Από το 2026 αλλάζει ριζικά ο τρόπος με τον οποίο η Τροχαία ελέγχει τους οδηγούς, καθώς εισάγεται για πρώτη φορά στη χώρα άμεσο τεστ ναρκωτικών στον δρόμο, με λήψη δείγματος σάλιου, στα πρότυπα του αλκοτέστ. Το νέο μέτρο, που προβλέπεται στον αναθεωρημένο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, στοχεύει στη μείωση των τροχαίων που σχετίζονται με χρήση ουσιών.
Τα νέα κιτ, τα οποία αναμένεται να προμηθευτεί η ΕΛ.ΑΣ. μετά την έκδοση της ΚΥΑ και τον σχετικό διαγωνισμό, θα μπορούν να εντοπίζουν ηρωίνη, κοκαΐνη, μεθαμφεταμίνη, αμφεταμίνες (ATS) και κάναβη (THC).
Πρόκειται για ουσίες που επηρεάζουν άμεσα την αντίληψη, τη συγκέντρωση, τον χρόνο αντίδρασης και τη σταθερότητα του οχήματος.
Μέχρι σήμερα, έλεγχοι για χρήση ναρκωτικών ουσιών γίνονταν μόνο μετά από θανατηφόρα τροχαία και αποκλειστικά σε νοσοκομεία. Πλέον, οι επιτόπιοι έλεγχοι θα πραγματοποιούνται μαζί με το αλκοτέστ, όπως συμβαίνει ήδη σε Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία και Αγγλία.
Πώς θα γίνεται ο έλεγχος
-
Ο αστυνομικός θα δίνει στον οδηγό μια μπατονέτα για λίγα δευτερόλεπτα στο στόμα.
-
Το δείγμα τοποθετείται στη συσκευή, η οποία σε λίγα λεπτά ανιχνεύει τυχόν παρουσία ουσιών.
-
Αν το αποτέλεσμα είναι θετικό, ο οδηγός μεταφέρεται στο νοσοκομείο για αιμοληψία, η οποία και αποτελεί το νομικά έγκυρο αποδεικτικό.
Τα ναρκοτέστ θα χρησιμοποιούνται κυρίως όταν ο οδηγός δεν εμφανίζει μέθη, αλλά η συμπεριφορά του γεννά υποψίες χρήσης ουσιών.
Οι ποινές – Μηδενική ανοχή
Σε αντίθεση με το αλκοόλ, όπου υπάρχουν βαθμίδες μέθης, για τα ναρκωτικά η νομοθεσία είναι κατηγορηματική:
-
Ποινικό αδίκημα η διαπίστωση χρήσης ουσιών
-
Φυλάκιση τουλάχιστον 2 μηνών
-
Χρηματικό πρόστιμο
-
Αφαίρεση άδειας 3–6 μήνες (με απόφαση δικαστηρίου)
Η άρνηση του οδηγού να κάνει το τεστ θεωρείται τεκμήριο ενοχής και αντιμετωπίζεται ως θετικό αποτέλεσμα.
Σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος, οι ποινές γίνονται πολύ βαρύτερες και μπορούν να φτάσουν έως και την κάθειρξη, ανάλογα με τη βλάβη που έχει προκληθεί.
Το νέο πλαίσιο σηματοδοτεί μια μεγάλη αλλαγή στη στρατηγική οδικής ασφάλειας της χώρας, εισάγοντας ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται ήδη στην Ευρώπη για τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων λόγω χρήσης ουσιών. Αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το πρώτο εξάμηνο του νέου έτους.
Διαβάστε επίσης:
Τροχαίο στη Λούτσα: Στη φυλακή ο 29χρονος κατηγορούμενος
Κακοκαιρία Byron: Κλειστά τα σχολεία στην Αττική αύριο Παρασκευή
Απειλή προστίμου για «θαμπές» πινακίδες – Το συχνό λάθος που κοστίζει 350 ευρώ











