Εφιαλτικές στιγμές πέρασαν 105 επιβάτες και 9μελες πλήρωμα του φέρι μποτ που εκτελούσε το δρομολόγιο από τα Νέα Στύρα προς την Αγία Μαρίνα προσάραξε το απόγευμα της Τρίτης (05/08) στην ξέρα Γλάρος, περίπου δέκα λεπτά μετά την αναχώρησή του από το λιμάνι.
Το υπουργείο Ναυτιλίας εξέδωσε ανακοίνωση που μεταξύ άλλων, τονίζει ότι ενημέρωσε τον εισαγγελέα για το συμβάν, ενώ, έχει προσαχθεί ο πλοίαρχος, όπως μετέδωσε η ΕΡΤ.
Συγκεκριμένα αναφέρει:
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφορικά με το χθεσινό ατύχημα προσάραξης στα Νέα Στυρα Εύβοιας, ανακοινώνει ότι:
1. Το Υπουργείο ενημέρωσε τον αρμόδιο Εισαγγελέα για τη μη ανταπόκριση της πλοιοκτήτριας εταιρείας του επιβατηγού–δρομολογιακου «ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΑΡΑΒΟΥΝΙΩΤΙΣΣΑ» στις προβλεπόμενες ενέργειες αποκόλλησης και ναυαγιαίρεσης, παρότι έχουν ήδη παρέλθει περισσότερες από 14 ώρες από τη στιγμή του συμβάντος.
Μέχρι και τις πρωινές ώρες σήμερα, δεν έχει ανατεθεί σε εξειδικευμένη εταιρεία η εκπόνηση και κατάθεση Σχεδίου Αποκόλλησης και Ναυαγιαίρεσης προς έγκριση, γεγονός που εγείρει σοβαρό ζήτημα για τη διασφάλιση των περιουσιών των πολιτών αλλά και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
2. Υπενθυμίζεται ότι χθες, μόλις συνέβη το ατύχημα, ο Πλοίαρχος δεν ενημέρωσε, ως όφειλε, τις αρμόδιες Αρχές για την προσάραξη. Το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ), μετά από επανειλημμένες προσπάθειες, κατάφερε να επικοινωνήσει τηλεφωνικά μαζί του περίπου δέκα λεπτά μετά το συμβάν. Έχει ήδη γίνει προσαγωγή του Πλοιάρχου από την αρμόδια Λιμενική Αρχή, η οποία διενεργεί την προβλεπόμενη προανάκριση.
Τι κατήγγειλαν επιβάτες
Το πλοίο είχε αποπλεύσει από το λιμάνι των Νέων Στύρων και περίπου δέκα λεπτά αργότερα παρουσίασε πρόβλημα, καθώς «βρήκε» σε ξέρα, με αποτέλεσμα να εμφανίζει ελαφρά κλίση. Τα πρώτα σκάφη του Λιμενικού έφτασαν στο σημείο περίπου μία ώρα αργότερα και μαζί ιδιωτικά, βοήθησαν τους 105 επιβάτες να μεταφερθούν με ασφάλεια στην στεριά.
Οι επιβάτες κατήγγειλαν πως δεν υπήρχε ενημέρωση από τα μεγάφωνα για ό,τι συνέβη, ενώ, λένε πως δεν δόθηκαν σωσίβια σε όλους εξαρχής. Το Λιμενικό διενεργεί έρευνα για το περιστατικό, ωστόσο, υπάρχουν πολλά ερωτήματα σχετικά με τα αίτια της πρόσκρουσης και την ελλιπή ενημέρωση από τον πλοίαρχο και το πλήρωμα.
Ο κόσμος βρίσκεται αυτήν την ώρα είτε στα ξενοδοχεία, είτε αναχώρησε με το αμέσως επόμενο δρομολόγιο, ενώ, βρέθηκε λύση με τη συνεργασία της πλοιοκτήτρια εταιρεία και του Δήμου και παρασχέθηκε φαγητό και διανυκτέρευση. Ακόμη, έχει σχεδιαστεί να πραγματοποιήσει η διαδικασία μετάγγισης – με τους ναυτικούς όρους. Θα πάει στο πλοίο που παραμένει μέχρι και τώρα στην ξέρα, να κατεβάσει τον καταπέλτη και να μεταφέρουν τα αυτοκίνητα.
Τι λένε ειδικοί για το ναυτικό ατύχημα στα Νέα Στύρα
Ο υποναύαρχος εν αποστρατεία, Θρασύβουλος Σταυριδόπουλος, τόνισε ότι «δεν ήταν ευχάριστα τα νέα για την Ναυτιλία μας. Για να είμαστε ειλικρινείς, είναι σαφές ότι πρόκειται για ένα ανθρώπινο σφάλμα», προσθέτοντας ότι «είναι η χαρακτηριστική περίπτωση του στιγμιαίου ανθρώπινου λάθους».
Μία μικρή παρέκκλιση, μία μικρή αφηρημάδα, γιατί περνάνε πολύ κοντά τα πλοία από το σημείο, είχε ως αποτέλεσμα να προσαράξει το πλοίο πάνω σε αυτόν τον σκόπελο. Δεν υπάρχει άλλη εξήγηση. Όταν θα πέσουν οι δύτες θα δουν αν υπάρχει η στιγμιαία βλάβη στο πηδάλιο, αλλά δεν είναι συνηθισμένο φαινόμενο. Ωστόσο δεν είναι δύσκολο να συμβεί ένα ναυτικό ατύχημα σε αυτό το σημείο, ένα στιγμιαίο λάθος μπορεί να φέρει αυτό το αποτέλεσμα», εκτίμησε αρχικά.
«Το πρώτο πράγμα που με εντυπωσίασε είναι ότι η εκκένωση του πλοίου έγινε με ιδιωτικά σκάφη και πλοιάρια. Λείπει ένα χαρακτηριστικό: Δεν εστάλη ούτε ένα ναυαγοσωστικό, που έχει ειδικούς, εκ μέρους του θαλάμου επιχειρήσεων. Μιλάμε για επαγγελματίες ναυαγοσώστες γιατί από ένα σφάλμα ή εσκεμμένη ενέργεια του υπουργείου και όχι του Λιμενικού Σώματος με Π/Δ 65/2023 έχει φτιαχτεί ένας απίθανος κανονισμός για ναυαγοσωστικά, ο οποίος έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν τα υφιστάμενα τότε πάνω από 30 ελληνικά ναυαγοσωστικά, να πληρούν τον κανονισμό.
Κανονισμό που έγινε χωρίς καμία διαβούλευση. Το αποτέλεσμα είναι ότι στο Αιγαίο αυτήν τη στιγμή που διαπνέεται καθημερινά από χιλιάδες πλοία, έχουμε ένα όλο κι όλο αδειοδοτημένο ναυαγοσωστικό με ελληνική σημαία. Αυτό πρέπει να διορθωθεί», τόνισε ακόμη.
«Οι πρώην συνάδελφοί μου κάνουν ό,τι μπορούν με τα δεδομένα που έχουν. Δυστυχώς, δεν έχουν γίνει και πράγματα που έπρεπε να έχουν γίνει, π.χ. το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης, το οποίο ήταν έτοιμο από το 2019 – 2020 και δεν έγινε ο διαγωνισμός όπως έπρεπε.
Όλες οι ελλείψεις έχουν ως αποτελέσματα να μην έχεις την ταχύτητα που χρειάζεται στη σύγχρονη εποχή και την ταχύτητα επέμβασης, όταν χρειαστεί. Ευτυχώς είχαμε καλό καιρό και ήταν σε μία περιοχή που υπήρχαν πολλά μικρά σκάφη. Χρειάζεται μία σοβαρή αναβάθμιση μέσων και ειδικότερα εποπτικών μέσων», υπογράμμισε ο κ. Σταυριδόπουλος.