Σοβαρότατες αποκαλύψεις για την αδράνεια της Meta απέναντι στις διαφημιστικές απάτες και τα τεράστια οικονομικά οφέλη που αποκομίζει η εταιρεία, φέρνει στη δημοσιότητα έρευνα του πρακτορείου Reuters. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η μητρική εταιρεία του Facebook και του Instagram όχι μόνο δεν έχει περιορίσει αποτελεσματικά το φαινόμενο, αλλά τα ετήσια κέρδη της από τις εν λόγω διαφημίσεις εκτιμώνται ότι φτάνουν τα 16 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η αποκάλυψη αναδεικνύει την αποτυχία της πολιτικής να αφήνει στις ιδιωτικές πλατφόρμες την ευθύνη για τον περιορισμό των διαδικτυακών απατών και του κακόβουλου περιεχομένου. Για τους τεχνολογικούς κολοσσούς, τέτοιου είδους «πληροφορία», παρά τη ζημιά που προκαλεί στο δημόσιο συμφέρον, αποτελεί χρυσή μπίζνα.
Το ρεπορτάζ αναφέρει ότι η Meta φέρεται να υπολόγισε, για το 2024, ότι οι διαφημίσεις απάτης – που προωθούν παράνομα προϊόντα, ψεύτικες επενδυτικές ευκαιρίες ή πλαστά e-shops – θα μπορούσαν να αντιστοιχούν έως και στο 10% των συνολικών της εσόδων. Με βάση τους ισολογισμούς της εταιρείας, ένα τέτοιο ποσοστό μεταφράζεται σε περίπου 16 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι απάτες καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα παράνομων πρακτικών, όπως ψεύτικες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, αμφισβητούμενα επενδυτικά προγράμματα, παράνομα online καζίνο και διαφημίσεις που προωθούν απαγορευμένα ιατρικά προϊόντα.
Το πιο ανησυχητικό στοιχείο της έρευνας είναι η εσωτερική διαχείριση του προβλήματος. Ερευνητές της ίδιας της Meta εκτιμούν ότι οι εφαρμογές της εταιρείας εμπλέκονται σε «περίπου το ένα τρίτο όλων των επιτυχημένων διαδικτυακών απατών στις ΗΠΑ».
Το Reuters τονίζει πως οι εσωτερικές διαδικασίες της Meta καθυστερούν συχνά την αντιμετώπιση των παραβατών, ενώ ορισμένες πολιτικές της καθιστούν πρακτικά αδύνατο τον αποκλεισμό των πιο επίμονων διαφημιστών. Ενδεικτικά, ένας «μικρός διαφημιζόμενος» αποκλείεται μόλις μετά από τουλάχιστον οκτώ παραβιάσεις, ενώ για τους μεγαλύτερους πελάτες, η ανοχή είναι ακόμη μεγαλύτερη, με περιπτώσεις λογαριασμών που συνέχισαν να διαφημίζονται παρότι είχαν συγκεντρώσει πάνω από 500 παραβάσεις. Η ανοχή αυτή έρχεται σε αντίθεση με την αυστηρότερη εφαρμογή των κανόνων σε περιπτώσεις παραβίασης όρων κοινότητας από απλούς χρήστες. Όπως φαίνεται, όταν διακυβεύονται μεγάλα διαφημιστικά ποσά, οι προτεραιότητες της εταιρείας αλλάζουν.
Η έρευνα αποκαλύπτει επίσης έντονες εσωτερικές αντιπαραθέσεις στη διοίκηση της Meta σχετικά με το πώς θα μπορούσε να περιοριστεί το φαινόμενο χωρίς να πληγεί η κερδοφορία. Στελέχη φέρονται να είχαν λάβει οδηγίες να μην εφαρμόσουν μέτρα που θα μπορούσαν να μειώσουν τα έσοδα της εταιρείας κατά περισσότερο από 0,15%. Το μέγεθος της απώλειας κερδών από την καταστολή των απατών γίνεται αντιληπτό από το γεγονός ότι μόνο τέσσερις διαφημιστικές καμπάνιες που αφαιρέθηκαν φέτος αντιστοιχούσαν σε 67 εκατομμύρια δολάρια εσόδων για την εταιρεία.
Σε δήλωσή της προς το Reuters, η Meta χαρακτήρισε το ποσοστό του 10% «πρόχειρο και υπερβολικά μεγάλο», χωρίς ωστόσο να προσφέρει κάποια εναλλακτική εκτίμηση. Ο εκπρόσωπος της εταιρείας, Άντι Στόουν, ανέφερε ότι «τους τελευταίους 18 μήνες, οι αναφορές χρηστών για διαφημίσεις απάτης έχουν μειωθεί κατά 58% παγκοσμίως» και ότι μόνο το 2025 η Meta έχει αφαιρέσει «πάνω από 134 εκατομμύρια παραπλανητικές διαφημίσεις». Παρά τους αριθμούς αυτούς, παραμένει ασαφές πόσο ουσιαστική είναι η πρόοδος, δεδομένου του τεράστιου όγκου νέων διαφημίσεων και του ερωτήματος αν οι αφαιρέσεις αφορούν κυρίως μικρούς ή μεγάλους διαφημιζόμενους.
Η υπόθεση αυτή θέτει εκ νέου το ερώτημα για το αν οι τεχνολογικοί κολοσσοί μπορούν να αυτορυθμιστούν όταν η οικονομική τους επιτυχία εξαρτάται από συστήματα που ανέχονται τέτοιες πρακτικές. Προς το παρόν, φαίνεται πως το μοντέλο λειτουργίας παραμένει αμετάβλητο, με τις απάτες να συνεχίζουν να διαδίδονται και τη Meta να απολαμβάνει τα κέρδη.
Διαβάστε επίσης:
Τουρκία: Ετοιμάζει νόμο επιστροφής για μαχητές του PKK στο πλαίσιο ειρηνευτικού σχεδίου
Κινέζοι αστροναύτες έκαναν το πρώτο τσίκνισμα στο διάστημα (βίντεο)
Τι απαντά το Κρεμλίνο στις φήμες που οργιάζουν για ρήγμα στις σχέσεις Πούτιν – Λαβρόφ











