Δήμαρχοι σε πόλεις της επαρχίας έχουν προβεί σε έντονες ανακοινώσεις διαμαρτυρόμενοι για το αιφνίδιο κλείσιμο των ΕΛΤΑ στα όρια των Δήμων τους καθώς στους κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών προσφέρουν νευραλγικές υπηρεσίες που αφορούν τις συντάξεις και τα επιδόματά τους. Από χθες, έχει αναρτηθεί στα καταστήματα που κλείνουν, ανακοίνωση για την παύση λειτουργίας και από που θα εξυπηρετούνται πλέον οι κάτοικοι.
Σύμφωνα με πηγές από τα ΕΛΤΑ, από Δευτέρα κλείνουν 204 καταστήματα σε όλη της χώρα, στο πλαίσιο του μετασχηματισμού και της αναδιοργάνωσης που επιτελείται. Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι παρόμοιο αφού από το 2020 μέχρι το 2023 στα ΕΛΤΑ έκλεισαν 227 καταστήματα. Αυτή την στιγμή τα καταστήματα που μένουν ανοιχτά αγγίζουν τα 250.
Το λουκέτο οφείλεται στις περικοπές που πρέπει να γίνουν στα λειτουργικά έξοδα καθώς σημειώνονται σημαντικά ελλείμματα. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα τελευταία 10 χρόνια η διακίνηση αλληλογραφίας έχει πέσει κατά ένα 80% και ειδικά τον τελευταίο χρόνο η πτώση που σημειώνεται είναι της τάξης του 20%.
Όπως μας ενημερώνουν, λόγω της ψηφιοποίησης της επικοινωνίας το δίκτυο πλέον θεωρείται ζημιογόνο καθώς όλα τα καταστήματα των ΕΛΤΑ στην χώρα κάνουν τζίρο 15 εκατομμύρια ενώ την ίδια στιγμή το κόστος τους φτάνει τα 90 εκατομμύρια ευρώ.
Προς το παρόν δεν έχει υπάρξει κάποια συνολική αναφορά στο ποια καταστήματα πρόκειται να κλείσουν και οι πολίτες μπορούν να ενημερωθούν από την ειδική γραμμή εξυπηρέτησης 2120000700, από την ιστοσελίδα των ΕΛΤΑ και επισκεπτόμενοι το κατάστημα της περιοχής τους.
Όπως μας ενημερώνει ο πρόεδρος του σωματείου ταχυδρόμων Αθήνας και Αττικής, Ιωάννης Οικονόμου, από Δευτέρα μόνο στην Αττική πρόκειται να κλείσουν 41 καταστήματα, με τους δήμους Αλίμου, Δάφνης, Μεταμόρφωσης, Καισαριανής και Νίκαιας μεταξύ άλλων, να μένουν χωρίς κανένα κατάστημα.
«Υπάρχουν δε ολόκληροι νομοί, όπως τα Γρεβενά, που θα έχουν κατάστημα μόνο στην πρωτεύουσα του νομού» σημειώνει, συμπληρώνοντας ότι στην Αιτωλοακαρνανία θα κλείσουν 9 καταστήματα και πολλά ακόμα θα κλείσουν και στην Εύβοια όπου οι αποστάσεις μεταξύ των περιοχών είναι μεγάλες.
Επιπλέον, περιοχές στις οποίες πρόκειται να κλείσουν καταστήματα και έχουν υπάρξει αντιδράσεις όπως προκύπτει από τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, είναι στους Δήμους: Τυρνάβου, Λοκρών (στην Αταλάντη), Ερυμάνθου (Χαλανδρίτσα), Τζουμέρκων (Πράμαντα), Ορχομενού (Ορχομενός), Αριστοτέλης (Ιερισσός και Αρναία), Οιχαλίας (Θουρία, Μελιγαλά, Κορώνη και Πεταλίδι).
Όπως μας ενημερώνουν οι πηγές των ΕΛΤΑ, όπου κλείνει ένα κατάστημα στην επαρχία, σε πολύ κοντινή απόσταση και όχι περισσότερο από 9 χιλιόμετρα, θα υπάρχει πρακτορείο των ΕΛΤΑ που θα εξυπηρετεί τους πολίτες, ενώ ο ταχυδρόμος που φέρνεις τις συντάξεις, θα παραμείνει. Στην Αττική υποστηρίζουν ότι έχουν μεριμνήσει ώστε να υπάρχει κοντινό κατάστημα στα 500-1000 μέτρα.
Γιατί είναι σημαντικά τα ΕΛΤΑ
Τα ΕΛΤΑ από το 2018 έχουν περάσει στο Υπερταμείο και είναι Ανώνυμη Εταιρεία που σκοπό έχουν το κέρδος, επομένως οι αποφάσεις τους βασίζονται στην κερδοσκοπία και στον ανταγωνισμό που υπάρχει. Παρόλα αυτά όμως είναι και Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ) της χώραςκάτι που συνεπάγεται ότι «οφείλουν να παρέχουν σε μόνιμη βάση, προσιτή τιμή και καθορισμένη ποιότητα, σε όλους τους πολίτες, τις ταχυδρομικές υπηρεσίες που εντάσσονται στην Καθολική Υπηρεσία (ΚΥ), ανεξάρτητα από τη γεωγραφική θέση τους».
Οι πηγές των ΕΛΤΑ με τις οποίες συνομιλήσαμε, τονίζουν ότι θα συνεχίσουν να έχουν παρουσία στα απομακρυσμένα μέρη με τα πρακτορεία και με νέους τρόπους όπως με τους ψηφιακούς ταχυδρομους, δηλαδή οι πολίτες θα παίρνουν τηλέφωνο στη μονάδα διανομής και να κλείνουν ραντεβού και θα φτάνουν στο σπίτι τους τα αντικείμενα.
Τα ΕΛΤΑ όμως για μεγάλο μέρος του πληθυσμού στην επαρχία είναι ένα σημείο αναφοράς και εδώ και δεκαετίες αποτελούν το μέρος εκείνο από το οποίο χιλιάδες συμπολίτες μας μεγάλης ηλικίας ή σε απομακρυσμένες περιοχές μπορούν να λαμβάνουν την σύνταξή τους και τα επιδόματά τους, όπως τονίζουν δήμαρχοι απομακρυσμένων περιοχών.
«Στις απομακρυσμένες περιοχές, όπως η δική μας, υπάρχει ψηφιακός αναλφαβητισμός και πολλοι πηγαίνουν στα ΕΛΤΑ να πάρουν την σύνταξή τους» μας λέει ο δήμαρχος Τυρνάβου, Αστέριος Τσικριτσής, «Ταυτόχρονα, εμείς έχουμε και μεγάλη κοινότητα Ρομά που επίσης παίρνει τα επιδόματα της μέσω των ΕΛΤΑ, όπως και οι υπόλοιποι δικαιούχοι. Μιλάμε για έναν δήμο με 34.000 κατοίκους που πλέον δεν θα έχει κανένα ΕΛΤΑ και θα πρέπει να πηγαίνουμε στην Λάρισα, που είναι στα 20-24 λεπτά μακριά. Αν είσαι υπερήλικας είναι δύσκολο να το κάνεις».
«Θα περιμέναμε να έχει γίνει κάποια επικοινωνία εγκαίρως, ώστε να γνωρίζουν οι κάτοικοι που εξαρτώνται ως τώρα από τα ΕΛΤΑ το πως θα εξυπηρετηθούν, αλλά αυτό δεν έγινε» λέει ο στο NEWS 24/7 o Δήμαρχος Ερυμάνθου, Θόδωρος Μπαρής.«Μιλάμε για ανθρώπους που είναι αγρότες, συνταξιούχοι, ευάλωτες ομάδες και τους βάζουν ακόμα ένα βάρος στην καθημερινότητά τους. Τα ΕΛΤΑ τελούσαν σημείο αναφοράς σε αυτές τις περιοχές. Εδώ το κοντινότερο πλέον κατάστημα θα είναι στην Πάτρα που σε κάποιες περιπτώσεις είναι ακόμα και 60χμλ μακριά» λέει ο ίδιος.











