Η κυβέρνηση θέτει σε πλήρη εφαρμογή το Ηλεκτρονικό Μητρώο Δεξαμενών Πρατηρίων Καυσίμων, ένα νέο ψηφιακό εργαλείο που επιχειρεί να βάλει τάξη σε μια αγορά διαχρονικά συνδεδεμένη με τη νοθεία, «πειραγμένων» αντλιών, καυσίμων και αδιαφάνειας. Ο στόχος είναι σαφής: καμία δεξαμενή, σε κανένα πρατήριο, εκτός ελέγχου.
Στο εξής, κάθε δεξαμενή καυσίμων θα πρέπει υποχρεωτικά να καταγράφεται στο Μητρώο, αποκτώντας ουσιαστικά μια ηλεκτρονική ταυτότητα. Σε αυτή θα αποτυπώνονται κρίσιμα στοιχεία, όπως η χωρητικότητα, η ακριβής τοποθεσία, ο αριθμός σειράς, αλλά και δεδομένα κατασκευής και συντήρησης. Τα στοιχεία αυτά δεν θα παραμένουν απλώς σε ένα αρχείο, αλλά θα διασταυρώνονται σε πραγματικό χρόνο με το σύστημα εισροών–εκροών.
Η διασύνδεση αυτή δίνει τη δυνατότητα στους ελεγκτικούς μηχανισμούς να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή πόσο καύσιμο εισέρχεται και πόσο εξέρχεται από κάθε πρατήριο. Αποκλίσεις στα μεγέθη, που μέχρι σήμερα μπορούσαν να περνούν απαρατήρητες, πλέον «χτυπούν καμπανάκι» άμεσα, υποδεικνύοντας είτε νοθεία είτε τεχνικές παρεμβάσεις στις αντλίες.
Παράλληλα, το Μητρώο επιτρέπει τον εντοπισμό αδήλωτων ή παράνομων δεξαμενών, ένα από τα πιο κρίσιμα σημεία παραβατικότητας στην αγορά καυσίμων. Οι έλεγχοι παύουν να είναι αποσπασματικοί και γίνονται στοχευμένοι, βασισμένοι σε ψηφιακά δεδομένα που επικαιροποιούνται συνεχώς.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στο σκέλος των κυρώσεων. Για παραλείψεις ή ανακριβή καταχώριση στοιχείων στο Μητρώο προβλέπονται πρόστιμα που φτάνουν έως τις 15.000 ευρώ. Ωστόσο, για σοβαρότερες παραβάσεις, όπως χειραγώγηση του συστήματος εισροών–εκροών, χρήση παράνομου λογισμικού ή «πειραγμένες» αντλίες, οι ποινές αυστηροποιούνται δραστικά. Τα πρόστιμα μπορούν να ξεπεράσουν τις 100.000 ευρώ και, σε βαριές περιπτώσεις, να αγγίξουν ή και να υπερβούν τις 150.000 ευρώ.
Πέρα από τα χρηματικά πρόστιμα, το νέο πλαίσιο προβλέπει και διοικητικές κυρώσεις: σφράγιση πρατηρίων, αναστολή λειτουργίας για μεγάλο χρονικό διάστημα ή ακόμη και οριστική αφαίρεση άδειας, ιδίως σε περιπτώσεις υποτροπής ή πλήρους αγνόησης των εντολών συμμόρφωσης.
Για τον καταναλωτή, το στοίχημα είναι ξεκάθαρο: καθαρότερο καύσιμο, λιγότερη εξαπάτηση στην αντλία και μεγαλύτερη διαφάνεια. Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι αν η τεχνολογία, σε συνδυασμό με πολιτική βούληση και συστηματικούς ελέγχους, θα καταφέρει αυτή τη φορά να αλλάξει πραγματικά τους κανόνες σε μια από τις πιο προβληματικές αγορές της ελληνικής οικονομίας.
ΠΗΓΗ: autotriti.gr
Διαβάστε επίσης:
Επίθεση στους αγρότες από τον Σκέρτσο – Κάνει λόγο για «αγροτικό Grexit»
Αναζητείται ο Νίκος Ανδρουλάκης
Nature’s 10 για το 2025: Οι επιστήμονες που άλλαξαν τη χρονιά με το θάρρος και το έργο τους











