Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα κατέθεσαν σήμερα στη Βουλή οκτώ βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, σχετικά με το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Αναλυτικά η ερώτηση των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ:
«Το Μετρό Θεσσαλονίκης και οι επεκτάσεις του, είναι ένα εμβληματικό έργο που θα συμβάλλει ουσιαστικά στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης και θα λειτουργήσει ως καταλύτης για την περιβαλλοντική και κοινωνική συνοχή του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος.
Πρόκειται για ένα σύγχρονο και μεγάλο έργο με σημαντικές καινοτομίες, το οποίο έχει τη δική του διαχρονικότητα και για το οποίο διάφορες κυβερνήσεις, μεταξύ των οποίων και οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, τοπικές κοινωνίες και κοινωνικοί φορείς έχουν τη δική τους ξεχωριστή θέση και συμβολή.
Ως εκ τούτου ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός,
1α) Ποια είναι η τεχνική ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά του έργου όπως μήκος, αριθμός σταθμών, βάθος σηράγγων, κλπ.;
1β) Ποια είναι η λειτουργική ταυτότητα και τα αντίστοιχα τεχνολογικά χαρακτηριστικά του έργου (συρμοί, αμαξοστάσια, ηλεκτρονικό σύστημα, κλπ.);
2) Ποια ήταν η τεχνική και τεχνολογική μελέτη που στηρίχθηκε το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης;
Πότε ανατέθηκε;
Από ποιον φορέα ανατέθηκε;
Πότε ολοκληρώθηκαν τα τεύχη δημοπράτησης του έργου;
Ποιοι είναι οι λόγοι που σωστά επιλέχθηκε η κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης ως δημόσιο έργο με κοινοτικούς και δημόσιους πόρους;
3)Πότε έγινε ο διεθνής διαγωνισμός για την κατασκευή του Μετρό, ποιοι όμιλοι προεπιλέγησαν και πότε αναδείχθηκε η ανάδοχος κοινοπραξία;
4) Πότε άρχισαν οι εργασίες και ποια ήταν η διαχρονική τμηματική εξέλιξη του έργου τόσο όσον αφορά στην κατασκευή, όσο και στο συμβατικό του αντικείμενο με όρους χρηματοδοτικής απορρόφησης.
5)Ποιο ήταν το αρχικό δεσμευτικό συμβατικό κόστος κατασκευής του έργου και προμήθειας του τροχαίου υλικού;
-Ποιες είναι οι δεδομένες υπερβάσεις στο κόστος;
-Που οφείλονται οι υπερβάσεις αυτές;
6α) Ποιο ήταν το αρχικό συμβατικό και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα του έργου και ποια είναι η συμβατική ημερομηνία παράδοσής του σε λειτουργία στο κοινό;
6β) Που οφείλονται και πως καταγράφονται στην πορεία εξέλιξης του έργου οι δεδομένες χρονικές υπερβάσεις του χρονοδιαγράμματός του;
7) Με δεδομένες τις υπερβάσεις ως προς το κόστος και το χρονοδιάγραμμα του έργου, έχουν γίνει συγκριτικές αναλύσεις με ανάλογα έργα στην Ελλάδα ή το εξωτερικό (πχ Μετρό Αττικής);
8) Με δεδομένη την έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης στις 30/11/2024 :
Ποια και πόσα είναι τα αναγκαία πιστοποιητικά για την πιστοποίηση των έργων κατασκευής και την ασφαλή και εύρυθμη λειτουργία των συρμών;
Πότε εκδόθηκαν τα πιστοποιητικά αυτά και από ποιους οργανισμούς (κατά νόμο αξιόπιστους και φερέγγυους).
Επισημαίνεται ότι οι συγκεκριμένες πιστοποιήσεις αποτελούν αναγκαία και ικανή προϋπόθεση για την αξιοπιστία του έργου και την ενδεδειγμένη εμπιστοσύνη των πολιτών σε αυτό.
9) Με δεδομένες τις αναγκαίες πιστοποιήσεις του έργου:
Ποιος είναι ο αναγκαίος χρόνος εκπαίδευσης του προσωπικού;
Ποιος είναι ο αναγκαίος χρόνος δοκιμαστικής λειτουργίας όλου του συστήματος, πόσα δοκιμαστικά δρομολόγια και για πόσες μέρες απαιτούνται;
Με ποια διάταξη προσωπικού έχει γίνει η δοκιμαστική λειτουργία; Έχει γίνει δοκιμή με συνθήκες και όρους τελικής λειτουργίας;
Ποια είναι τα αναγκαία εκπαιδευτικά προγράμματα που πρέπει να τηρήσει το προσωπικό τόσο για τη λειτουργία, όσο και για τη συντήρηση του έργου;
Ποιος είναι ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης;
10) Ο σχεδιασμός του έργου προέβλεπε επέκταση του Μετρό προς δυτικά και προς αεροδρόμιο.
Πότε θα προκηρυχθούν οι αντίστοιχοι διαγωνισμοί;
Έχουν εξασφαλιστεί οι αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις;
11) Η ημερομηνία 30/11/2024 απέχει 19 μήνες από τον Απρίλιο του 2023 που ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε στη ΔΕΘ 2019 για τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης. Τι μεσολάβησε από αυτήν τη δεσμευτική ημερομηνία και ποιοί έχουν την ευθύνη για αυτήν την απόκλιση;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Μπιάγκης Δημήτριος
Νικολαΐδης Αναστάσιος
Κατρίνης Μιχάλης
Νικητιάδης Γεώργιος
Πάνας Απόστολος
Παρασύρης Φραγκίσκος
Χνάρης Εμμανουήλ
Χριστοδουλάκης Εμμανουήλ