Πολλοί καταναλωτές αγοράζουν φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις των λιανοπωλητών σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα χωρίς καν να το θέλουν.
Τα λεγόμενα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας γίνονται όλο και πιο δημοφιλή εδώ και χρόνια, καθώς οι αγοραστές που έχουν κουραστεί από τον πληθωρισμό αναζητούν ευκαιρίες. Οι πωλήσεις προϊόντων επώνυμων προϊόντων στις ΗΠΑ αυξήθηκαν σχεδόν κατά 4% πέρυσι, φτάνοντας στο ρεκόρ των 271 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με εκτίμηση της Ένωσης Κατασκευαστών Ιδιωτικών Ετικετών τον Ιανουάριο. Αλλά δεν είναι μόνο η προσιτή τιμή που οδηγεί την αλλαγή. Πολλοί πελάτες δεν μπορούν να διακρίνουν τα επώνυμα προϊόντα από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τόσο καλά όσο νομίζουν.
Σχεδόν τα 2/3 των καταναλωτών δεν μπορούσαν να διακρίνουν τις συσκευασίες τροφίμων ιδιωτικής ετικέτας, από τις επώνυμες.
Περίπου το 71% των καταναλωτών που συμμετείχαν σε πρόσφατη έρευνα της First Insight δήλωσαν ότι γνώριζαν πότε αγόραζαν ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Αλλά όταν η εταιρεία έρευνας λιανικής αγοράς τους έδειξε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμα προϊόντα δίπλα-δίπλα, σχεδόν το ίδιο ποσοστό – 72% – δεν κατάφερε να αναγνωρίσει σωστά το προϊόν ιδιωτικής ετικέτας.
«Οι εταιρείες είναι έξυπνες στον τρόπο που προωθούν την αγορά», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της First Insight, Γκρεγκ Πέτρο, για τα ευρήματα. «Δεν είναι μόνο οι καταναλωτές που μπορούν να ξεγελαστούν, είναι και οι ειδικοί» και οι ειδικοί λένε οτι είναι σχεδιασμένα κατ’ αυτο τον τρόπο.
Πολλοί ιδιοκτήτες παντοπωλείων χρησιμοποιούν πιο κομψή αισθητική «για να αναδείξουν τις μάρκες τους ως ίσης ή καλύτερης ποιότητας σε καλύτερη τιμή», δήλωσε ο Bruce Myers, καθηγητής σχεδιασμού συσκευασίας στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Ρότσεστερ στην Ενριέτα της Νέας Υόρκης. Ακόμη και η ποιότητα εκτύπωσης στις συσκευασίες έχει βελτιωθεί, πρόσθεσε.
Αυτό σηματοδοτεί μια μετατόπιση από δεκαετίες πριν, όταν τα σούπερ μάρκετ χρησιμοποιούσαν φθηνές συσκευασίες και απλές εμπορικές επωνυμίες για να στείλουν το μήνυμα ότι «σας μετακυλούσαν την εξοικονόμηση», εξήγησε ο Myers.
Στην έρευνα της First Insight, το 47% των αγοραστών δήλωσαν ότι δοκίμασαν μια μάρκα καταστήματος ειδικά επειδή ήταν «αντίγραφο» ενός επώνυμου προϊόντος, και το 84% δήλωσαν ότι πλέον εμπιστεύονται την ποιότητα των ιδιωτικών ετικετών τουλάχιστον όσο και των εθνικών εμπορικών σημάτων.
Η τιμή παραμένει βασικός παράγοντας για την απήχηση των ιδιωτικών ετικετών.
Ο Michael Swanson, επικεφαλής οικονομολόγος γεωργίας στο Ινστιτούτο Αγροδιατροφής της Wells Fargo, δήλωσε ότι οι πόλεμοι των παντοπωλείων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το τι δίνουν προσοχή οι αγοραστές.
Όταν κοιτάς τις ακατέργαστες τιμές στα ράφια των καταστημάτων, είναι εύκολο να παρατηρήσεις πόσο απότομα έχουν αυξηθεί. Οι τιμές των παντοπωλείων έχουν αυξηθεί περισσότερο από 23% τα τελευταία πέντε χρόνια – αλλά η μέση αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών την έχει ξεπεράσει, επεσήμανε. Σε «πραγματικούς» ή προσαρμοσμένους στον πληθωρισμό όρους, τα παντοπωλεία είναι γενικά φθηνότερα από ό,τι ήταν εδώ και χρόνια. (Ενώ σίγουρα δεν ένιωθαν έτσι πολλές οικογένειες, το δείπνο των Ευχαριστιών του 2024 ήταν το πιο προσιτό εδώ και σχεδόν 40 χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία για τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις.)
«Ο μόνος λόγος που γνωρίζετε ότι η ιδιωτική ετικέτα είναι αξία είναι επειδή κοιτάτε ακριβώς δίπλα της στο τμήμα του ψυγείου και ότι κάτι άλλο είναι 25 ή 40% πιο ακριβό», είπε ο Swanson.
«Κάθε φορά που λαμβάνετε αύξηση μισθού, αυτό είναι καλό. Κάθε φορά που βλέπετε το αγαπημένο σας φαγητό να ανεβαίνει, αυτό είναι κακό», είπε ο Swanson. «Αλλά πραγματικά δεν είμαστε καλοί στην παρακολούθηση της σχετικής αλλαγής αυτών των δύο πραγμάτων».
Ωστόσο, ο Swanson δεν αναμένει ότι η μειωμένη αφοσίωση των αγοραστών στο εμπορικό σήμα ή η αναζήτηση χαμηλών τιμών θα ωθήσει τα επώνυμα προϊόντα από τα ράφια των σούπερ μάρκετ σύντομα. Στην πραγματικότητα, τα παντοπωλεία συνήθως βασίζονται σε επώνυμα προϊόντα για να ορίσουν τιμές για τους πελάτες, είπε.
Πηγή: NBC News