Το μεγαλύτερο μέρος του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα–Πύργος, συνολικού μήκους 75 χιλιομέτρων, παραδίδεται σήμερα στην κυκλοφορία, με 65 χιλιόμετρα να είναι έτοιμα προς χρήση. Το έργο υλοποιήθηκε σε συντριπτικό ποσοστό ως νέα χάραξη και εντάσσει τη Δυτική Αχαΐα και την Ηλεία στο δίκτυο των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας. Την κατασκευή ολοκλήρωσαν το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Ολυμπία Οδός, σε συνεργασία με τις εταιρείες ΤΕΡΝΑ, AKTOR και ΑΒΑΞ, ενώ ο πρωθυπουργός θα βρεθεί το απόγευμα στον Πύργο και θα εγκαινιάσει το έργο.
Όπως γράφει το ypodomes.gr, ο δρόμος θα δοθεί στην κυκλοφορία αύριο 1η Αυγούστου από τις 12 το μεσημέρι.
Η διαδρομή Πάτρα-Πύργος μειώνεται πλέον από 90 λεπτά (1 ώρα και 30 λεπτά) από την υφιστάμενη εθνική οδό, σε μόλις 45 λεπτά από τον νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο.
Από αύριο θα δοθεί στην κυκλοφορία το τμήμα Αλισσός-Πύργος μήκους 65 χιλιομέτρων και τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα από το Μιντιλόγλι μέχρι τον Αλισσό προβλέπεται να δοθούν στην κυκλοφορία στα τέλη Νοεμβρίου.
Όταν το έργο ξεκίνησε, τον Μάρτιο του 2022 έπρεπε να ξεπεραστούν μεγάλα και σημαντικά προβλήματα. Το πρώτο είναι οι απαλλοτριώσεις, που ναι μεν είχαν συντελεστεί στο μεγαλύτερο μέρος τους, υπήρχαν όμως σημειάκα ακίνητα που κολλούσαν την απόδοση τμημάτων.
Επίσης υπήρχαν και αρχαιολογικές ανασκαφές οι οποίες και αυτές δεν είχαν μεγάλη έκταση. Το γεγονός όμως ότι σε 40 μήνες έγινε εφικτή η παράδοση 65 χιλιομέτρων κλειστού αυτοκινητόδρομου με ανισόπεδου κόμβους, είναι ίσως το σπουδαιότερο νέο στην ιστορία αυτού του έργου. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που εξαρχής έθεσε ένα πολύ στενό χρονοδιάγραμμα πιέζοντας για την ολοκλήρωση, ενώ οι κατασκευάστριες εταιρείες AKTOR, ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ τήρησαν το χρονοδιάγραμμα και σε πολλές περιπτώσεις μπήκαν και μπροστά από αυτό για να μπορέσει σήμερα το απόγευμα να γίνει αυτή η τελετή εγκαινίων.
Ποιο είναι το έργο
Η διάρκεια της παραχώρησης έχει οριστεί σε 23 χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2044. Πρακτικά η διάρκεια επιμηκύνεται κατά περίπου 5 έτη σε σχέση με την αρχική σύμβαση παραχώρησης του 2008.
Μετά το πέρας της Πατρών-Πύργου ως τμήμα ΙΙ εντάσσεται το τμήμα Πύργος-Αλφειός είναι μήκους 13χλμ και το ως τμήμα iii το Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα, μήκος 76,2 χλμ. Το τμήμα Πύργος-Αλφειός είναι το επόμενο τμήμα που θα δούμε να υλοποιείται και δεν αποκλείεται να ακούσουμε κάτι σχετικά με αυτό σήμερα από επίσημα χείλη.
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος, μήκους 74,8χλμ, που ολοκληρώνει τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος. Το νέο τμήμα αυτοκινητοδρόμου, στα πρώτα 13,0χλμ θα κατασκευαστεί με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού (ΕΟ), ενώ στα υπόλοιπα 61,8χλμ θα κατασκευασθεί σε νέα χάραξη.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος διαθέτει τετράϊχνη διατομή πλάτους 21,30μ (χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις) αποτελούμενη από 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συνολικού πλάτους 14μ (4×3,50μ), Λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης συνολικού πλάτους 4,60μ (2×2,30μ), λωρίδες ασφαλείας στην κεντρική νησίδα συνολικού πλάτους 2,10μ (2×1,05μ), κεντρική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο τύπου New Jersey πλάτους 0,60μ και ύψους 0,80μ.
Σε προκαθορισμένες θέσεις του αυτοκινητοδρόμου θα διαμορφωθούν χώροι στάθμευσης (parking) με τις συνοδές λωρίδες εισόδου–εξόδους.
Το συνολικό Φυσικό Αντικείμενο
Διόδια θα λειτουργήσουν στην περιοχή του Πύργου (μετωπικά) και στα Καμίνια (πλευρικά). Για το τμήμα από τα Καμίνια μέχρι την Πάτρα δεν θα πληρώνουν διόδια οι χρήστες, μέχρι να παραδοθεί και το τελευταίο τμήμα τον Νοέμβριο. Προς το παρόν λοιπόν το διόδια ενός κανονικού ι.χ. οχήματος θα είναι 2 ευρώ.
Στο Πάτρα-Πύργος προβλέπονται δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων στη Χ.Θ. 8+450 μεταξύ των Α/Κ ΒΙΠΕ και Κάτω Αχαϊας καθώς και περί την Χ.Θ. 67+900 μεταξύ των Α/Κ Αμαλιάδας και Α/Κ Πύργος. Επίσης προβλέπονται πλευρικοί σταθμοί διοδίων στους Ανισόπεδους Κόμβους Κάτω Αχαΐας & Αμαλιάδας. Στο νέο τμήμα της Ολυμπίας Οδού θα λειτουργήσουν και δύο αμφίπλευροι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και ΚΕΣ περί τις Χ.Θ. 21+000 και 72+000.
– Την κατασκευή του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα–Πύργος μήκους 74,8χλμ
– 8 Ανισόπεδους Κόμβους/Ημικόμβους: Μιντιλογλίου (χ.θ.-0+002), ΒΙ.ΠΕ. (χ.θ.6+940), Κ.Αχαΐας (χ.θ.17+734), Βάρδας (χ.θ.33+036), Κυλλήνης (χ.θ.46+016), Γαστούνης (χ.θ.53+676), Αμαλιάδας (χ.θ.62+679) και Πύργου (χ.θ.73+843.).
Εργασίες θα εκτελεστούν σε παράπλευρο και κάθετο δίκτυο. Περιλαμβάνονται επίσης συνοδά έργα αποχέτευσης ομβρίων-αποστράγγισης, σήμανσης-ασφάλειας-περίφραξης, μεγάλα και μικρά τεχνικά έργα, έργα περιβάλλοντος, Η/Μ εργασίες κ.λπ.