Στο μικροσκόπιο βάζει το υπουργείο Μεταφορών τους νέους οδηγούς καθώς στους σχεδιασμούς του προβάλλει σοβαρά η πιθανότητα να υποβάλλονται σε μαθήματα ακόμη και μετά την απόκτηση διπλώματος.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Κωνσταντίνο Κυρανάκη, οι οδηγοί ηλικίας 18–23 ετών «εμπλέκονται πιο συχνά σε τροχαία», και γι’ αυτό εξετάζεται η καθιέρωση συνεχούς μετεκπαίδευσης μετά την απόκτηση διπλώματος.
Στόχος είναι οι νέοι οδηγοί να διατηρούν και να βελτιώνουν τις οδηγικές τους δεξιότητες, ακόμα και μετά τις πρώτες εβδομάδες στο τιμόνι.
Ηλικιωμένοι οδηγοί: Πώς θα ανανεώνουν το δίπλωμα από το 2026
Υπενθυμίζεται ότι από τον Ιανουάριο καθιερώνεται νέα διαδικασία ελέγχου για τους ηλικιωμένους οδηγούς. «Σταματά η συνήθεια ανανέωσης ενός διπλώματος απλά και μόνο βάζοντας μια σφραγίδα οι γιατροί.
Η ανανέωση του διπλώματος θα συνδεθεί με το ψηφιακό σύστημα της ΗΔΙΚΑ, άρα ο ηλεκτρονικός φάκελος ασθενούς που ενδεχομένως αντιμετωπίζει οφθαλμολογικά, καρδιολογικά κ.α. προβλήματα θα τα βλέπει ο γιατρός ψηφιακά και θα βάζει ψηφιακή υπογραφή» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κυρανάκης.
Οι 7 αλλαγές σε εξετάσεις και ποινές – Πότε θα τεθούν σε ισχύ
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕ έδωσε το πράσινο φως για κομβικές αλλαγές στα διπλώματα σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Οι νέοι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ την 20ή ημέρα μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα κράτη μέλη θα έχουν τρία έτη για την ενσωμάτωση των διατάξεων στην εθνική νομοθεσία και επιπλέον ένα έτος για την προετοιμασία εφαρμογής τους.
Αναλυτικά:
Τι αλλάζει στην χορήγηση διπλώματος
1: Για τη χορήγηση διπλώματος, η πρακτική και θεωρητική εξέταση θα πρέπει πλέον να περιλαμβάνει εκπαίδευση για τους κινδύνους που εγκυμονούν τα τυφλά σημεία, το πώς λειτουργούν τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, πώς ανοίγει κανείς με ασφάλεια τις πόρτες του οχήματός του και πόσο επικίνδυνη είναι η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Επίσης, οι νέες προδιαγραφές εκπαίδευσης και εξέτασης οδηγών θα δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στους κινδύνους που αφορούν τους πεζούς, τα παιδιά, τους ποδηλάτες και άλλους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου.
Η ισχύς των διπλωμάτων
2: Οι νέες άδειες οδήγησης θα ισχύουν για 15 έτη για μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα, ενώ θα παρέχεται η δυνατότητα στα κράτη μέλη να μειώνουν την ισχύ στα 10 έτη όταν το δίπλωμα χρησιμοποιείται ως εθνικό δελτίο ταυτότητας. Για φορτηγά και λεωφορεία η ισχύς θα είναι στα πέντε έτη. Τα κράτη μέλη θα μπορούν επίσης να μειώνουν την ισχύ για οδηγούς άνω των 65 ετών, ώστε να υποβάλλονται συχνότερα σε ιατρικούς ελέγχους ή να παρακολουθούν επαναληπτικά μαθήματα εκπαίδευσης.
3: Πριν από την απόκτηση ή την ανανέωση του διπλώματος, οι οδηγοί θα πρέπει να υποβάλλονται σε ιατρικό έλεγχο, ο οποίος θα περιλαμβάνει εξέταση όρασης και καρδιαγγειακής υγείας. Τα κράτη μέλη θα μπορούν ωστόσο να αντικαθιστούν τον ιατρικό έλεγχο με έντυπα αυτοαξιολόγησης ή άλλα εθνικά συστήματα αξιολόγησης.
Η δοκιμαστική περίοδος για τους αρχάριους
4: Για πρώτη φορά, θεσπίζεται ελάχιστη δοκιμαστική περίοδος διάρκειας τουλάχιστον δύο ετών για νέους οδηγούς, για τους οποίους μάλιστα θα ισχύουν αυστηρότεροι κανόνες και κυρώσεις όταν οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, δε φορούν ζώνη ασφαλείας ή δε χρησιμοποιούν παιδικά καθίσματα, όταν στο όχημά τους επιβαίνουν παιδιά.
5: Επιπλέον, οι 17χρονοι θα μπορούν να αποκτούν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, αλλά θα επιτρέπεται να οδηγούν μόνο με συνοδεία έμπειρου οδηγού έως ότου συμπληρώσουν τα 18. Για την αντιμετώπιση της έλλειψης επαγγελματιών οδηγών, οι νέοι 18 ετών θα μπορούν να λαμβάνουν δίπλωμα για φορτηγό και οι 21χρονοι για λεωφορείο, εφόσον διαθέτουν πιστοποιητικό επαγγελματικής ικανότητας. Χωρίς αυτό, τα όρια ηλικίας θα παραμένουν στα 21 και 24 έτη αντίστοιχα. Δεδομένου ότι 2 στις 5 θανατηφόρες συγκρούσεις αφορούν οδηγούς κάτω των 30 ετών, το μέτρο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό.
Οι ψηφιακές άδειες οδήγησης
5: Στα νέα στοιχεία που εισάγονται είναι οι ψηφιακές άδειες οδήγησης, οι οποίες θα είναι προσβάσιμες από κινητά τηλέφωνα ή άλλες ψηφιακές συσκευές και θα χρησιμοποιούνται σε ολόκληρη την ΕΕ. Στόχος είναι να γίνει σταδιακά η κύρια μορφή άδειας οδήγησης στην ΕΕ.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, η άδεια θα πρέπει να εκδίδεται χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση και, κατά κανόνα, εντός τριών εβδομάδων. Για να υλοποιηθεί αυτό, η Επιτροπή προσανατολίζεται στη θέσπιση ενός νομικού πλαισίου από όλα τα κράτη προκειμένου να υπάρξει αμοιβαία αναγνωρισμένη άδεια οδήγησης, κάτι όμως που θα καθυστερήσει καθώς θα υλοποιηθεί έως το 2030.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν ότι οι οδηγοί θα συνεχίσουν να μπορούν να ζητούν την άδειά τους και σε έντυπη μορφή.
Αφαίρεση άδειας οδήγησης σε όλα τα κράτη – μέλη
7: Σημαντική είναι και η νέα οδηγία για την αφαίρεση του δικαιώματος οδήγησης. Διασφαλίζει ότι οι απερίσκεπτοι οδηγοί δε θα επιτρέπεται να οδηγούν σε καμία χώρα της ΕΕ. Συγκεκριμένα, όταν μια χώρα αποφασίσει να αφαιρέσει την άδεια κάποιου, πρέπει να ενημερώσει γρήγορα τη χώρα που εξέδωσε την άδεια, ώστε να μπορέσει να επιβάλει την ποινή και να διασφαλίσει ότι τηρείται σε ολόκληρη την ΕΕ. Οι κανόνες επικεντρώνονται στην αφαίρεση της άδειας οδήγησης για πολύ σοβαρά αδικήματα, όπως οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, υπερβολική ταχύτητα (για παράδειγμα, υπέρβαση του ορίου ταχύτητας 50 χλμ./ώρα) ή πρόκληση θανατηφόρου ατυχήματος.
Διαβάστε επίσης:
Η Ελλάδα έπεσε στην τέταρτη θέση από το τέλος στην ελευθερία του Τύπου
Διπλό φονικό στη Φοινικούντα: Συλλήψεις για την υπόθεση στο κάμπινγκ
Από Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου σε ισχύ το εορταστικό ωράριο των καταστημάτων











