Μία μόλις ημέρα πριν κλείσει τα 85 του χρόνια, έφυγε από τη ζωή ο Édouard Karali, γνωστός διεθνώς ως Edika, αφήνοντας πίσω του ένα έργο που δύσκολα κατηγοριοποιείται και ακόμη δυσκολότερα ξεχνιέται. Ο θάνατός του, στις 16 Δεκεμβρίου 2025, σηματοδοτεί το τέλος μιας μοναδικής διαδρομής στη γελοιογραφία και την κόμικς σάτιρα, που κινήθηκε συστηματικά στα όρια – και συχνά πέρα από αυτά.
Ο καλλιτέχνης που απογείωσε το παράλογο
Ο Edika υπήρξε από τους πιο αυθεντικούς εκφραστές του absurd χιούμορ. Τα σχέδιά του, επίτηδες ακαλαίσθητα και υπερφορτωμένα, λειτουργούσαν ως όχημα για ιστορίες χωρίς ειρμό, χωρίς κορύφωση και το κυριότερο χωρίς λύτρωση. Οι αφηγήσεις του ξεχείλιζαν από φλυαρία, παρεκβάσεις και αυτοαναφορές, χτίζοντας έναν κόσμο όπου η λογική δεν είχε καμία υποχρέωση να επιβιώσει.

Από την Αίγυπτο στη γαλλική αντεπίθεση του χιούμορ
Γεννημένος στην Αίγυπτο στις 17 Δεκεμβρίου 1940, ο Karali πέρασε από τη διαφήμιση και έζησε στον Λίβανο προτού εγκατασταθεί στη Γαλλία. Εκεί, η τυχαία γνωριμία του με το περιοδικό Fluide Glacial, δημιούργημα του Gotlib, αποδείχθηκε καθοριστική. Το αναιδές πνεύμα και η απόλυτη ελευθερία του περιοδικού ταίριαξαν ιδανικά με τη δική του κοσμοαντίληψη.
Ακολούθησαν συνεργασίες με τα Pilote, Charlie Mensuel και Psikopat, μέχρι να καθιερωθεί ως ένας από τους βασικούς πυλώνες του Fluide Glacial, όπου και έγραψε ιστορία.

Μπρόνσκι, Κλαρκ Γκέιμπ και η γελοιοποίηση της κανονικότητας
Στο επίκεντρο του έργου του βρέθηκαν ο μικροαστός Μπρόνσκι Πρόκο, η οικογένειά του και ο αξέχαστος γάτος Κλαρκ Γκέιμπ – ένα ευφυές λογοπαίγνιο με τον Clark Gable. Μέσα από αυτούς, ο Edika σατίρισε την καθημερινή παράνοια, φλερτάροντας συχνά με το χονδροειδές, το προκλητικό και το ωμά σεξουαλικό, χωρίς ποτέ να χάνει τη δημιουργική του αυτονομία.
Ένα έργο χωρίς σύνορα
Τα κόμικς του μεταφράστηκαν σε πλήθος γλωσσών και κυκλοφόρησαν σε όλη την Ευρώπη. Στην Ελλάδα, ο Edika έγινε γνωστός μέσα από περιοδικά όπως το Βαβέλ και το Παρα Πέντε, αλλά και από αυτοτελείς εκδόσεις, αποκτώντας φανατικό κοινό.
Η παρακαταθήκη ενός ανυπότακτου
Ο Edika δεν προσπάθησε ποτέ να γίνει εύκολα αποδεκτός. Το έργο του παρέμεινε επίμονα ακραίο, συχνά ακατανόητο, αλλά πάντα ειλικρινές. Με τον θάνατό του, τα κόμικς χάνουν έναν δημιουργό που απέδειξε ότι το παράλογο δεν είναι απλώς χιούμορ, αλλά μια βαθιά απελευθερωτική και πολιτική πράξη.
Διαβάστε επίσης:
Συναγερμός στη λεωφόρο Αλεξάνδρας για απειλή βόμβας
ΕΣΗΕΑ: Απερίφραστη καταδίκη της επίθεσης του Νίκου Παππά στον δημοσιογράφο Νίκο Γιαννόπουλο
Παππάς μετά τη μήνυση: Παραδέχεται «λάθος αντίδραση» και κάνει λόγο για πρόκληση











