Μετά και την δηλωμένη αποστασιοποίηση της Λευκωσίας που επιμένει ότι τα γεωπολιτικά ζητήματα που συνοδεύουν την υλοποίηση του έργου δεν επιτρέπουν βεβιασμένες κινήσεις, απειλώντας να τινάξει στον αέρα και μάλιστα σε μια εποχή πολιτικά κρίσιμη για την κυβέρνηση, το πολύκροτο και πολυδιαφιμηζόμενο πρόγραμμα της ηλεκτρικής διασύνδεσςη Ελλάδας – Κύπρου, δημοσιοποιήθηκαν οι πρώτες ρωγμές στο μέτωπο Αθήνας -Λευκωσίας.
Αυστηρό μήνυμα έστειλε ήδη ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστης Χατζηδάκης, σημειώνοντας πως το έργο είναι «ενταγμένο στον ευρωπαϊκό ενεργειακό σχεδιασμό».
Συγκεκριμένα ο Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στην ΕΡΤ είπε πως από το έργο αυτό «κυρίως ωφελημένη θα είναι η Κύπρος για προφανείς λόγους, καθώς αίρει την ενεργειακή της απομόνωση». Διευκρίνισε, επίσης, ότι «το έργο δεν μπορεί να πληρωθεί μόνο από τους Έλληνες φορολογούμενους, πρέπει να υπάρχει διαμοιρασμός όπως γίνεται με όλα τα διασυνοριακά έργα».
Τόνισε, δε, ότι «η δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης είναι συγκεκριμένη και έχει εκφραστεί όχι μόνο με δηλώσεις, αλλά και με συγκεκριμένες κινήσεις από υπουργεία και φορείς» ενώ για την κυβέρνηση της Κύπρου είπε ότι «θα πρέπει να αποσαφηνίσει τη στάση της».
Ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης, σε συνέντευξη που παραχώρησε πρόσφατα άφησε να εννοηθεί ότι η Κύπρος δεν πρόκειται να κινηθεί χωρίς να δει απτά δείγματα συνέπειας και υλοποίησης δεσμεύσεων από τον φορέα υλοποίησης που είναι ο ΑΔΜΗΕ.
Παράλληλα, επιχείρησε να στείλει μήνυμα ισορροπίας, τονίζοντας ότι υπάρχει κοινή κατανόηση με τον Κυριάκο Μητσοτάκη ως προς την ευρωπαϊκή σημασία του έργου. Όμως η πραγματικότητα δείχνει ότι Αθήνα και Λευκωσία δεν βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος.
Τ. Χατζηβασιλείου: Η Λευκωσία να ξεκαθαρίσει τη θέση της για το καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης
Το υποθαλάσσιο καλώδιο, το θέμα της υποθαλάσσιας ηλεκτρικής διασύνδεσης Αθήνας και Λευκωσίας κλήθηκε να σχολιάσει μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 ο Τάσος Χατζηβασιλείου, διεθνολόγος και βουλευτής ΝΔ.
“Εδώ και αρκετό καιρό παρατηρείται μια διχογνωμία ή μια αμφιθυμία στην κυπριακή κυβέρνηση σε ότι αφορά το χάρτη της διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, η οποία συνήθως εκφράζεται από τον υπουργό Οικονομικών. Εδώ όμως, πρέπει να βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά, υπογράμμισε ο ίδιος.
Το έργο αυτό είναι ένα έργο ευρωπαϊκό. Μια υποδομή ειρήνης ουσιαστικά και ευημερίας, η οποία πρωτίστως, προσέξτε, θα βγάλει την Κυπριακή Δημοκρατία από την ενεργειακή απομόνωση και ταυτόχρονα θα διασυνδέσει ηλεκτρικά την Ευρώπη με τη Μέση Ανατολή μέσω Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ. Άρα, λοιπόν, αντιλαμβάνεστε ότι η αξία αυτού του έργου υπερβαίνει κατά πολύ τα εθνικά συμφέροντα και διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην περιφερειακή σταθερότητα“.
Και στη συνέχεια συμπλήρωσε “Η κυπριακή πλευρά οφείλει να πάρει ξεκάθαρη θέση σε ό, τι αφορά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης, σε ότι αφορά το καλώδιο. Δεν μπορεί η κυπριακή πλευρά να ακολουθεί αυτή την αμφιθυμία, ούτε να έχει ήξεις αφίξεις. Σε τελική ανάλυση, να καταλάβει ότι το έργο αυτό είναι ιδιαιτέρως σημαντικό πρωτίστως για την ίδια την Κυπριακή Δημοκρατία και από την άλλη να αναλάβει η κυπριακή πλευρά και το οικονομικό και το γεωπολιτικό κόστος που της αναλογεί. Και η Ελλάδα, ως μια ισχυρή χώρα αναλαμβάνει τα κόστη αυτά (…)”.
Μεταξύ άλλων τόνισε “Δεν μπορεί η Κυπριακή Δημοκρατία λοιπόν, να είναι αμφίθυμη απέναντι στο έργο αυτό (…). Δεν μπορούν οι Κύπριοι, κύκλοι συγκεκριμένοι στην Κυπριακή Δημοκρατία να παίζουν παιχνίδια πολιτικά στην πλάτη ενός σημαντικού γεωπολιτικού έργου (…). Εγώ δεν θέλω να υποχρεωθεί κανείς να πει ναι ή όχι στο καλώδιο. Ότι θέλει ο καθένας ας έχει ως άποψη, αλλά ας την πει ξεκάθαρα ούτως ώστε να ξέρουμε και εμείς τι κάνουμε. Δεν μπορεί η Ελλάδα να επενδύει αυτή τη στιγμή, όπως σας είπα, γεωπολιτικό κεφάλαιο και οικονομικό κεφάλαιο, γιατί είναι κοστοβόρο έργο (…)”.
Και πρόσθεσε “Η εκτίμησή μου είναι ότι θα πρέπει αυτή τη στιγμή η Λευκωσία, με όλο αυτό τον ντόρο που έχει δημιουργηθεί από τις δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών, να ξεκαθαρίσει τη θέση της. Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι πιο απλό από αυτό. Πρέπει η κυπριακή κυβέρνηση να βγει και να πει ξεκάθαρα τι ακριβώς προτίθεται να κάνει και ποιες σκέψεις έχει για το ζήτημα αυτό (…)”.
ΑΔΜΗΕ: Ζητά αποζημίωση για τις καθυστερήσεις κατά τα έτη 2024-25
Υπενθυμίζεται ότι ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) ήδη από τον Ιούνιο ζήτησε αποζημίωση , επισημαίνοντας καθυστερήσεις στην απόκτηση αδειών σχετικά με τις έρευνες πυθμένα που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ που πρόκειται να αποτελέσει μία από τις μεγαλύτερες ηλεκτρικές συνδέσεις στον κόσμο.
Τι προκάλεσε τις καθυστερήσεις
Τα σχέδια για την ανάπτυξη της σύνδεσης που θα συνδέει την Κύπρο και το Ισραήλ με την ηπειρωτική Ευρώπη έχουν διαταραχθεί από τις συνεχιζόμενες διαφωνίες με την Τουρκία σχετικά με τα θαλάσσια σύνορα στην ανατολική Μεσόγειο, καθυστερώντας τις έρευνες. Τον περασμένο Ιούλιο, τουρκικά πολεμικά πλοία περικύκλωσαν ένα σκάφος που πραγματοποιούσε έρευνες σχετικές με το έργο μεταξύ των ελληνικών νησιών Κάρπαθος και Κάσος.
Το καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας Great Sea Interconnector αξίας 1,9 δισεκατομμυρίων ευρώ (2,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων) θα επιτρέψει στην Κύπρο να ενταχθεί στο σύστημα μεταφοράς της ηπειρωτικής Ευρώπης μέσω της Ελλάδας, πράγμα που σημαίνει ότι όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα συνδεθούν τελικά.
Οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ
Ο ΑΔΜΗΕ είναι ο διαχειριστής του έργου και έχει επενδύσει μέχρι στιγμής 250 εκατομμύρια ευρώ. Έχει ολοκληρώσει περίπου το 60% της έρευνας του πυθμένα και έχει ενημερωθεί ότι οι άδειες για τη συνέχιση των ερευνών θα δοθούν «την κατάλληλη στιγμή», δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Μανούσος Μανουσάκης σε συνέντευξή του στην Αθήνα.
«Είμαστε έτοιμοι, αλλά για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε και να διατηρήσουμε το έργο ζωντανό, οι ελληνικές και κυπριακές ρυθμιστικές αρχές πρέπει να αρχίσουν να καταβάλλουν αποζημιώσεις στον ΑΔΜΗΕ για το 2024 και το 2025», είπε. Ο διευθύνων σύμβουλος δεν διευκρίνισε την αποζημίωση που ζητά η εταιρεία του.
Όταν ο ΑΔΜΗΕ προσεγγίζει τις τράπεζες για να εξασφαλίσει δάνεια, οι δανειστές ζητούν να δουν έγγραφα που αποδεικνύουν ότι θα καταβληθεί αποζημίωση, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος. Καθώς η εταιρεία δεν έχει αυτά τα έγγραφα, «δεν μπορούμε να πάρουμε δάνειο και το έργο δεν μπορεί να προχωρήσει», σύμφωνα με τον κ.Μανουσάκη.
Η ηλεκτρική σύνδεση περιλαμβάνεται στον κατάλογο των έργων κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ και το μπλοκ έχει ήδη χορηγήσει επιδότηση ύψους 657 εκατ. ευρώ για το τμήμα Κύπρος-Κρήτη. Κατά τη διάρκεια του Ιουνίου θα ολοκληρωθεί η ανάλυση κόστους-οφέλους για το τμήμα Κύπρου-Ισραήλ, η οποία θα παρουσιαστεί στις κυπριακές και ισραηλινές αρχές στο τέλος του μήνα, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος.
Πάνω από 1.200 χιλιόμετρα (745 μίλια) καλωδίων υψηλής τάσης θα τοποθετηθούν σε βάθος έως και 3 χιλιομέτρων.
Διαβάστε επίσης:
Παύλος Πολάκης για μαφία της Κρήτης: «Η σαπίλα πλέον αποκτάει διαστάσεις διαπυημένου αποστήματος»