Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβεβαίωσε την πρόθεσή της να αναθεωρήσει βασικά σημεία της νομοθεσίας που προβλέπει την πλήρη απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου από το 2035, υποχωρώντας στις έντονες πιέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας και κυβερνήσεων κρατών-μελών, με πρωταγωνιστικό ρόλο τη Γερμανία και την Ιταλία.
Σύμφωνα με τις νέες προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η υποχρέωση για παραγωγή οχημάτων μηδενικών εκπομπών περιορίζεται από το 100% στο 90%, ανοίγοντας τον δρόμο για τη συνέχιση της κατασκευής plug-in υβριδικών οχημάτων, αλλά ακόμη και οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης και μετά το 2035. Το εναπομείναν 10% της παραγωγής θα πρέπει να «αντισταθμίζεται» μέσω πράσινων παρεμβάσεων εντός των εργοστασίων, όπως η χρήση ευρωπαϊκού πράσινου χάλυβα ή βιοκαυσίμων.
Ο Ευρωπαίος επίτροπος για το κλίμα, Βόπκε Χούκστρα, χαρακτήρισε την πρόταση «λύση αμοιβαίου οφέλους» για καταναλωτές και βιομηχανία, υποστηρίζοντας ότι η ΕΕ παραμένει προσηλωμένη στην πορεία της ηλεκτροκίνησης, εισάγοντας ωστόσο μεγαλύτερη ευελιξία ως προς την επίτευξη των στόχων CO₂. Όπως σημείωσε, το νέο πλαίσιο επιτρέπει τη συνύπαρξη ηλεκτρικών, υδρογονοκίνητων, plug-in υβριδικών, mild hybrid και συμβατικών οχημάτων για τα επόμενα χρόνια.
Από την πλευρά του, ο επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας, τόνισε ότι οι αλλαγές «δίνουν ελευθερία επιλογής στην αγορά και τον καταναλωτή», ενώ ο επίτροπος Βιομηχανίας, Στεφάν Σεζουρνέ, επισήμανε τις τρεις βασικές προκλήσεις της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας: τον ανταγωνισμό από την Κίνα, την πτώση της ζήτησης και την υστέρηση στην τεχνολογική ανάπτυξη.
Οι προτάσεις, οι οποίες πρέπει να εγκριθούν από τα κράτη-μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, συνιστούν τη μεγαλύτερη υποχώρηση της ΕΕ από την πράσινη νομοθεσία της τελευταίας πενταετίας. Περιβαλλοντικές οργανώσεις και φορείς της ηλεκτροκίνησης εξέφρασαν έντονη αντίδραση, κάνοντας λόγο για πλήγμα στη στρατηγική απανθρακοποίησης της Ευρώπης.
Ο γενικός γραμματέας της E-Mobility Europe, Κρις Χέρον, χαρακτήρισε την απόφαση «λανθασμένη χρονικά», υποστηρίζοντας ότι η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μπορεί να διασφαλιστεί μόνο μέσω ενίσχυσης –και όχι αποδυνάμωσης– των πράσινων πολιτικών. Αντίστοιχα, η Greenpeace μίλησε για «οικονομική αυτοϋπονόμευση», ενώ η γερμανική οργάνωση χαρακτήρισε το σχέδιο «δώρο» στους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων.
Παρά τις αντιδράσεις, η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν υποστήριξε, ότι η Ευρώπη παραμένει στην πρωτοπορία της παγκόσμιας πράσινης μετάβασης, σημειώνοντας ότι οι αλλαγές προέκυψαν ύστερα από εκτεταμένες διαβουλεύσεις με τον κλάδο, την κοινωνία των πολιτών και τους εμπλεκόμενους φορείς.
Διαβάστε επίσης:
Ρώμη: Με εισιτήριο πλέον οι ευχές στη Φοντάνα ντι Τρέβι
Ηλεκτρικός: Χωρίς στάση στη Βικτώρια οι συρμοί προς Κηφισιά
Νικητής στην Κωνσταντινούπολη ο Παναθηναϊκός με 81-77 επί της Φενέρμπαχτσε











