Σε βασική επιλογή των Ελλήνων καταναλωτών αλλά και των τουριστών που έρχονται στη χώρα έχουν αναδειχθεί τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label) καθώς έχουν φτάσει σήμερα να αποτελούν το 27,1% του συνολικών πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ καταγράφοντας μάλιστα αύξηση 7,4% το 2025.
Του Γιώργου Καλούμενου
Δηλαδή ενώ παλαιότερα τα PL θεωρούνταν από τους καταναλωτές ως μία κατώτερης βαθμίδας επιλογή σήμερα κατέχουν την πρώτη θέση στο καλάθι των αγορών ξεπερνώντας τα επώνυμα αγαθά.
Μάλιστα στα νησιά, όπου η πελατειακή βάση περιλαμβάνει Έλληνες και ξένους η ζήτηση για PL προϊόντα εμφανίζεται ακόμα πιο αυξημένη. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Circana, το μερίδιο των PL εκεί αγγίζει ή υπερβαίνει το 30% σε ορισμένες κατηγορίες τροφίμων, με τις πωλήσεις να αυξάνονται με διψήφια ποσοστά κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών.
Πρόκειται για ένα ξεκάθαρο σημάδι οικονομικής δυσπραγίας των νοικοκυριών στα οποία η πιο δημοφιλής κατηγορία προϊόντων PL είναι αυτά της οικιακής χρήσης αλλά και τα τρόφιμα. Επίσης χαρακτηριστικό της αλλαγής προς το χειρότερο, στις συνήθειες των καταναλωτών είναι ότι την μεγαλύτερη αύξηση είχαν τα κατεψυγμένα προϊόντα με 9,3%
Η εικόνα στα σούπερ μάρκετ σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana δείχνουν μία αγορά που μεταλλάσσεται καθώς η ζήτηση αυξάνεται σε νησιά και τουριστικούς προορισμούς, τα PL εδραιώνονται στην πρώτη θέση των προτιμήσεων των καταναλωτών ενώ οι Έλληνες ψωνίζουν έχοντας καθαρά στο μυαλό τους την αναλογία αξίας/τιμής στα προϊόντα.
Κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2025, ο συνολικός τζίρος των σούπερ μάρκετ ξεπέρασε τα 9,08 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 6,6% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Τα τρόφιμα παραμένουν η κινητήρια δύναμη της αγοράς, με άνοδο 6,9% σε αξία και 4,4% σε όγκο πωλήσεων.
Πάντως η φετινή τουριστική περίοδος αποδείχθηκε ιδιαίτερα δυνατή για τα σούπερ μάρκετ των ελληνικών νησιών, όπου η κατανάλωση αυξήθηκε με ρυθμούς σχεδόν διπλάσιους σε σχέση με την ενδοχώρα. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Circana, ο τζίρος στα νησιά εκτινάχθηκε κατά 10%, ενώ η Κρήτη σημείωσε αύξηση 7,7%, επιβεβαιώνοντας τη σημαντική συμβολή του τουρισμού στη δυναμική των τοπικών αγορών.
Η συμμετοχή των νησιών στο σύνολο των πωλήσεων ανήλθε στο 11,5%, από 9,4% πριν από τέσσερα χρόνια, υποδηλώνοντας σταθερή μετατόπιση της αγοραστικής δύναμης προς περιοχές με έντονη εποχικότητα. Παρά το γεγονός ότι η Αττική συνεχίζει να κατέχει τη μερίδα του λέοντος με 41,4% του συνολικού τζίρου, τα νησιά και η Κρήτη αναδεικνύονται σε ζωτικό κομμάτι της αγοράς που επηρεάζει τον ετήσιο κύκλο εργασιών.
Οι καταναλωτές επέλεξαν φέτος κυρίως κατεψυγμένα προϊόντα (+9,3%), γαλακτοκομικά (+6,5%) και σνακ (+2,9%), ενώ η αγορά καθαριστικών και προϊόντων προσωπικής φροντίδας εμφάνισε στασιμότητα. Η μέση αύξηση τιμών των τροφίμων περιορίστηκε σε 2,4%, περιορίζοντας τις επιπτώσεις της γενικής ακρίβειας.
Διαβάστε επίσης:
«Τελειώσαμε τον πόλεμο στη Γάζα» – Mε «live» πανηγύρισε ο Τραμπ