Ο εμβληματικός Ιταλός σχεδιαστής, Τζόρτζιο Αρμάνι, που μετέτρεψε την έννοια της διακριτικής κομψότητας σε μια αυτοκρατορία μόδας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, πέθανε, στο σπίτι του, «ειρηνικά, περιτριγυρισμένος από τα αγαπημένα του πρόσωπα», ανέφερε ο οίκος μόδας σχετικά με τον θάνατό του.
«Ακούραστος μέχρι το τέλος, εργάστηκε μέχρι τις τελευταίες του μέρες, αφιερωμένος στην εταιρεία, τις συλλογές και τα πολλά τρέχοντα και μελλοντικά έργα», ανέφερε ο οίκος μόδας σε ανακοίνωσή του.
Ο οίκος Armani, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα ονόματα και πρόσωπα στην παγκόσμια βιομηχανία της μόδας, έχασε την Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου τον Ιούνιο του 2025 για πρώτη φορά, κατά τη διάρκεια των προεπισκοπήσεων της ανδρικής συλλογής Άνοιξη-Καλοκαίρι 2026, για να αναρρώσει από μια άγνωστη πάθηση.
Μια δημόσια παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί στο Θέατρο Armani, όπου παρουσίασε τις συλλογές του για έτοιμες ενδυμασίες, το Σάββατο και την Κυριακή. Η κηδεία θα τελεστεί ιδιωτικά και δεν έχουν δημοσιοποιηθεί λεπτομέρειες.
Συλλυπητήρια και αναμνήσεις κατέφθασαν καταρρακτωδώς από πολιτικούς ηγέτες και άλλους σχεδιαστές μόδας του Μιλάνου.
«Ο κόσμος έχασε σήμερα έναν γίγαντα. Έγραψε ιστορία και θα τον θυμόμαστε για πάντα», δήλωσε η Ντονατέλα Βερσάτσε, της οποίας ο εκλιπών αδελφός, Τζιάνι Βερσάτσε, ήταν στιλιστικός αντίπαλος του Armani τη δεκαετία του 1990.
Η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι, η οποία συχνά ντυνόταν με την επαγγελματική ενδυμασία του Armani, θυμήθηκε τον σχεδιαστή για την «κομψότητα, τη νηφαλιότητα και τη δημιουργικότητά του» και είπε ότι ήταν «σύμβολο της καλύτερης Ιταλίας».

Η κληρονομιά του Αρμάνι
Ξεκινώντας με ένα άφοδρο σακάκι, ένα απλό παντελόνι και μια αστική παλέτα, ο Armani έβαλε το ιταλικό ready-to-wear στυλ στον διεθνή χάρτη της μόδας στα τέλη της δεκαετίας του 1970, δημιουργώντας μια άμεσα αναγνωρίσιμη χαλαρή σιλουέτα που ώθησε τον οίκο μόδας για μισό αιώνα.
Από το διευθυντικό γραφείο μέχρι την οθόνη του Χόλιγουντ, ο Armani έντυνε τους πλούσιους και διάσημους με κλασικά tailored στυλ, φορώντας εξαιρετικά απαλά υφάσματα και απαλούς τόνους. Τα όμορφα black tie σύνολα και τα λαμπερά βραδινά του φορέματα έκλεβαν συχνά την παράσταση στα κόκκινα χαλιά της σεζόν των βραβείων.
Είχε δημιουργήσει μια αυτοκρατορία αξίας άνω των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία, μαζί με τα ρούχα, περιλάμβανε αξεσουάρ, έπιπλα σπιτιού, αρώματα, καλλυντικά, βιβλία, λουλούδια, ακόμη και σοκολάτες, κατατάσσοντάς τον στους 200 κορυφαίους δισεκατομμυριούχους στον κόσμο, σύμφωνα με το Forbes.
Ο σχεδιαστής ήταν επίσης ιδιοκτήτης αρκετών μπαρ, κλαμπ, εστιατορίων και της δικής του ομάδας μπάσκετ, EA7 Emporio Armani Milan, πιο γνωστή ως Olympia Milano. Ο Armani άνοιξε περισσότερα από 20 εστιατόρια από το Μιλάνο μέχρι το Τόκιο από το 1998, και δύο ξενοδοχεία, ένα στο Ντουμπάι το 2009 και ένα άλλο στο Μιλάνο, το 2010.
Σήμερα, η αυτοκρατορία του Armani έχει έναν στρατό με περισσότερους από 9.000 υπαλλήλους, οι οποίοι θεωρούν τους εαυτούς τους μέρος μιας οικογένειας, με τις γυναίκες να αποτελούν το ήμισυ της εκτελεστικής σουίτας, μαζί με επτά βιομηχανικούς κόμβους και πάνω από 600 καταστήματα παγκοσμίως, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν το 2023. Εκτός από τα ρούχα και τα αξεσουάρ, η εταιρεία παράγει αρώματα, καλλυντικά και είδη οικιακής χρήσης, ενώ παράλληλα πουλάει τα δικά της γλυκά, λουλούδια, ακόμη και βιβλία. Ο σχεδιαστής άνοιξε το πέμπτο πολυεμπορικό του κατάστημα στην μοντέρνα Πέμπτη Λεωφόρο της Νέας Υόρκης τον Φεβρουάριο του 2009.
Ο χρόνος αναψυχής του περνούσε σε αποδράσεις στο Broni στην εξοχή κοντά στο Μιλάνο, στο νησί Pantelleria στα ανοιχτά της Σικελίας και στο St. Tropez στη Γαλλική Ριβιέρα. Κάθε σπίτι έφερε το σήμα κατατεθέν του design του Armani: γυμνοί τοίχοι, σημαντικά κομμάτια, λίγα μικροαντικείμενα.
Ο ίδιος ο Αρμάνι ήταν το θεμέλιο του στυλ του
Το στυλ Armani ξεκίνησε με τον ίδιο τον Giorgio Armani, από τα διαπεραστικά μπλε μάτια πλαισιωμένα από ένα μόνιμο μαύρισμα και ένα ασημί χτένισμα νεαρής ηλικίας, μέχρι τα χαρακτηριστικά σκούρα παντελόνια και τα ρούχα εργασίας με μπλουζάκια και τη μινιμαλιστική διακόσμηση των ιδιωτικών του σπιτιών.
Το όραμα της μόδας του Armani ήταν αυτό της χαλαρής κομψότητας, όπου η προσοχή στη λεπτομέρεια έκανε τη διαφορά.
«Σχεδιάζω για πραγματικούς ανθρώπους. Δεν υπάρχει καμία απολύτως αρετή στη δημιουργία ρούχων και αξεσουάρ που δεν είναι πρακτικά», του άρεσε να λέει όταν του ζητήθηκε να κατονομάσει τους πελάτες του.

Στη συζήτηση, το αφοπλιστικό χαμόγελο και οι εξαιρετικά ήπιοι τρόποι του σχεδιαστή διέψευσαν τον σκληρό επιχειρηματία που κρυβόταν από κάτω, ο οποίος κατάφερε να μετατρέψει το δημιουργικό ταλέντο σε μια αυτοκρατορία μόδας αξίας άνω των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ποτέ δεν υπήρξε συγχώνευση ούτε πώληση, ο Re Giorgio (Βασιλιάς Γεώργιος) όπως τον αποκαλούν οι Ιταλοί, ήταν πάντα το αφεντικό του εαυτού του.
Γεννημένος στις 11 Ιουλίου 1934 στην Πιατσέντζα, μια μικρή πόλη νότια του Μιλάνου, ο Αρμάνι ονειρευόταν να γίνει γιατρός προτού μια μερική απασχόληση ως διακοσμητής βιτρινών σε ένα πολυκατάστημα του Μιλάνου του ανοίξει τα μάτια στον κόσμο της μόδας.
Το 1975, ο Armani και ο σύντροφός του Sergio Galeotti πούλησαν τη Volkswagen τους για 10.000 δολάρια για να ξεκινήσουν τη δική τους ετικέτα ανδρικής ένδυσης. Ένα χρόνο αργότερα ακολούθησε η γυναικεία ένδυση.
Το σύμβολο του νέου του στυλ ήταν το αθλητικό μπουφάν χωρίς φόδρα, το οποίο κυκλοφόρησε στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και σημείωσε άμεση επιτυχία από το Χόλιγουντ μέχρι τη Γουόλ Στριτ. Ο σχεδιαστής συνδύασε το μπουφάν με ένα απλό μπλουζάκι, ένα ρούχο που ο ίδιος ονόμασε «το άλφα και το ωμέγα του αλφαβήτου της μόδας».
Το κοστούμι Armani σύντομα έγινε απαραίτητο στην ντουλάπα των πλουσιότατων ανδρών. Και για τις γυναίκες, η εισαγωγή του παντελονιού στο γραφείο των στελεχών ήταν σχεδόν επαναστατική. Με το παρατσούκλι «power suit» με το ενισχυμένο σακάκι στους ώμους και το ανδρικό παντελόνι, έγινε το σήμα κατατεθέν της ανερχόμενης τάξης των επιχειρηματιών τη δεκαετία του 1980.
Με τα χρόνια, ο Armani θα απάλυνε την εμφάνιση με λεπτές λεπτομέρειες, πολυτελή υφάσματα και πιο φωτεινές αποχρώσεις για τη βασική μπεζ και γκρι παλέτα του. Η επιμονή του σε παντελόνια και σακάκια οδήγησε ορισμένους κριτικούς να χαρακτηρίσουν τη μόδα του «ανδρόγυνο».

Ο Χολιγουντιανός Armani
Η κλασική ταινία του 1980 «American Gigolo» εκτόξευσε την καριέρα τόσο του Armani όσο και του ηθοποιού Richard Gere στο Χόλιγουντ. Ντυμένος με Armani, ο Gere έγινε ο νέος αγαπημένος καρδιοκατακτητής της Αμερικής και «Geeorgeeo», όπως τον αποκαλούσαν, ο πιο δημοφιλής σχεδιαστής του glam σκηνικού.
Η σχέση του με το Χόλιγουντ του χάρισε συντελεστές σε πάνω από 200 ταινίες και, το 2003, μια θέση στο «Walk of Style» του Rodeo Drive.
Η βραδιά των Όσκαρ ήταν πάντα λαμπερή, με κομψά κοστούμια για τους άνδρες και λαμπερά φορέματα για τις γυναίκες. Ο βραβευμένος με βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου το 2009, Σον Πεν, παρέλαβε το άγαλμά του φορώντας ένα μαύρο-μαύρο σύνολο Armani, ενώ η υποψήφια για Α’ Γυναικείο Ρόλο, Αν Χάθαγουεϊ, περπάτησε στο κόκκινο χαλί φορώντας ένα λαμπερό λευκό βραδινό φόρεμα χωρίς τιράντες από την τελευταία συλλογή υψηλής ραπτικής Prive του Armani.
Άλλοι μακροχρόνιοι θαυμαστές του ήταν η Τζόντι Φόστερ, ο Τζορτζ Κλούνεϊ, η Σοφία Λόρεν και ο Μπραντ Πιτ. Ο Ντέιβιντ και η Βικτόρια Μπέκαμ ήταν τα «πρόσωπα» της διαφημιστικής καμπάνιας εσωρούχων του το 2009.
Τόσο σημαντική ήταν η επίδραση του στυλ Armani, όχι μόνο στον τρόπο που ντύνονταν οι άνθρωποι αλλά και στον τρόπο που προσεγγίζονταν τη μόδα, που το 2000 το μουσείο Guggenheim της Νέας Υόρκης παρουσίασε μια αναδρομική έκθεση των πρώτων 25 χρόνων του Armani στη μόδα.
«Λατρεύω τα πράγματα που γερνούν εύκολα, τα πράγματα που δεν χρονολογούνται και γίνονται ζωντανά παραδείγματα του απόλυτου καλύτερου», είπε ο Armani για τις προσπάθειές του.
Ήταν απρόθυμος να ορίσει διάδοχο
Ο Armani, ο οποίος διατήρησε τον έλεγχο της αυτοκρατορίας και των συλλογών του μέχρι το τέλος, ήταν απρόθυμος να συζητήσει τη διαδοχή, αλλά είχε ανακοινώσει ένα ίδρυμα ως εργαλείο διαδοχής για να αποφύγει τη διάλυση των επιχειρήσεών του. Σπάνια στον ιταλικό κόσμο της μόδας, δεν πούλησε ποτέ ούτε ένα μέρος της εταιρείας του σε κάποιον τρίτο.
Ανέφερε επίσης ότι η δημιουργική διαδοχή θα πάει στον επί χρόνια συνεργάτη του, Leo Dell’Orco, και στην ανιψιά του, Silvana Armani, οι οποίες έχουν ηγηθεί των συλλογών ανδρικής και γυναικείας ένδυσης, αντίστοιχα, για όλες τις συλλογές Armani: Giorgio Armani, Emporio Armani και Armani Exchange.
Όπως πολλοί από τους συναδέλφους του, ο Armani προσπάθησε να επιστρέψει μέρος της φήμης και της περιουσίας που είχε συσσωρεύσει κατά την ακμή της «moda Milanese», η οποία έθεσε την ιταλική ενδυμασία στο επίκεντρο του παγκόσμιου χάρτη μόδας στις αρχές της χιλιετίας. Προσωπικά συμμετείχε σε διάφορες φιλανθρωπικές οργανώσεις αφιερωμένες στα παιδιά και ήταν ένθερμος υποστηρικτής της μάχης κατά του AIDS, και το 2002 ο Armani ονομάστηκε πρεσβευτής καλής θέλησης του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες.
Ο Γκαλεότι πέθανε το 1985. Ο Αρμάνι δεν είχε παιδιά, αλλά ήταν πολύ δεμένος με την ανιψιά του, τη Ρομπέρτα. Εκείνη εγκατέλειψε μια ανερχόμενη καριέρα στον κινηματογράφο για να γίνει διευθύντρια δημοσίων σχέσεων του και συχνά εκπροσωπούσε τον θείο της, ο οποίος δεν ήταν και πολύ λάτρης των πάρτι, σε κοινωνικές εκδηλώσεις. Πιο πρόσφατα, ήταν βασικός μεσάζων με τον κόσμο των διασημοτήτων ως επικεφαλής των VIP σχέσεων.
Το 2006, ενορχήστρωσε τον πολυσυζητημένο γάμο των ηθοποιών Τομ Κρουζ και Κέιτι Χολμς σε ένα μεσαιωνικό κάστρο έξω από τη Ρώμη, ενώ ο θείος Τζόρτζιο σχεδίασε την ενδυμασία τόσο για τη νύφη όσο και για τον γαμπρό.

Οι άνθρωποι που αφήνει πίσω του
Ο Αρμάνι αφήνει πίσω του την αδερφή του Ροζάνα και τον γιο της Αντρέα Καμεράνα, καθώς και τις ανιψιές Σιλβάνα και Ρομπέρτα, κόρες του εκλιπόντος αδελφού του Σέρτζιο.
Η Ντανιέλα Πετρόφ, η οποία κάλυπτε θέματα μόδας στο Μιλάνο για το Associated Press για περισσότερες από τρεις δεκαετίες, συνταξιοδοτήθηκε το 2017.

Σε λαϊκό προσκύνημα στο Μιλάνο η σορός του
Σε λαϊκό προσκύνημα στο Μιλάνο θα τεθεί το Σαββατοκύριακο η σορός του Τζόρτζιο Αρμάνι, που πέθανε σήμερα, σε ηλικία 91 ετών. Η κηδεία του Ιταλού σχεδιαστή θα πραγματοποιηθεί σε στενό, οικογενειακό κύκλο.
Τους τελευταίους μήνες η κατάσταση της υγείας του είχε επιδεινωθεί και είχε αναγκαστεί να ακυρώσει μια σειρά επαγγελματικών υποχρεώσεων.
Το στυλ και οι σχεδιαστικές επιλογές του Αρμάνι ήταν συνώνυμο φινέτσας και μοναδικής κομψότητας, σε όλο τον κόσμο.
Διαβάστε επίσης:
Πάτρα: Σύλληψη ηλικιωμένου για προσβολή γενετήσιας αξιοπρέπειας 8χρονης
Πώς η Ντονατέλα Βερσάτσε αποχαιρετά τον… αυτοκράτορα Αρμάνι – Τι ανακοίνωσε η εταιρεία του