Ενώ το Χόλιγουντ βασίζεται όλο και περισσότερο σε σίκουελ και franchise, οι ταινίες τρόμου αναδεικνύονται στο τελευταίο οχυρό της εφευρετικής κινηματογραφικής παραγωγής και το πιο καθοριστικό είδος του 21ου αιώνα, σύμφωνα με αναλυτές του χώρου. Απορρίπτοντας την παλιά του ταμπέλα που το ήθελε να τοποθετείται ένα βήμα πριν την πορνογραφία, οι σημερινές εκδοχές του είδους, όχι μόνο είναι εξαιρετικά κερδοφόρες, αλλά και οι μόνες που τολμούν να αντιμετωπίσουν τα «καυτά» και οδυνηρά κοινωνικά ζητήματα της εποχής μας.
Οι ταινίες τρόμου, ειδικά στις μετα-αποκαλυπτικές τους εκδοχές, μέσω της μεταφοράς, της ριζοσπαστικής φαντασίας, της εικόνας και της αφήγησης, φέρνουν στην επιφάνεια σκληρές αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση, την κατάρρευση των θεσμών και το κλιματικό άγχος, θέματα που ο mainstream κινηματογράφος αποφεύγει για να μην δυσαρεστήσει τα στούντιο και τις πλατφόρμες streaming που είναι αλλεργικές στην κοινωνική πραγματικότητα και τα σκοτάδια που μας περιβάλλουν.
Θεματολογία Αιχμής: Ο σύγχρονος τρόμος (όπως φαίνεται σε παραγωγές όπως Get Out, Hereditary, Midsommar, Smile 2, M3gan) αντιμετωπίζει ανοιχτά θέματα όπως:
- Τεχνητή Νοημοσύνη (M3gan)
- Τοξική Αρρενωπότητα (The Invisible Man)
- Μετανάστευση (His House)
- Δυσφορία Φύλου (I Saw the TV Glow)
- Πένθος και Τραύμα (Hereditary, Talk to Me)
Πολιτική Διέξοδος: Σε μια εποχή πόλωσης και «διάλυσης μιας κοινής πραγματικότητας», ο τρόμος παρέχει έναν ασφαλή χώρο, περιορισμένο από την οθόνη, όπου οι συλλογικοί μας φόβοι «αφήνονται ελεύθεροι».
Η αναγέννηση του είδους βασίζεται σε έναν μοναδικό οικονομικό παράγοντα που προσφέρει στους δημιουργούς (auteurs) ελευθερία.
Χαμηλός Προϋπολογισμός, Αστρονομικά Κέρδη: Όπως έδειξε το The Blair Witch Project (1999) με την τεχνική του «found footage» και το ευφυές μάρκετινγκ στο διαδίκτυο, οι ταινίες τρόμου απαιτούν χαμηλό κόστος παραγωγής, αλλά μπορούν να αποφέρουν τεράστια κέρδη. Αυτό καθιστά τα στούντιο (όπως η Blumhouse Productions και η A24) πρόθυμα να ρισκάρουν σε τυπικά τολμηρά έργα που δεν θα χρηματοδοτούσαν σε άλλα είδη.
Η νέα γενιά δημιουργών, όπως ο Τζόρνταν Πιλ (Get Out), ο Άρι Άστερ (Hereditary), η Τζένιφερ Κεντ (The Babadook) και ο Ρόμπερτ Έγκερς (Nosferatu), δεν βλέπουν τον τρόμο ως ξεχωριστό είδος, αλλά ως αναπόσπαστο εργαλείο στην τέχνη τους.
Αναγνώριση Κριτικών: Ο όρος «υψηλός τρόμος» (elevated horror) χρησιμοποιείται πλέον από τους κριτικούς για να διακρίνει τις ποιοτικές αυτές παραγωγές από τα παλιά «splatterfests». Η είσοδος ταινιών τρόμου σε φεστιβάλ κύρους όπως στις Κάννες και το Σάντανς επισφραγίζει αυτή τη μεταμόρφωση.
Τεχνικές Καινοτομίες: Οι νέοι auteurs εγκαταλείπουν τη λογική των jump-scares, προτιμώντας:
- Επική Διάρκεια: (π.χ. το Midsommar στα 147 λεπτά) για πληρέστερη ανάπτυξη χαρακτήρων.
- Εκτεταμένες Σιωπές και Ασάφεια: Για να χτίσουν τον φόβο και την ανησυχία στο κοινό.
- Δυσάρεστες Χρωματικές Παλέτες: Που διακρίνουν τον «υψηλό τρόμο» σε τεχνικό επίπεδο.
Συνοψίζοντας, ο κινηματογραφικός τρόμος έχει εξελιχθεί από μια παρεξηγημένη κατηγορία σε ένα ισχυρό, οικονομικά βιώσιμο και κριτικά αναγνωρισμένο είδος που αντιμετωπίζει με «καθαρό» βλέμμα την αγωνία και την αβεβαιότητα του σύγχρονου κόσμου.
Διαβάστε επίσης:
Ο Γιώργος Λάνθιμος χρειάζεται ένα διάλειμμα από τον κινηματογράφο
Έρευνα για Social Media: Το 74% των Ελλήνων εκτίθενται σε Fake News











