Η Formula 1 εισέρχεται από το 2026 σε μια νέα τεχνολογική και αγωνιστική εποχή, με ριζικές αλλαγές τόσο στη φιλοσοφία των μονοθεσίων όσο και στον ρόλο του ίδιου του οδηγού. Οι νέοι κανονισμοί της FIA και της FOM εισάγουν ενεργή αεροδυναμική, ανασχεδιασμένο σύστημα ενέργειας και νέα εργαλεία προσπέρασης, με στόχο πιο ισορροπημένο ανταγωνισμό και εντονότερη δράση εντός πίστας.
Νέο ενεργειακό πλαίσιο και ενισχυμένος ρόλος του οδηγού
Από το 2026, η διαχείριση της ενέργειας καθίσταται κεντρικό στοιχείο της αγωνιστικής στρατηγικής. Οι οδηγοί καλούνται να λαμβάνουν περισσότερες αποφάσεις σε πραγματικό χρόνο, επηρεάζοντας άμεσα την απόδοση του μονοθεσίου τους τόσο στην επίθεση όσο και στην άμυνα.
Στο πλαίσιο αυτό, επαναπροσδιορίζεται και η ορολογία που συνοδεύει τη χρήση της ηλεκτρικής ισχύος.
Boost Button: Η νέα διάσταση της ηλεκτρικής ισχύος
Το μέχρι πρότινος γνωστό κουμπί ενεργοποίησης της ηλεκτρικής ισχύος μετονομάζεται σε Boost Button. Από τη σεζόν του 2026, οι οδηγοί μπορούν να το χρησιμοποιούν οποιαδήποτε στιγμή κατά τη διάρκεια του γύρου, εφόσον υπάρχει διαθέσιμη ενέργεια στην μπαταρία.
Η ενεργοποίησή του μεταβάλλει το προφίλ απόδοσης της μονάδας ισχύος, επιτρέποντας είτε την επιστροφή στη μέγιστη διαθέσιμη ισχύ είτε τη χρήση προρυθμισμένων χαρτογραφήσεων που επιλέγει η εκάστοτε ομάδα. Το Boost αποκτά έτσι διττό ρόλο: εργαλείο επιθετικής πίεσης αλλά και μέσο αμυντικής διαχείρισης θέσης.
Overtake Mode: Στοχευμένη ενίσχυση για προσπεράσεις
Μία από τις πλέον καθοριστικές καινοτομίες των κανονισμών του 2026 είναι το Overtake Mode. Το σύστημα ενεργοποιείται αποκλειστικά όταν ο οδηγός βρίσκεται εντός ενός δευτερολέπτου από το προπορευόμενο μονοθέσιο στο σημείο ανίχνευσης.
Η ενεργοποίησή του παρέχει επιπλέον φόρτιση της τάξης των +0,5 MJ, αυξάνοντας προσωρινά το ηλεκτρικό προφίλ ισχύος, το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί στον επόμενο γύρο. Η λειτουργία αυτή ευνοεί κυρίως πίστες με εκτεταμένες ευθείες, όπου η τελική ταχύτητα και η επιτάχυνση αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την επιτυχή ολοκλήρωση μιας προσπέρασης.
Recharge: Η ανάκτηση ενέργειας σε νέο επίπεδο
Η διαδικασία Recharge αφορά τη φόρτιση της μπαταρίας μέσω ανάκτησης ενέργειας και πραγματοποιείται με πολλαπλούς τρόπους, κατά το φρενάρισμα, σε μερικό άνοιγμα του γκαζιού, μέσω του lift and coast και με τη χρήση του λεγόμενου super clipping.
Η πλειονότητα των λειτουργιών Recharge θα ελέγχεται αυτοματοποιημένα από την ECU. Η μοναδική άμεση παρέμβαση του οδηγού αφορά τη φόρτιση κατά το lift-off, επιλογή που συνοδεύεται από ένα σημαντικό τίμημα: την απενεργοποίηση των ενεργών αεροδυναμικών στοιχείων.
Active Aero: Ενεργή αεροδυναμική σε εμπρός και πίσω φτερό
Για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της Formula 1, τα μονοθέσια θα διαθέτουν ενεργή αεροδυναμική τόσο στο εμπρός όσο και στο πίσω φτερό.
Στις στροφές, τα αεροδυναμικά στοιχεία παραμένουν κλειστά, εξασφαλίζοντας μέγιστη κάθετη δύναμη. Στις ευθείες, ανοίγουν ώστε να μειώνεται η αεροδυναμική αντίσταση και να αυξάνεται η τελική ταχύτητα. Η ενεργοποίηση του συστήματος γίνεται χειροκίνητα από τον οδηγό σε προκαθορισμένες ζώνες της πίστας, χωρίς να απαιτείται απόσταση ενός δευτερολέπτου από προπορευόμενο μονοθέσιο.
Παράλληλα, έχουν προβλεφθεί αυτόματοι περιορισμοί ασφαλείας, ώστε να αποτρέπεται η χρήση της ενεργής αεροδυναμικής σε σημεία αυξημένου κινδύνου.
Τι σηματοδοτεί συνολικά η Formula 1 του 2026
Οι κανονισμοί του 2026 μετατοπίζουν το βάρος από την καθαρά αεροδυναμική υπεροχή στη στρατηγική σκέψη και στη δεξιότητα του οδηγού. Η ενεργή διαχείριση ενέργειας και αεροδυναμικής μετατρέπεται σε καθοριστικό παράγοντα απόδοσης, ενισχύοντας το ανθρώπινο στοιχείο στο κορυφαίο επίπεδο του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Η νέα Formula 1 φιλοδοξεί να προσφέρει πιο κοντινές μάχες, αυξημένο στρατηγικό βάθος και περισσότερες ουσιαστικές προσπεράσεις, επαναπροσδιορίζοντας την έννοια της αγωνιστικής δράσης εντός πίστας.
Πηγή: autotriti.gr
Διαβάστε επίσης:
Formula 1: Παγκόσμιος πρωταθλητής ο Λάντο Νόρις για πρώτη φορά στην καριέρα του!
Η μαγεία του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών











