Στη δημοσιότητα δόθηκαν τα τελευταία στοιχεία από την επικοινωνία του ιδιωτικού αεροσκάφους τύπου Falcon 50 με τον πύργο ελέγχου, λίγο πριν από τη συντριβή του στην Τουρκία, που κόστισε τη ζωή σε οκτώ ανθρώπους. Ανάμεσα στα θύματα ήταν ανώτατα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων της Λιβύης.
Την καταγραφή έδωσε στη δημοσιότητα ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών, Αμπντουλκαντίρ Ουράλογλου, παρουσιάζοντας λεπτό προς λεπτό τις επαφές του πιλότου με τις υπηρεσίες εναέριας κυκλοφορίας, από την απογείωση έως τη στιγμή που χάθηκε κάθε επικοινωνία.
Η πτήση και το αίτημα επιστροφής
Το Falcon 50 είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο Εσενμπόγκα της Άγκυρα με προορισμό την Τρίπολη της Λιβύης. Λίγα λεπτά αργότερα, ο πιλότος ανέφερε σοβαρή ηλεκτρική βλάβη και ζήτησε άδεια επιστροφής, εκπέμποντας αρχικά σήμα PAN-PAN, ένδειξη επείγουσας κατάστασης χαμηλότερης έντασης από το Mayday.
Στο αεροσκάφος επέβαιναν πέντε επιβάτες και τριμελές πλήρωμα. Μεταξύ των θυμάτων ήταν ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ της Λιβύης, Μοχάμεντ Αλί αλ Χαντάντ, καθώς και ο αρχηγός του επιτελείου Στρατού, Αλ-Φιτούρι Γκαρμπέελ.
Λεπτό προς λεπτό η επικοινωνία με τον πύργο ελέγχου
-
Στις 20:17 το αεροσκάφος απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Εσενμπόγκα της Άγκυρας με προορισμό το αεροδρόμιο Μιτίγκα στην Τρίπολη της Λιβύης, σύμφωνα με τις τυπικές διαδικασίες και επετράπη στην πτήση να ανέβει σταδιακά στα υψόμετρα που αιτήθηκε.
-
Στις 20:25 δόθηκε άδεια στο αεροπλάνο να συνεχίσει την πτήση του, έχοντας ανέβει σε υψόμετρο 34.000 ποδιών.
-
Στις 20:31 το αεροπλάνο, ενώ βρισκόταν σε υψόμετρο περίπου 32.000 ποδιών, εξέπεμψε PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN, ανέφερε γενική ηλεκτρική βλάβη και ζήτησε διανυσματοποίηση ραντάρ για να επιστρέψει στην Άγκυρα.
-
Στις 20:32 ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας ενημέρωσε το αεροσκάφος για την πορεία πτήσης και το επίπεδο καθόδου για την επιστροφή στο αεροδρόμιο Εσενμπόγκα.
-
Στις 20:33 ο πιλότος ενεργοποίησε τον κωδικό έκτακτης ανάγκης 7700. Μετά την επιβεβαίωση του προβλήματος, τα στοιχεία υψομέτρου του αεροσκάφους δεν ήταν πλέον δυνατό να παρακολουθούνται στο ραντάρ.
-
Στις 20:34, λόγω παρεμβολών στην επικοινωνία, ο ελεγκτής επιβεβαίωσε με τον πιλότο τη στάθμη του ήχου, ενώ ο πιλότος επανέλαβε το υψόμετρο για την επείγουσα επιστροφή και παραδόθηκε στη μονάδα ελέγχου προσέγγισης.
-
Στις 20:35 το αεροσκάφος εξέπεμψε εκ νέου PAN-PAN και έλαβε οδηγίες καθόδου και διάνυσμα ραντάρ για την επιστροφή στο Εσενμπόγκα.
-
Στις 20:36 η επικοινωνία έγινε δυσδιάκριτη, η φωνή του πιλότου ακουγόταν με δυσκολία και καταγράφηκε μερική απώλεια στοιχείων πτήσης στο ραντάρ.
-
Στις 20:38 ο ελεγκτής διαπίστωσε ότι το αεροσκάφος δεν ήταν πλέον πλήρως ορατό στην οθόνη του ραντάρ.
-
Στις 20:38 οι επανειλημμένες προσπάθειες επικοινωνίας σε διαφορετικές συχνότητες έμειναν αναπάντητες. Για περίπου πέντε λεπτά δεν υπήρξε καμία απόκριση, με αποτέλεσμα να ειδοποιηθούν οι αρμόδιες υπηρεσίες για την έναρξη επιχείρησης έρευνας και διάσωσης.
Αναστολή πτήσεων και επιχείρηση εντοπισμού
Όπως ανέφερε ο Ουράλογλου, επειδή δεν μπορούσε να προσδιοριστεί η ακριβής θέση του Falcon 50 και υπήρχε το ενδεχόμενο αναγκαστικής προσγείωσης, ανεστάλησαν προσωρινά οι πτήσεις στο αεροδρόμιο Εσενμπόγκα. Ταυτόχρονα, ξεκίνησαν εκτεταμένες επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης από αέρος και εδάφους.
Λίγο αργότερα, το Κέντρο Ειδοποιήσεων Αεροπορικής Άμυνας της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας επιβεβαίωσε ότι το αεροσκάφος συνετρίβη κοντά στο χωριό Κεσικαβάκ, στην περιοχή Χαϊμάνα.
Σε ουδέτερη χώρα η ανάλυση των καταγραφέων
Οι καταγραφείς φωνής θαλάμου διακυβέρνησης και δεδομένων πτήσης εντοπίστηκαν στα συντρίμμια. Μετά την αρχική εξέτασή τους, η πλήρης ανάλυση για τον προσδιορισμό των αιτίων της συντριβής θα πραγματοποιηθεί σε ουδέτερη χώρα, όπως ανακοίνωσε ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών, προκειμένου να διασφαλιστεί η αντικειμενικότητα της έρευνας.
Διαβάστε επίσης:
Falcon 50: Σε ουδέτερη χώρα η ανάλυση στο μαύρο κουτί
Συντριβή αεροσκάφους στην Τουρκία: Η αεροσυνοδός Maria Pappa μεταξύ των θυμάτων του δυστυχήματος
Ο Γεραπετρίτης ξαναθυμήθηκε τα «ήρεμα νερά» μετά τις απειλές Ερντογάν











