Στη δημιουργία ενός λιμανιού που θα μπορεί να λειτουργεί εναλλακτικά σε αυτό του Πειραιά στοχεύει η συμφωνία Θεοδωρικάκου – Γκιλφόιλ για την παραχώρηση 400 στρεμμάτων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας της ONEX.
Η ΟΝΕΧ θέλει να εξελίξει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας σε ένα εμπορικό λιμάνι ικανό να εξυπηρετεί εμπορικά πλοία για τις μεταφορές χύδην φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, να λειτουργεί συμπληρωματικά σε δραστηριότητες logistics, ή ακόμα και να μπορεί να υποστηρίζει την συντήρηση πλοίων πολεμικών ή μεταφοράς LNG εστιάζοντας στην ενεργειακή μετάβαση.
Επισημαίνεται ότι η μετατροπή των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε εμπορικό, ενεργειακό και αμυντικό hub αποτελεί διακηρυγμένο στόχο της ONEX και του Πάνου Ξενοκώστα και συνδέεται άμεσα με την εμβάθυνση των στρατηγικών σχέσεων Ελλάδας – ΗΠΑ.
Ειδικά η αναφορά στην παροχή υποστήριξης σε πολεμικά πλοία και φορτία LNG δείχνει ότι ο αμερικανικός παράγοντας θέλει να έχει μία εναλλακτική επιλογή όταν τα πλοία του προσεγγίζουν την Αττική είτε αυτά είναι πολεμικά είτε εμπορικά και μεταφοράς LNG, ώστε να μην είναι «υποχρεωμένα» να χρησιμοποιούν το κινεζικών συμφερόντων Λιμάνι του Πειραιά ειδικά μετά τον εμπορικό «πόλεμο» που έχει ξεσπάσει μεταξύ των δύο χωρών.
Κρίσιμο ρόλο στην επένδυση ώστε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να μετατραπούν σε ένα εμπορικό λιμάνι με πολλαπλές λειτουργίες, έχει η Αμερικανική Αναπτυξιακή Τράπεζα DFC η οποία έχει ήδη επενδύσει στην ανάπτυξη των Ναυπηγείων Ελευσίνας 125 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ετοιμάζεται, να συμμετάσχει στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο της Goldair, έργο προϋπολογισμού άνω των 250 εκατ. ευρώ.
Φαίνεται δηλαδή πως απώτερος στόχος της δημιουργίας του νέου λιμανιού είναι η δημιουργία έναν hub εμπορίου, logistics, ενέργειας και άμυνας στην ευρύτερη περιοχή του Θριασίου Πεδίου που θα συνδέεται με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Μάλιστα για να μπορέσει να υλοποιηθεί η αλλαγή χρήσης των Ναυπηγείων, προωθείται ήδη νομοθετική ρύθμιση για την επέκταση της χερσαίας ζώνης του ναυπηγείου προς την πλευρά του κυρίως λιμανιού της πόλης.
Η προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση, θα επιτρέψει στην εταιρεία που διαχειρίζεται τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να αναπτύξει λιμενικές, διαμετακομιστικές, αμυντικές και ενεργειακές δραστηριότητες, μετατρέποντας το λιμάνι σε πολυδιάστατο κόμβο.
Η μελλοντική ενοποίηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, με το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, θα αλλάξει άρδην τα δεδομένα στις εμπορευματικές μεταφορές της Ελλάδας καθώς το νέο λιμάνι θα μπορεί να λειτουργεί παράλληλα με αυτό του Πειραιά έχοντας το πλεονέκτημα ότι είναι πιο κοντά στο Θριάσιο.
Διεθνής κόμβος logistics
Το σχέδιο του νέου λιμένα Ελευσίνας συνδέεται άμεσα με την επένδυση του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου, διαμορφώνοντας μια ενιαία σύνδεση της Αττικής με τη Βόρεια Ελλάδα, Βόλο, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη.
Το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (ΘΕΚ) στο Θριάσιο Πεδίο, με φορέα υλοποίησης την κοινοπραξία Goldair – ΕΤΒΑ, αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις υποδομής στη χώρα, ύψους περίπου 300 εκατ. ευρώ.
Ο στόχος είναι να μετατραπεί σε στρατηγικό κόμβο logistics για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια.
Η περιοχή έχει ήδη στρατηγική σημασία λόγω της άμεσης σύνδεσης με την Αττική Οδό, την Εθνική Οδό και το σιδηροδρομικό δίκτυο, καθιστώντας την ιδανικό hub για συνδυασμένες μεταφορές, ενώ αναμένεται να δημιουργήσει 3.000 έως 5.000 νέες θέσεις εργασίας.
Έτσι, διαμορφώνονται οι όροι για ένα σύγχρονο λιμάνι πολλαπλών χρήσεων, ικανό να εξυπηρετεί πολεμικά και εμπορικά πλοία, χύδην φορτία, εμπορευματοκιβώτια, αλλά και εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας.











