Στον Προμαχώνα βρίσκονται τη στιγμή αυτή τα μπλόκα των αγροτών, οι οποίοι κατάφεραν να σπάσουν τον αστυνομικό φραγμό.
Νωρίτερα, η πορεία των αγροτών από τις Σέρρες προς τον Προμαχώνα σταμάτησε στο δεύτερο μπλόκο της αστυνομίας το οποίο βρίσκεται στο 4ο χιλιόμετρο της διαδρομής Σιδηροκάστρου–Προμαχώνα, περίπου 20 χιλιόμετρα πριν το τελωνείο, σε σημείο όπου ο κάθετος άξονας της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης–Σερρών–Προμαχώνα ήταν κλειστός.
Ο συγκεκριμένος συνοριακός σταθμός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες πύλες εμπορικής διέλευσης από και προς τη Βουλγαρία και τις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Η αναστολή της λειτουργίας ενός καίριου εμπορικού κόμβου μπορεί να προκαλέσει άμεσο αντίκτυπο στην οικονομική δραστηριότητα της Βόρειας Ελλάδας.
Γιατί είναι τόσο σημαντικός ο συνοριακός σταθμός του Προμαχώνα;
Ο συνοριακός σταθμός του Προμαχώνα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους χερσαίους εμπορικούς άξονες της χώρας, καθώς από εκεί περνά καθημερινά μεγάλος όγκος φορτηγών που μεταφέρουν εμπορεύματα προς και από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και τις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Πρόκειται για έναν διάδρομο που τροφοδοτεί κρίσιμες εφοδιαστικές αλυσίδες: αγροτικά προϊόντα, πρώτες ύλες, βιομηχανικά είδη και εξαγωγές της ελληνικής παραγωγής.
Στοιχεία που φέρνει στο φως η ΕΡΤ Σερρών, αναδεικνύουν τον στρατηγικό χαρακτήρα του σταθμού.
Το 2024 καταγράφηκαν 8,6 εκατομμύρια διελεύσεις πολιτών και 2,4 εκατομμύρια οχήματα, αριθμοί που αντανακλούν —μεταξύ άλλων— και τον υψηλό όγκο εμπορευματικών μεταφορών που διακινούνται καθημερινά.
Επιπλέον, από την 1η Ιανουαρίου έως και τις 31 Ιουλίου 2025 πέρασαν από τα διόδια του Προμαχώνα 1.847.194 οχήματα, σύμφωνα με την ίδια πηγή, αριθμός που περιλαμβάνει και χιλιάδες φορτηγά τα οποία κινούνται προς ελληνικές και ευρωπαϊκές αγορές.
Μετά την πλήρη ένταξη της Βουλγαρίας στη ζώνη Σένγκεν, η διακίνηση εμπορευμάτων έγινε ταχύτερη, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τον κομβικό ρόλο του σταθμού για το εμπόριο της Βόρειας Ελλάδας. Οι χρόνοι διέλευσης μειώθηκαν και οι εμπορικές ροές αυξήθηκαν, με αποτέλεσμα η εξάρτηση των μεταφορών από τον Προμαχώνα να είναι μεγαλύτερη από ποτέ.
Γι’ αυτό και κάθε αναστολή λειτουργίας μπορεί να προκαλέσει διαδοχικές συνέπειες όπως:
- Αύξηση του κόστους μεταφοράς, τόσο λόγω καθυστερήσεων όσο και λόγω αυξημένης κατανάλωσης καυσίμων. Όσο τα φορτηγά μένουν ακινητοποιημένα, οι εταιρείες επιβαρύνονται με επιπλέον καύσιμα, ωρομίσθια οδηγών και χρεώσεις καθυστερήσεων. Αυτό επηρεάζει και την τελική τιμή των προϊόντων.
- Επιπλέον, όταν ακινητοποιούνται φορτηγά που μεταφέρουν «ευπαθή προϊόντα», αγαθά όπως φρούτα, λαχανικά και γαλακτοκομικά, κινδυνεύουν να χαλάσουν, ενώ οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν οικονομικές απώλειες και αναστάτωση στις αλυσίδες εφοδιασμού. Κάθε ώρα που η διέλευση παραμένει κλειστή αυξάνει το κόστος μεταφοράς και μπορεί να οδηγήσει σε ελλείψεις ή αύξηση τιμών στην αγορά.
- Ο αποκλεισμός του Προμαχώνα προκαλεί καθυστερήσεις στις παραδόσεις, επηρεάζοντας εξαγωγείς, μεταποιητικές επιχειρήσεις και χονδρεμπόρους. Η αναστολή της διέλευσης ασκεί πίεση στις εφοδιαστικές αλυσίδες, καθώς οι πρώτες ύλες δεν φτάνουν εγκαίρως στα εργοστάσια της Βόρειας Ελλάδας, με συνέπεια επιβράδυνση της παραγωγής και πρόσθετο κόστος για τις επιχειρήσεις.
Διαβάστε επίσης
Ανυποχώρητοι οι αγρότες: Eνισχύουν τα μπλόκα, πάνω από 5.000 τα τρακτέρ
Οργισμένος αγρότης κυνηγάει ΜΑΤ (βίντεο)
Στα «χέρια» αγρότες και ΜΑΤ στο Κιάτο: Μπήκε στο χορό των κινητοποιήσεων η Πελοπόννησος (βίντεο)











