτηση της 25ης Δεκεμβρίου και στην Ανατολή.
Τον 18ο αιώνα, Ευρωπαίοι μελετητές εντόπισαν μια σημείωση σε χειρόγραφο του Διονυσίου bar-Salibi, σύμφωνα με την οποία τα Χριστούγεννα μετατέθηκαν στις 25 Δεκεμβρίου για να συμπέσουν με την εορτή του Ήλιου Ανίκητου. Η μοναδική αυτή, ατεκμηρίωτη μαρτυρία υιοθετήθηκε ευρέως και τροφοδότησε τη δημοφιλή θεωρία της «χριστιανικής υποκατάστασης».
Η σύγχρονη έρευνα, ωστόσο, αμφισβητεί πειστικά αυτή την ερμηνεία. Τα δεδομένα δείχνουν ότι πιθανότατα συνέβη το αντίστροφο: οι παγανιστές, ιδιαίτερα την εποχή του Ιουλιανού, επιχείρησαν να προσαρμόσουν τη λατρεία του Ήλιου Ανίκητου στην ήδη καθιερωμένη χριστιανική εορτή των Χριστουγέννων, σε μια προσπάθεια να ανταγωνιστούν έναν Χριστιανισμό που είχε πλέον αποκτήσει μαζική απήχηση και δυναμισμό.
Μια ημερομηνία με θεολογικό και ιστορικό βάθος
Η 25η Δεκεμβρίου δεν αποτελεί προϊόν συγκυριακής αντιπαράθεσης με τον παγανισμό, αλλά αποτέλεσμα θεολογικών υπολογισμών και σταδιακής εκκλησιαστικής παράδοσης. Η ιστορία της ημερομηνίας των Χριστουγέννων αποκαλύπτει τον τρόπο με τον οποίο η πρώιμη Εκκλησία αντιλαμβανόταν τον χρόνο, τη σωτηρία και την ενότητα των γεγονότων της ζωής του Χριστού, πολύ πέρα από απλουστευτικά σχήματα και δημοφιλείς μύθους.
Διαβάστε επίσης:
Επιστρέφουν οι νεοπαγανιστικές πρακτικές στη Δύση;
Οι γυναίκες που άλλαξαν το νόμο για τις διακρίσεις λόγω φύλου στην Βρετανία
Μονογαμία και ανθρώπινη φύση: Οι άνθρωποι ανάμεσα στα πιο πιστά θηλαστικά (βίντεο)











