Τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου αναμένεται να ξεκινήσει η πιλοτική χρήση καμερών στα λεωφορεία, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τον περιορισμό των παραβάσεων στις αστικές συγκοινωνίες.
Οι κάμερες θα τοποθετηθούν σε συγκεκριμένες γραμμές λεωφορείων με στόχο την καταγραφή παραβιάσεων των λεωφορειολωρίδων, αλλά και άλλων παραβάσεων, όπως η παράνομη στάθμευση ή η επικίνδυνη οδήγηση σε σημεία υψηλής κυκλοφορίας.
Το υλικό θα διαβιβάζεται στο Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα για την Οδική Ασφάλεια, ώστε οι παραβάσεις να καταγράφονται ψηφιακά και να ενημερώνεται ο παραβάτης μέσω SMS ή της θυρίδας στο gov.gr Wallet, με δυνατότητα ένστασης και ηλεκτρονικής πληρωμής.
Κάμερες στα λεωφορεία: Οι λεωφορειακές γραμμές του προγράμματος
Η πρώτη φάση της εφαρμογής περιλαμβάνει δρομολόγια με έντονο κυκλοφοριακό φορτίο, όπως:
- Β5: Σταθμός Λαρίσης – Λ. Αλεξάνδρας – Αγία Παρασκευή
- 608: Γαλάτσι – Ακαδημία – Ζωγράφου
- 550: Παλαιό Φάληρο – Κηφισιά
- 909: Αγ. Βασίλειος – Κρατικό Νίκαιας
- Α7: Στουρνάρη – Κηφισιά
- 831: Πειραιάς – Αιγάλεω
- 904: Πλ. Καραϊσκάκη – Πειραιάς – Φρεαττύδα
- Ε14 (Express): Σύνταγμα – ΟΑΚΑ – Υπουργείο Παιδείας
- 035: Άνω Κυψέλη – Πετράλωνα – Ταύρος
- 227: Άνω Πετράλωνα – Αγ. Αρτέμιος
Οι κάμερες θα είναι εγκατεστημένες μέσα στα λεωφορεία και θα λειτουργούν με αυτόματη καταγραφή εικόνας των παραβατικών οχημάτων που παρεμποδίζουν την κυκλοφορία τους.
Κάμερες και σε δρόμους 8 δήμων
Παράλληλα με τα λεωφορεία, κάμερες θα τοποθετηθούν και σε δρόμους οκτώ δήμων της Αττικής. Το κριτήριο επιλογής των σημείων σχετίζεται με την επικινδυνότητα των διασταυρώσεων και τη συχνότητα παραβάσεων.
Οι δήμοι που συμμετέχουν:
- Αθήνα
- Αγία Παρασκευή
- Ραφήνα – Πικέρμι
- Βάρη – Βούλα – Βουλιαγμένη
- Ελληνικό – Αργυρούπολη
- Φιλοθέη – Ψυχικό
- Άλιμος
- Καλλιθέα
Το σύστημα θα παρακολουθεί παραβιάσεις όπως η υπερβολική ταχύτητα, το πέρασμα με κόκκινο, η μη χρήση ζώνης ή κράνους, η χρήση κινητού τηλεφώνου και η παράνομη στάθμευση σε διαβάσεις πεζών και ράμπες ΑμεΑ.
Λεωφορεία και δρόμοι: Η τεχνολογία και ο τρόπος επιβολής των προστίμων
Η τεχνολογία που θα χρησιμοποιηθεί επιτρέπει την άμεση και ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων, την αυτόματη ενημέρωση των οδηγών και την ψηφιακή επιβολή προστίμων.
Η καταγραφή θα συνδέεται με το point system του Υπουργείου Μεταφορών, δίνοντας τη δυνατότητα παρακολούθησης υποτροπών. Οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλουν ένσταση ηλεκτρονικά και να πληρώνουν τα πρόστιμα μέσω gov.gr.
Η βάση δεδομένων θα τηρείται σύμφωνα με τις προδιαγραφές του GDPR, ενώ το υλικό από τις κάμερες δεν θα αποθηκεύεται πέραν των απαιτήσεων τεκμηρίωσης της παράβασης.
Προβλέψεις του νέου ΚΟΚ για τις παραβάσεις
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει κλιμακωτές ποινές ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης και το αν πρόκειται για υποτροπή. Για παράδειγμα:
- Μοτοσικλετιστής χωρίς κράνος:
- Πρώτη φορά: 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας έως 30 ημέρες
- Δεύτερη φορά: 1.000 ευρώ και αφαίρεση έως 180 ημέρες
- Τρίτη φορά: 2.000 ευρώ και αφαίρεση για 12 μήνες
- Συνεπιβάτης χωρίς κράνος:
- Πρόστιμο 350 ευρώ για τον ίδιο και άλλο τόσο για τον οδηγό
Παρόμοιες κλιμακώσεις ισχύουν και για άλλες παραβάσεις, όπως η οδήγηση με κινητό στο χέρι, η παραβίαση σηματοδοτών, καθώς και για όσους εισέρχονται παράνομα στις λεωφορειολωρίδες.
Στόχος: μείωση τροχαίων, αποτροπή επικίνδυνων συνηθειών
Η εφαρμογή των καμερών και του ψηφιακού ελέγχου εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια πρόληψης των τροχαίων ατυχημάτων και διαμόρφωσης διαφορετικής οδηγικής κουλτούρας, μέσα από την επιτήρηση σε πραγματικό χρόνο και τη διασύνδεση όλων των δεδομένων παραβατικότητας.
Αν και η αποτρεπτική επίδραση των καμερών παραμένει αντικείμενο συζήτησης, πρόκειται για μια τάση που υιοθετείται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, με στόχο τη βελτίωση της καθημερινής κυκλοφορίας και την ενίσχυση της ασφάλειας των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου, όπως πεζών και ποδηλατών.
Επόμενα βήματα και αξιολόγηση της εφαρμογής
Το πιλοτικό πρόγραμμα θα αξιολογηθεί μετά από μερικούς μήνες λειτουργίας, ώστε να διαπιστωθεί η αποτελεσματικότητά του και να ληφθούν αποφάσεις για ενδεχόμενη επέκταση ή τροποποίηση των παραμέτρων εφαρμογής.
Η συζήτηση, πάντως, περιλαμβάνει και ζητήματα ιδιωτικότητας, διαφάνειας και τεχνικής αξιοπιστίας, ενώ οργανώσεις πολιτών ζητούν συμμετοχή στη διαμόρφωση της πολιτικής οδικής ασφάλειας, ώστε τα νέα μέτρα να λειτουργούν ως εργαλεία πρόληψης και όχι ως πηγή εισπρακτικών πρακτικών.