Του Κώστα Νούση
Απότομη πτώση από τις βασικές προτεραιότητες των CEOs παρουσιάζουν η βιωσιμότητα και οι κίνδυνοι που προέρχονται από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, ενώ τη θέση τους -καταλαμβάνοντας μάλιστα την κορυφή της ατζέντας- παραχωρούν στην τεχνητή νοημοσύνη, τον πληθωρισμό και την γεωπολιτική αβεβαιότητα, τη στιγμή που η καταναλωτική κοινότητα προβληματίζεται για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Σύμφωνα με έρευνα της Bain & Company η μείωση του ενδιαφέροντος για τη βιωσιμότητα θα μπορούσε να επιφέρει σημαντικό κόστος. Εκτιμά μάλιστα ότι μια αύξηση της θερμοκρασίας κατά 2 βαθμούς Κελσίου, πέραν των καταστροφικών περιβαλλοντικών και κοινωνικών συνεπειών, δύναται να μειώσει την αξία του δείκτη S&P 500 κατά 6 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Από τα ευρήματα της νέας έρευνας προκύπτει ότι οι εταιρείες δυσκολεύονται να εκπληρώσουν τις υπάρχουσες δεσμεύσεις τους για τη βιωσιμότητα. Το 30% των εταιρειών που γνωστοποιούν την πρόοδό τους σε δείκτες βιωσιμότητας μέσω του CDP απέχουν σημαντικά από τους στόχους μείωσης των εκπομπών Scope 1 και 2, και σχεδόν οι μισές υστερούν στις εκπομπές Scope 3. Παράλληλα, πολλές εταιρείες επαναξιολογούν, προσαρμόζουν και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ανακαλούν τις δεσμεύσεις τους για το κλίμα.
Ανησυχία των καταναλωτών για την κλιματική αλλαγή
Ενώ οι CEOs αντιμετωπίζουν αντικρουόμενες προτεραιότητες, το μήνυμα από τους καταναλωτές παγκοσμίως είναι ξεκάθαρο. Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν σχεδόν 19.000 καταναλωτές, από 10 χώρες, δείχνει πως το 61% δηλώνει ότι η ανησυχία τους για την κλιματική αλλαγή έχει αυξηθεί τα τελευταία δύο χρόνια, συχνά πυροδοτούμενη από προσωπικές εμπειρίες ακραίων καιρικών φαινόμενων.
Οι καταναλωτές στη Βραζιλία, την Ινδονησία και την Ιταλία – χώρες που έχουν βιώσει καταστροφικά καιρικά φαινόμενα τους τελευταίους μήνες – παρουσιάζουν ιδιαίτερα αυξανόμενη ανησυχία για την κλιματική αλλαγή.
Ενώ το 76% των καταναλωτών παγκοσμίως πιστεύει ότι ένας βιώσιμος τρόπος ζωής είναι σημαντικός «επειδή οι ενέργειές μας έχουν αντίκτυπο», οι καταναλωτές στη Βραζιλία (90%), την Ινδονησία (90%) και την Ιταλία (84%) αισθάνονται ακόμη μεγαλύτερη ευθύνη για το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Οι καταναλωτές υποστηρίζουν πως οι εταιρείες λιανικού εμπορίου διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην επιλογή βιώσιμων αγορών. Παρ’ ότι οι εμπειρίες ακραίων καιρικών φαινόμενων είναι ο κύριος λόγος που ωθεί τους καταναλωτές στην αγορά βιώσιμων προϊόντων, το 35% αναφέρει άρθρα και ντοκιμαντέρ στα μέσα ενημέρωσης, το 33% τη διαθεσιμότητα και το 28% καμπάνιες ευαισθητοποίησης από εταιρείες.
Η βιωσιμότητα απασχολεί έντονα τους αγοραστές B2B
Οι αγορές με γνώμονα τη βιωσιμότητα δεν περιορίζονται μόνο στους καταναλωτές. Η έρευνα της Bain σε 500 αγοραστές και πωλητές B2B δείχνει ότι η βιωσιμότητα αποτελεί ένα από τα τρία κορυφαία κριτήρια αγορών, με το 36% να δηλώνει ότι θα εγκατέλειπε προμηθευτές που δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες βιωσιμότητας.
Σχεδόν το 60% είναι διατεθειμένο να το πράξει σε τρία χρόνια από τώρα. Παρομοίως, η έρευνα διαπιστώνει ότι σχεδόν το 50% των αγοραστών B2B θα ξόδευε κατά 5% ή περισσότερο για τη βιωσιμότητα σήμερα, ενώ αναμένουν πως η προθυμία τους να πληρώσουν παραπάνω θα αυξηθεί στο μέλλον.
Ωστόσο, αυτό το μήνυμα δεν φαίνεται να έχει περάσει στους προμηθευτές. Παρότι το 85% των προμηθευτών δηλώνουν ότι ενσωματώνουν σε κάποιο βαθμό τη βιωσιμότητα στα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, μόλις 27% θεωρούν ότι γνωρίζουν καλά τις ανάγκες βιωσιμότητας των πελατών τους.
Η Bain προτείνει τέσσερα βήματα – εστιασμένα στον πελάτη, την δημιουργία αξίας, τις πωλήσεις και την τιμολόγηση – που μπορούν να κάνουν οι προμηθευτές για να προωθούν τη βιωσιμότητα με πιο έξυπνο τρόπο.