Ένα μεγάλο «λαυράκι» έβγαλαν οι διασταυρώσεις της ΑΑΔΕ για ανασφάλιστα και χωρίς πληρωμένα τέλη ΙΧ οχήματα που κυκλοφορούν ανάμεσα μας στους δρόμους. Κι αυτό γιατί δεν αφορούν μόνο σε ιδιώτες ιδιοκτήτες αλλα και σε…εταιρίες leasing και μάντρες αυτοκινήτων και μάλιστα μεγάλες.
Δηλαδή αυτή τη στιγμή υπάρχουν οδηγοί αυτοκινήτων leasing που οδηγούν ανασφάλιστο ή αυτοκίνητο του δεν έχουν πληρωθεί τα τέλη κυκλοφορίας τους και ίσως και να μην το ξέρουν.
Αυτό φυσικά ενδιαφέρει το ασφαλιστικό σύστημα καθώς αν συμβεί κάποιο ατύχημα που εμπλέκεται τέτοιο όχημα τότε αυτό θα περιπλέξει σε πολύ υψηλό βαθμό τη διαδικασία του ποιος τελικά φταίει, ποιος θα πρέπει να πληρώσει τη ζημιά κλπ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μία μόνο εταιρεία διαπιστώθηκε ότι πάνω από 300 οχήματα κυκλοφορούσαν ανασφάλιστα, ενώ σε άλλες οι παραβάσεις ξεπερνούν τα 200, με δεκάδες ακόμη επιχειρήσεις να εμφανίζουν από 50 έως 100 οχήματα σε αντίστοιχη κατάσταση.
Πρόκειται πλέον για συστημικό κίνδυνο και όχι για ανεξάρτητες περιπτώσεις ιδιωτών που επιλέγουν ή αμελούν να πληρώσουν την ασφάλεια ή τα τέλη τους. Η κατάσταση αυτή αποδεικνύει ότι οι παραβάσεις έχουν πλέον μετατραπεί σε συστηματικό πρόβλημα της αγοράς, και όχι μόνο σε προσωπική αμέλεια των ιδιωτών.
Μετά τον πρώτο γύρο διασταυρώσεων, που ολοκληρώθηκε στις 25 Αυγούστου 2025, απεστάλησαν 218.772 ειδοποιητήρια σε φυσικά και νομικά πρόσωπα. Περισσότεροι από 80.000 ιδιοκτήτες και επιχειρήσεις ενημερώθηκαν μέσω της πλατφόρμας Oximata.gov.gr, SMS και email. Παράλληλα, καταγράφηκαν 150 αιτήματα διευκρίνισης, κυρίως λόγω αναγραμματισμών, λανθασμένων ασφαλιστηρίων ή μεταβιβάσεων που δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί, με αποτέλεσμα πολλοί να εμφανίζονται ανασφάλιστοι χωρίς πραγματική ευθύνη.
Οι παραβάτες καλούνται να τακτοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους έως τα τέλη Οκτωβρίου, πριν ξεκινήσει ο δεύτερος γύρος διασταυρώσεων, που θα στοχεύει σε οχήματα που παραμένουν ανασφάλιστα και σε όσους δεν έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας για το 2025. Τα πρόστιμα κυμαίνονται από 500 έως 1.000 ευρώ ανά όχημα, ενώ σε περίπτωση επανάληψης εντός τριετίας, διπλασιάζονται και αφαιρούνται πινακίδες και άδεια κυκλοφορίας. Τα οφειλόμενα τέλη επιβαρύνονται με κλιμακωτές προσαυξήσεις έως 100%, καθιστώντας τη μη συμμόρφωση σοβαρό οικονομικό βάρος για πολίτες και επιχειρήσεις.
Η ανάλυση των στοιχείων δείχνει ότι η ευθύνη των εταιρειών ενοικίασης είναι πλέον σημαντικός παράγοντας κινδύνου για το σύστημα και τη φορολογική συμμόρφωση. Οι παραβάσεις τους όχι μόνο υπονομεύουν την εισπραξιμότητα των τελών κυκλοφορίας, αλλά δημιουργούν και αθέμιτο ανταγωνισμό για τις επιχειρήσεις που συμμορφώνονται πλήρως.